Huisbaas niet redelijk bij plaatsbeschrijving verlaten woning

lindec
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisbaas niet redelijk bij plaatsbeschrijving verlaten woning

#1 , 28 aug 2018 11:38

Hallo

Gisterenavond ging ik in mijn huurhuis waar ik 5 jaar in woonde (mijn contract is 3 jaar oud, daarvoor huurde vriend het en woonden we er samen in) rond voor de plaatsbeschrijving bij het verlaten van de woning.

Op 15/08 hebben we alles gekuist en geschilderd en daar weet de huisbaas ook van (heb ik op papier staan). Het huis stond sinds dan leeg, maar de huisbaas kon ten vroegste op 27/8 komen voor de sleuteloverhandiging. Toen we binnenkwamen lag er dan ook wel al wat stof en liep hier en daar een spinnetje of zat er een vliegje of mug op de muur. De huisbaas begon meteen te zeggen dat het duidelijk niet gekuist was en dergelijke.
De schade (zie hieronder) die er was heb ik bij het binnengaan meteen gemeld, dus niets verzwegen omdat we weten dat hij moeilijk durft te doen...

Naarmate de rondgang vorderde begon hij ook te zeuren over de muren en schilderdeuren dat we ze niet deftig hadden geschilderd (is nochtans proper gedaan volgens iedereen die nog langs geweest is). Alles is in neutraal wit, de deuren in neutraal grijs zoals we ze in den tijd gekregen hebben.

Nu eist hij dat wij alles opnieuw kuisen of hij alles zal kuisen idem dito voor het schilderen. Ook de traphal van 5 meter hoog zouden we moeten schilderen. We hebben hier enkel geplamuurd en alles opgeschuurd omdat we niet veilig die 5 meter hoogte kunnen overbruggen.

Hij beweert dat de kosten tot boven de huurwaarborg die vast staat zullen lopen (2000€) voor het schilderen en kuiswerk. Uiteraard heb ik hem voor alles een offerte gevraagd zodat ik eventueel tegen offertes kan laten opstellen.

Wat stuk is volgens ons:
-raam van een binnendeur (hebben we een offerte voor opgevraagd en gezegd dat hij de factuur rechtstreeks aan ons mag adresseren)
-stukje muur in de keuken is licht beschadigd, is hersteld met plamuur (maar wit op een lichtgele muur)
-klein stukje van het plafond aan de trap is stuk door de verhuis
-aan de trap is gebruiksschade
-4 extra gaten in een slaapkamermuur, maar deze is behangen
-alle gaten in niet geschilderde muren zijn terug met plamuur dicht gemaakt en hebben we geschuurd. Is gewoon op witte muren, dus in detail zie je dit wel.
-dakvensters vertonen slijtage aan de buitenkant (moeten opnieuw in vernis gestopt worden)
-op de koer 2 latten van de bekleding die stuk zijn

Wat is volgens huisbaas nog extra aan de hand:
-ramen zouden niet gekuist zijn (hebben wij 2 weken geleden echter wel gedaan maar huisbaas kon pas op 27/8 sleutel overnemen)
-aan de muren en plinten hangt stof (idem dito: 2 weken geleden alles afgewassen)
-Keukenkasten hebben wij volledig gekuist, maar vind hij niet proper genoeg
-Muren zijn volgens hem niet proper genoeg geschilderd (in ander soort wit dan hij had gedaan)
-Deuren idem dito als muren
-De traphal moeten wij volledig schilderen aangezien er onderaan een stukje geplamuurd is (ook al is deze 5 meter hoog)
-In een marmeren venstertablet zit een barst die wij zouden gemaakt hebben. Wij hebben dit echter altijd zo geweten, maar staat helaas niet in de plaatsbeschrijving
-achteraan de woning (losstaand van de woning) is een kot om fietsen te zetten. Dit kot zit vol spleten en kieren en hebben we ook de 15de volledig proper gemaakt, maar intussen is het terug wat vuil door de 2 weken tussen het kuisen en bezoek huisbaas. Vochtplekken op de muren zijn ook al te zien in de plaatsbeschrijving.

We hebben geen papieren gekregen dat we de sleutels afgegeven hebben gisterenavond. Hij wilt trouwens op 30/08 ook al de nieuwe huurders de sleutels overhandigen, wat het heel krap maakt om nog langs te gaan met een expert of zo. Bovendien heb ik ook nu op myminfin ontdekt dat er geen contract op mijn naam geregistreerd is, terwijl hij dit wel altijd zo aangegeven heeft.
Daarnaast heeft hij ook gezegd dat hij op 27/8 's middags al binnen geweest is (zonder mijn medeweten, we hadden pas om 17:00 afgesproken voor de controle), volgens mij is dit (ondanks het feit dat het huis leeg is) nog steeds huisvredebreuk?

Op donderdagavond hebben we een afspraak bij de huurdersbond, maar is er intussen iets dat ik van de huisbaas kan eisen? Hij weigerde ook de papieren voor overgang eandis en farys in te vullen, dit ging hij laten invullen door de volgende huurders zei hij.
Concreet staat dus eandis, farys en huurwaarborg vast en zit ik met de handen in mijn haar...

Hebben jullie eventueel al tips wat ik voor donderdagavond kan doen? Of wat ik nu al van hem kan vragen? Of zien jullie nu al iets waar hij totaal niet voor in zijn recht is en ik al kan melden aan hem?

Alvast merci!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 28 aug 2018 12:28

Enkele punten die je al in je voordeel kan gebruiken in de discussie: gezien de eigenaar toegeeft zelf al in de woning geweest te zijn wordt uw aansprakelijkheid van de "gebreken" die hij aanhaalt discutabel. U was daarbij niet aanwezig, dus er kan in tussentijd vuil en schade toegebracht zijn door derden. De huisbaas geeft zelf aan dat hij pas op 27/08 de uittredende plaatsbeschrijving kan doen, tja dan is de "gepoetste" toestand van de woning alweer stoffiger dan 2 weken geleden. Duidt hem er op dat via het vredegerecht deze argumenten ernstig genomen worden. Ten tweede: de eigenaar zou best met u het uitredend document voor de energiebedrijven invullen. Zoniet vult u het alleen in met complete afsluiting van het contract en dan mag de eigenaar een nieuw laten opstarten wat veel geld kost. Dus meldt hem dat hij dat misschien toch maar beter met u persoonlijk afrondt. Dan wat de kleur van de verf betreft: de huurwet bepaalt absoluut niet dat de verfkleur identiek aan dezelfde oorspronkelijke tint moet zijn. (fluogroen of zwart is natuurlijk discutabel) Als het niet in het huurcontract stond welke verf gebruikt moest worden, al helemaal niet. Dat het huurcontract niet geregistreerd stond en dat de eigenaar u vertelde dat dit wel het geval was, zou ik nog eens fijntjes benadrukken dat volgens de huuurwet elke eigenaar dit verplicht is te doen. Dat als blijkt dat dit niet gebeurd is, de eigenaar een boete opgelegd kan worden. Daar over liegen is mogelijk nog ernstiger...

mava105

#3 , 28 aug 2018 12:35

Veerhuurder heeft geen uitstaand met de overdracht van de nutsvoorzieningen. Vul gewoon het formulier in op internet, en zet daar de naam van de nieuwe huurder (als je die weet) anders de naam van de verhuurder, en klaar is kees.
Dakraam moet niet door u geschilderd worden. Buitenschilderwerken zijn ALTIJD voor de verhuurder.
Hij kan niet de volledige herschildering eisen voor een kleine schade. En er is dan nog de vetusteit. Hoe oud was het bestaande schilderwerk? Indien ouder dan 9 jaar is het binnenschilderwerk voor 100 % voor de verhuurder.
Neem voldoende foto's en als hij de HWB niet wil terugbetalen, stap je hiermee naar de vrederechter.

Reclame

lindec
Topic Starter

#4 , 28 aug 2018 13:06

Schilderwerken zijn nu een 5 tal jaar oud, dus helaas zal ik daar niet op kunnen terug vallen.

Alvast al bedankt voor de andere tips eylis en mava105, het stelt me al wat geruster (ik was echt zeer teleurgesteld gisterenavond na al dat kuiswerk dat we gedaan hebben). Uiteraard zijn tips en tricks van anderen nog steeds welkom. Alles wat ik kan verzamelen tegen mijn afspraak bij de huurdersbond zal ik ook effectief bijeen zoeken...

bosprocureur

#5 , 28 aug 2018 13:08

Als er al een ingaande plaatsbeschrijving is, werd die opgemaakt op uw naam en in uw aanwezigheid, hebt u die ondertekend, of is alles door uw vriend en op zijn naam opgemaakt.
Hebt u een nieuw huurcontract gekregen, is er in uw contract een verwijzing naar de plbeschrijving van uw vriend...… ?

Addendum : O ja, hebt u hier op het forum al veel lovende commentaren gezien over de huurdersbond? :roll:

mava105

#6 , 28 aug 2018 15:58

Schilderwerken zijn nu een 5 tal jaar oud, dus helaas zal ik daar niet op kunnen terug vallen.

.
Dan kan hij u hooguit 50% van de kosten van schilderwerk aanrekenen, en mogelijks zelf nog minder als enkel de beschadigde muurvlakken worden in rekening gebracht (dus van de ene kamerhoek tot de andere hoek)

jef007

#7 , 28 aug 2018 16:52

was er een ingaande plaatsbeschrijving?? door u ondertekend?

lindec
Topic Starter

#8 , 28 aug 2018 16:58

@jef007 ja, ondertekende ingaande plaatsbeschrijving, meer dan de muur is wit en de kast is bruin en heeft 3 laden staat er niet in.

@bosprocureur: alvorens te moeten beginnen met advocaten raadplegen leg ik toch al eens graag mijn plaatsbeschrijving, eigen foto's en huurcontract aan de huurdersbond voor. Ik hoop dat dat de huisbaas al even stof geeft tot nadenken en enige redelijkheid

bosprocureur

#9 , 28 aug 2018 17:26

Nog maar eens : is er een plaatsbeschrijving bij begin op uw naam gemaakt, was u er bij als ze gemaakt werd, hebt u getekend?

Dat ze niet echt gedetailleerd was, hebben we intussen ook begrepen. Heeft ook z'n belang .

lindec
Topic Starter

#10 , 28 aug 2018 17:33

@bosprocureur: Ja, de plaatsbeschrijving is opgemaakt met mijn naam en ondertekend, net zoals het contract. Huisbaas komt nu af met foto's die niet door mij zijn ondertekend (maar die ook niet echt ter zake doen bij hetgene wat hij beweert dat stuk is) bij aanvang van de huur door mij. Deze foto's dateren van 2 jaar voordat ik in het huis ging (foto's die hij gebruikt had voor zijn zoekertje voor huurders).

mava105

#11 , 28 aug 2018 17:41

Huurdersbond is totaal weggesmeten geld.
Geven meestal verkeerde of onvolledige uitleg. ze zullen waarschijnlijk zeggen dat je een aangetekende brief aan de verhuurder moet sturen om zijn beweringen te ontkrachten, maar dat is hier al wel duizenden malen gezegd.
Laat hem maar met zijn oude foto's naar de vrederechter geen. Hij zal van een koude kermis thuis komen. Weiger gewoon uw waarborg vrij te geven en laat u niet overdonderen. Je kan dan afwachten totdat hijzelf naar de vrederechter trekt, en als hij toch te lang zou wachten, moet je zelf een zaak inleiden. Moet niet via advocaat. Als je wat mondig bent kan je de zaak zelf uitleggen, en je hebt helemaal geen juridische kennis nodig. Kijk maar naar het programma "de rechtbank."

bosprocureur

#12 , 28 aug 2018 17:48

OK. Hij heeft dus een beschrijving op uw naam, maar de inhoud is allesbehalve gedetailleerd, zoals het zou moeten.

Er is ook schade door u toegebracht, dat erkent u. Ik zou hem hoogstens een bescheiden vergoeding voorstellen; is hij niet akkoord, dan hebt u m.i. voldoende munitie hierboven om zijn schade-eis serieus te laten milderen door de vrederechter.

Is de waarborg op een geblokkeerde rekening (ook al op uw naam ? )

lindec
Topic Starter

#13 , 28 aug 2018 17:59

Ja de waarborg staat inderdaad vast op een huurwaarborg van KBC op mijn naam.

bosprocureur

#14 , 28 aug 2018 18:35

Dan zit u goed. Doe zoals Mava105 zegt, laat hem zelf initiatief nemen, of laat hem zich eerst eens informeren bij een advocaat; Als hij beseft dat hij de kosten van een procedure moet voorschieten, met relatief kleine kans op winst, dan valt er wel te praten, denk ik.

En anders, laat hem zelf oproepen in verzoening.

Succes !

lindec
Topic Starter

#15 , 29 aug 2018 09:49

Mijn laatste vraag:
Ben ik beter om officieel klacht neer te leggen via politie dat de huisbaas voor de sleuteloverdracht binnen geweest is in de woning zonder mijn toestemming? Ik kan dit natuurlijk moeilijk bewijzen, maar hij heeft dit meerdere malen mondeling aan mij gezegd tijdens de sleuteloverdracht.

Ik wil jullie alvast heel erg bedanken voor alle goede raad!

Terug naar “Huren”