#7 , 07 mei 2009 23:07
Ik ben het eens met buzzer uitgenomen het volgende:
- Verzoek aan de vrederechter een eenzijdige vrijgave van de huurwaarborg in jouw voordeel te vonnissen om reeds een deel van de geleden schade te vergoeden. Aangezien de huurder hier de laatste 3 maanden niet heeft betaald en de huurwaarborg van 2 maanden slechts in voege is vanaf 01/07 vermoed ik dat de waarborg hier nog 3 maanden zal bedragen.
- Verzoek de vrederechter de kosten van het geding, inclusief rolrecht en administratieve kosten voor bewijs van woonst in rekening te brengen van de verliezende partij
- Vergeet niet dat sinds 07/2008 de oproeping voor huurgeschillen is veranderd en dat je nu kan oproepen via een verzoekschrift gebaseerd op artikel 1344bis Ger. W. Dit stelt je in staat de oproeping in verzoening en de uitspraak ten gronde in één zitting af te ronden. (tenzij de tegenpartij ineens een advocaat tevoorschijn tovert die om uitstel vraagt aangezien hij/zij onvoldoende tijd heeft gehad de zaak "voor te bereiden")
Zo'n verzoekschrift art.1344bis Ger. W. dient aan een aantal specifieke voorwaarden te voldoen. Op een aantal vredegerechten zal men je een voorbeeld bezorgen, op andere niet... (hangt af van de orders van de vrederechter..) Indien een voorbeeld van een succesvol voorbeeld nodig is mag je me altijd een PB'tje sturen.
Deurwaarder:
Ik sta gemiddeld 3-4 maal per jaar bij de voordeur van een deurwaarder om een vonnis te laten betekenen, een uitzetting te laten uitvoeren of achterstallen op te eisen. De voorschotten verschillen van € 250 (betekenen vonnis) tot € 1500.(uitzetting) Gemiddeld zal de deurwaarder in 1 geval op 3 erin slagen om de onkosten en som in het vonnis te innen bij de ex-huurder. Ga ervan uit dat de kosten aan deurwaarder die je hebt voor het innen van de achterstallen, na het afhouden van de geïnde waarborg, niet terugbetaald zullen worden... Dat is spijtig genoeg de realiteit.
Waarom dan toch die kosten maken?
- een vonnis moet betekend worden vooraleer het kracht heeft
- niet uitzetten na vonnis kost je nog meer na een paar maanden
- de schuld die officieel bij de huurder blijft openstaan zal hem beduidend meer pijn doen dan jou. Zeker als je ermee rekening houdt dat elke zitting openbaar is en dat als er één ding is dat mensen liever doen dan roddelen het .. roddelen is.
- als die huurder ooit in schuldbemiddeling gaat zal jouw vordering automatisch worden meegenomen. (dat wil zeggen dat je een brief van de bemiddelaar zal krijgen waarop je je niet geïnde sommen kan declareren)
- de kans is er altijd dat de huurder zijn schuld betaald. ( 1 op 3 leert een kleine 10 jaar verhuren me)