superdeluxe studentekoten

JANPIETER
Topic Starter

superdeluxe studentekoten

#1 , 06 mar 2009 21:52

Wij bezitten een leegstaand herenhuis, uit sentimentele en familiale redens (t'is mijn geboortehuis) en omdat we het willen bewaren voor ons nageslacht spookt de volgende gedachte door ons hoofd.
Wij willen het opsplitsen in vier studentekoten maar niet van die kleintjes , neen , in echt zeer mooie met alles derop en deraan eigen keuken, eigen badkamer en vooral ecologisch en prima geisoleerd. Vooraleer op zoek te gaan naar een architect vragen wij ons af is er daar wel een markt voor? Het is de bedoeling om te verhuren tijdens het schooljaar en dan tijdens de vakantieperiode onderhoudswerken, en eventueel herstellingen uit te voeren en terug in orde te zetten voor het volgende schooljaar zodat wij toch tenminste twee maanden in het jaar in ons eigen huis kunnen.
Onze enige motivatie is een duurzame renovatie en respect voor het historisch pand het is niet de bedoeling om een maximaal rendement te behalen op korte termijn. Weet er iemand hoe het zit met de fiskaliteit en de nodige vergunningen?Hartelijk dank voor elk antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 mar 2009 22:02

Doe uzelf een groot plezier en informeer eerst eens bij de lokale universiteiten en hogescholen in uw regio.

Zij kunnen u niet alleen informeren of er van hen uit interesse bestaat voor dit type van koten in uw regio, bovendien kunnen ze u een overzicht bezorgen van de minimum vereisten waaraan uw koten dienen te voldoen. (de meeste universiteiten handhaven tegenwoordig een charter waaraan de koten dienen te voldoen vooraleer zij ze aanraden aan hun studenten. In die lijsten staat altijd wel wat dat je anders vergeet tijdens een renovatie)

artemis

#3 , 07 mar 2009 11:08

zodat wij toch tenminste twee maanden in het jaar in ons eigen huis kunnen.
Waar is dat pand precies gelegen? In Spiere?

Informeer eerst ook eens hoe de wet ivm studentencontracten in elkaar zit. Ik dacht dat er 10-maandelijkse en 12-maandelijks contracten waren maar veel heeft te maken met vooral de soepele opzegmogelijkheden van de student zelf.
De ene student die op het einde van het schooljaar gebuisd is zal er mogelijk mee stoppen en zijn 'kot' willen verlaten eind juni. De andere student zal zijn tweede zit willen doen en zijn kot tijdens de zomermaanden willen gebruiken (om er te blokken dus zonder hinderlijke werkzaamheden). Als een student er na een tweede zit nog niet door is heeft die de kans om ook dan, heel flexibel, zijn kot te verlaten als die besluit met zijn studies te stoppen.
Ik bedoel maar de wereld van de studentencontracten is heel specifiek.

Ik woon hier naast een redelijk groot complex van studentenkamers (met een 50 tal koten waarvan enkele flatjes), ondergebracht in 2 mooie grote oude panden die tip-top uitgerust zijn. Het is helemaal niet zo dat die studenten allemaal weg zijn in juli en augustus. Vooral in augustus komen er vele terug om zich voor te bereiden op hun tweede zit. In september is het er dan weer relatief rustig want tweede zit is gedaan en vele gaan liefst dan op vakantie. Sommigen blijven een deel van de zomer op hun kot omdat ze hier in de stad ondertussen een vakentiejob doen.
Oh ja, en heel wat studenten blijven hangen in hun kot ook nadat ze afgestudeerd zijn. Zo hoeven ze de periode dat ze werkzoekend zijn nog geen duurdere flat te huren, nog een categorie die niet noodzakelijk weg is in juli en augustus, enz. enz...

Reclame

digits

#4 , 07 mar 2009 11:18

ik denk dat niet zozeer de luxe bepalend zal zijn, maar wel de uiteindelijke huurprijs. een studio @ 450 eur/maand raak je vrij snel kwijt. af en toe zijn er ook studio's die tot 750 eur gaan, maar die dan veelal gedeeld worden door 2 personen. hoger ben ik nog niet tegengekomen en zal volgens mij niet makkelijk gehuurd worden, zelfs niet door 'goed gesponsorde' studenten.

ik spreek uit ervaring tijdens mijn zoektocht naar een studio voor 2 personen afgelopen 2 jaar in Gent.

hoe het in de andere steden zit weet ik niet.

Vandebos

#5 , 07 mar 2009 12:13

Allemaal info die de huisvestingsdienst van elke grote hogeschool en/of universiteit je geeft als je erom vraagt.

Scorpio

#6 , 02 mei 2009 17:29

Ik spreek hier uit ervaring van het verhuren van een apartement in mijn eigen herenhuis aan twee vrouwelijke studenten. Met design meubels en veel andere airkes. De parket was zwaar beschadigd, net alsof ze verbrand hout hebben proberen weg te krabben, maar ook door hoge hakken en verschouven van meubelen. De plafondlamp die er afgehaald was om een ampoule te vervangen slingerde rond. Er lagen overal kabels en multi-stopcontacten kriskras door de kamers, en bv. een waterkoker er net boven. Ah ja, die waterkoker stond op een tafeltje naast de trap, bovenop het wafelijzer. De "rok" onder het (nieuwe) veluxraam was doodleuk naar boven getrokken. Oh ja, ze hebben welgeteld 1.5 maand gehuurd voor ik hen vriendelijke heb gevraagd te vertrekken. (ik spreek dan nog niet over pesterijen...) Als je echt zoveel waarde hecht aan dat huis zou ik er geen studenten inlaten... Ik heb goede ervaringen van stagiaires van de Europese instellingen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mei 2009 18:51

Ik wilde juist zeggen - enkel vrouwelijke studenten - een kennis van mij verhuurt zo naast zijn huis twee panden en wil geen mannelijke studenten.
Wijzelf hebben het ook enkele jaren gedaan en enkel vrouwelijke studenten of kinderen van bekenden - collega's en klanten -
En met goed gevolg.
EN steeds met charter van unif/hogeschool. (studentencontract)

Vandebos

#8 , 04 mei 2009 20:10

Kijk, bij verhuur van koten zijn er een paar eenvoudige vuistregels:

- Zorg ervoor dat ze in orde zijn. ( in orde als vereisten gesteld door hogescholen/universiteiten eromheen)

- Zorg voor een sluitend huurcontract en plaatsbeschrijving, laat het de eerste maal desnoods door een advocaat opstellen of steek uw licht op bij huurdersbonden/ woningdienst lokale hogescholen/unies.

- Wees correct ten opzichte van de studenten.

- De allereerste student die over de schreef gaat die nagel je letterlijk en figuurlijk aan het kruis. ( klacht tot op zijn school toe, constatatie deurwaarder, as naar student en ouders, enz...) De eerste die bij mij over de schreef ging ( afbreken badkamer, kotsen in afwasbak en pis*** tegen deur van zijn buur) hebben we met drie om 0400 met een paar emmers ijswater in bed wakker gemaakt, nekvel vastgescheerd en de rest van de nacht in t-shirt in de tuin laten doorbrengen (maart). Boete was omgerekend €400 en toen de vrederechter zich terug serieus kon houden kreeg ik de boodschap dat nooit meer te doen. Heb toen braafjes geantwoord dat dat afhing van de student. Nooit geen problemen meer gehad.

- Laat de studenten die pas bij je huren duidelijk voelen dat je er bent als er een probleem is maar dat je er ook bent als zij een probleem maken...

Terug naar “Huren”