Wie binnen laten bij controlebezoek

Dvb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wie binnen laten bij controlebezoek

#1 , 18 jun 2018 12:20

Beste
Wij kregen onlangs een telefoon va de makelaar die ons het huis heeft verhuurd
Nu zijn er wat strubbelingen met verhuurder dit omwille van een poes dat we in huis hebben gehaald ze had er geen probleem mee dat er vogel en konijntje was maar een poes ziet ze ni zitte denk ik
Nu worden we geviseerd
Maar nu willen ze een huisbezoek dit staat ook nergens in het contract van een jaarlijks bezoek enkel bezoek bij verkoop daar staan dagen en uren bij
Maar met verhuurder en makelaar
Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat ik de toegang mag weigeren van 2 personen is ofwel verhuurder of de makelaar ,klopt dit?
En mogen ze toegang tot de slaapkamers hebben want dit is tot wel privé vind ik

Ik hoop dat er Iemand me dit kan bevestigen
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 18 jun 2018 13:03

De verhuurder vraagt hier niets onredelijk, ik zou dan ook gewoon meegaan in het verhaal want voor de rechtbank krijgt u toch ongelijk. De slaapkamer mag gecontroleerd worden, uiteraard kan in kasten kijken en zo niet. Foto's mogen gemaakt worden, u hebt wel het recht om privézaken af te dekken.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 18 jun 2018 13:10

Voor de verhuurder is dat bezoek wel éénmalig.
Dus die hoeft er niet elke keer bij te zijn.

Blijkbaar gaan jullie toch verhuizen dus zal poes er niet veel toe doen.
Wel of er een ingaande plaatsbeschrijving was.

En als het niet voor weder verhuur is inderdaad dan moet de makelaar er niet bijzijn.
Die kan u weigeren.
zie antwoord hieronder. Ik dacht ( fout gelezen dat er ook een wederverhuur was).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2018 13:15

De verhuurder heeft inderdaad het recht om één keer per jaar, in overleg met de huurder, langs te komen om de staat van de woning te controleren. Als het huurcontract getekend is tussen u en de eigenaar, en de makelaar staat nergens vermeld in het contract, dan heeft deze niets te zoeken in uw woning en hoef je deze niet binnen te laten.

Maar de verhuurder moet je wel de kans geven zijn eigendom te komen inspecteren. Hij kan niet zomaar van de éne dag op de andere voor uw deur staan, maar je mag niet weigeren om met hem een afspraak te maken zodat hij kan langskomen op een tijdstip dat voor jullie beiden past.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Dvb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2018 14:17

@franciscus nee wij gaan niet verhuizen
Maar ze doe nu ineens heel moeilijk en ja ze mogen gerust bezoek komen doen maar dacht dat dit in het contract moest opgenomen worden
En nu begint de makelaar die het destijds aan ons verhuurd heeft ook nog een beetje moeien en wil hier ook wel aanwezig zijn maar is geen duivenhok bij ons he en de woning word ook niet verkocht is gewoon bezoekje
Daarom ik me tot hier richt en omdat ik het eens ergens had gelezen dat ofwel makelaar ofwel verhuurder moest binnen laten
Maar ik vind het nergens meer terug spijtig genoeg

artemis
Berichten: 3293

#6 , 18 jun 2018 14:23

Wie heeft het contract getekend en aan wie betaald u de huur?
Als dat de eigenaar is dan mag enkel die de woning jaarlijks inspecteren. Dat hoeft niet in het contract vermeld te staan.

Dvb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2018 14:57

@artemis het contract is getekend door eigenaar en huur word aan eigenaar betaald
De makelaar die zij hebben onder de arm hebben genomen voor de verhuur heeft gewoon het contract voor hun opgemaakt

Dvb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jun 2018 15:08

Wie heeft het contract getekend en aan wie betaald u de huur?
Als dat de eigenaar is dan mag enkel die de woning jaarlijks inspecteren. Dat hoeft niet in het contract vermeld te staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jun 2018 15:10

In dat geval hoef je enkel de eigenaar binnen te laten. Dat ddeze laatste een makelaar ingschakeld heeft om het contract op te maken, maakt uw zaak niet. U hebt zelf geen enkele verplichting ten opzichte van de makelaar, en de makelaar heeft niets te zoeken in uw woning.

Maar de eigenaar moet u wel toestemming geven om de woning te inspecteren, ook al staat dit niet in het contract. Als je dit weigert en hij trekt hiermee naar de vrederechter, zal deze laatste hem bijna 100% zeker het recht geven om eens per jaar de woning te komen inspecteren. Dus best die rompslomp vermijden en de verhuurder laten weten dat hij welkom is voor een bezoekje (zet er ook bij dat enkel hij / zij welkom is, en dat je geen derden wenst toe te laten in uw woning).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 jun 2018 15:49

Mag de verhuurder bij zijn jaarlijks bezoek geen deskundige meebrengen? Een makelaar bijvoorbeeld? Kan je dat verbieden als de eigenaar een leek terzake is?

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 18 jun 2018 15:50

De eigenaar mag toch steeds een raadsman meenemen?

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 18 jun 2018 16:57

Enkel als de verhuurder onder bewind zou staan, vind ik bijstand door een deskundige gerechtvaardigd.
Iedere andere mens kan perfect oordelen of dat de huurder het pand bewoont als een goede huisvader. Dat is het enige waarvan de verhuurder zich moet vergewissen bij een dergelijk controleonderzoek.
Technische problemen vallen onder de meldingsplicht van de huurder.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 18 jun 2018 17:33

Maar sommige huurders zijn totaal nonchalant betreffende de normaalste zaken van onderhoud, of zijn nog meer ondeskundig. Juist daarom ook moet de verhuurder een rondgang maken, en niet enkel om de leefwijze van de huurder te controleren.
Heb 30 jaar ondervinding met huurhuizen. Heb er meer dan 1500 onder mijn beheer gehad, en weet dat er meerdere huurder zijn die het vertikken om het gewone onderhoud uit te voeren, laat staan de verhuurder er van te verwittigen. Juist daarom is een rondgang en nazicht van de staat van het huurdersonderhoud , en natuurlijk ook eigenaarsonderhoud nodig.

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 18 jun 2018 21:38

Als met de leefwijze onderhoud wordt bedoeld OK.
Maar dat ik in mijn blootje thuis rondloop daar heeft de eigenaar niets aan te zeggen.
Geef dus een dag en uur door dat eigenaar welkom is. Zou zeggen rondgang zal voldoende zijn. Gezien geen verkoop ook geen foto's want dat is schending privacy.
Hier vindt u goed info over rechten en plichten huurder.

viewforum.php?f=87

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 18 jun 2018 23:06

Het begrip wonen als een goede huisvader is ruimer dan onderhoud.
Om verder te gaan op uw voorbeeld.
Je mag van mij in uw blootje rond lopen maar de kans bestaat dat uw vrouw dat soort uitspattingen niet (meer) gewoon is en de buurt bijeen gilt. :D
In dat geval zal je toch verantwoordelijkheid moeten nemen en genoodzaakt zijn om kleren aan te doen, al is het om de toesnellende buren niet te shockeren.

Terug naar “Huren”