Afgestudeerd

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Afgestudeerd

#1 , 19 apr 2018 23:00

Hallo allemaal,

Ik schets eerst kort mijn situatie:

Op mijn 19 jaar ben ik alleen moeten gaan wonen omdat mijn ouders mij hebben buiten gezet.
Ik begon toen aan mijn studies aan de hogeschool bachelor Elektromechanica. Ik woon sinds toen op mijn kot, met een referentieadres op het OCMW en krijg een inkomensvervangende tegemoetkoming + integratie tegemoetkoming + kindergeld.

Door de jaren heen heb ik kunnen sparen (€5000), ook omdat ik een rechtszaak heb "gewonnen" tegen mijn ouders omtrent onderhoudsgeld.

Nu ben ik 23 jaar, en is het moment daar dat ik ga afstuderen (juni 2018) en ik moet uit mijn kot tegen 1 september 2018.

Ik ben volop aan het solliciteren en het gaat de goede kant uit. ik vermoed dat mijn starters nettoloon rond de €1800 - €1900 zal bedragen. ik hoop ergens te kunnen starten op 1 augustus of 1 september 2018

nu ben ik al volop bezig met het zoeken achter een appartementje om te huren, en ik vroeg me af mijn spaarpotje dan ook genoeg is om te starten. Zodat ik niet in schulden zal zitten, want dit wil ik absoluut vermijden. de appartementjes waar ik naar kijk hebben een huurprijs tussen de €600 - €680 per maand inclusief huurlasten.

Is dit haalbaar en hebben jullie tips waar ik moet op letten?

Graag jullie advies bij dit nieuwe hoofdstuk in mijn leven.


Met vriendelijke groeten,
Glen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 apr 2018 23:05

Ik vrees er toch een beetje voor, verhuurders vragen standaard loonfiches op om te zien dat u solvabel bent. Haalbaar voor uzelf wil niet zeggen dat de verhuurder het ok gaat vinden.

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2018 23:28

Ik vrees er toch een beetje voor, verhuurders vragen standaard loonfiches op om te zien dat u solvabel bent. Haalbaar voor uzelf wil niet zeggen dat de verhuurder het ok gaat vinden.
Dank voor uw reactie.

Ja dat weet ik, maar de loonfiches kan ik pas geven nadat ik effectief gewerkt heb. dat zal ten vroegste september. Momenteel is er ook 1 appartement voor 620 euro per maand, waar ik de enige kandidaat ben die kans maakt momenteel volgens de eigenaar. Ik heb hem dan wel duidelijk gemaakt dat ik niet teken zonder eerst een contract te hebben getekend bij een werkgever (dat kan hopelijk binnen een 2-tal weken).

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2018 14:10

Op het eerste zicht mis ik niet echt iets in uw verhaal.

U neem doordachte keuzes, en de huurprijs lijkt mij draagbaar.

Gewoon geen huurbelofte tekenen waar je voor moet betalen, en niet meer dan 2 maand huurwaarborg

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2018 19:52

Op het eerste zicht mis ik niet echt iets in uw verhaal.

U neem doordachte keuzes, en de huurprijs lijkt mij draagbaar.

Gewoon geen huurbelofte tekenen waar je voor moet betalen, en niet meer dan 2 maand huurwaarborg
Dank voor uw reactie.

Nog een bijkomende vraag: stel ik teken een contract bij een werkgever volgende week, en ook bij een verhuurder. Maar ik geraak toch niet afgestudeerd, of de werkgever veranderd van gedachte, ben ik dan nog steeds verplicht te huren ? of teken ik pas best als ik echt ben afgestudeerd?

normaal gezien geraak ik wel afgestudeerd hoor, maar best altijd van het ergste uit gaan hé ;)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 apr 2018 20:08

Eens getekend MOET je huren, of een schadevergoeding betalen om er terug vanaf te raken.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 20 apr 2018 23:36

Leesvoer kan u tijdens de pauzes eens lezen maar zeker voor u iets tekent
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf.
Als u nu een kot hebt kan u daar mogelijk nog tot augustus blijven wonen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 21 apr 2018 11:41

Even melden dat je wel een serieus hoog nettoloon verwacht als starter.
Ik zou je verwachtingen maar wat bijsturen, ook zodat je weet in welke categorie je een huurwoonst kan zoeken.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 21 apr 2018 12:18

@blaatpraat, poster "verwacht" niet dat hij dit startsalaris zal verdienen, maar "vermoedt" het. Dat impliceert dat hij zich al geïnformeerd heeft over de barema's. Wat hij "vermoedt", klopt inderdaad: in combinatie met de extra-legale voordelen krijg je bij dit diploma als starter een loonpakket van om en bij de 1800 euro per maand....

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 23 apr 2018 10:35

Eens getekend MOET je huren, of een schadevergoeding betalen om er terug vanaf te raken.
Tenzij de verhuurder ermee zou instemmen om een opschortende voorwaarde op te nemen in het contract.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”