Eerst even mijn verhaal doen om de situatie een beetje te schetsen:
Nà 35 jaar in een sociale woning te hebben gewoond en verplicht te moeten verhuizen wegens renovatie, zijn we in de privaat terechtgekomen. We kwamen in een huis dat op het eerste zicht fatsoenlijk leek alhoewel... eens we begonnen met de opkuis, stootten we algauw op heel wat mankementen.
Op eigen kosten hebben we de volledige living opnieuw bezet omdat er verschillende lagen papier waren opgeplakt en de muren scheuren en barsten vertoonden, we hebben een nieuwe "miele"-keuken(kasten en spoelbak) geïnstalleerd met dampkap en met een keramische kookplaat.We zijn niet gek maar wilden het allemaal netjes en de rest van onze ouwe dag hier verslijten. De kasten die er stonden waren gewoon rot. De electriciteit was niet koosjer en we hebben een vakman laten komen om het een beetje veilig te laten verlopen. Er bleek echter geen 'aaring' aanwezig te zijn en de zekeringen waren nog van "voor de oorlog". De voor- en achtertuin hebben we ook op eigen initiatief heraangelegd omdat het overwoekerd was van de klimop en andere verwaarloosde aanplantingen.
De drie slaapkamers hebben we met degelijke klik-laminaat belegd nà het weghalen van geplakte versleten kamertapijt. De loodgieterij werkte niet naar behoren (buizen van de afloop onder het bad waren doorgeroest en versleten). Uiteindelijk hebben we voor ons eigen komfort een tweede wc geplaatst beneden in een leegstaande plaatsje nadat we het hadden gevraagd aan de eigenaar(huisbaas). Hij ging met àlles akkoord en leek me een gelukkig man dat er eindelijk een koppel kwam wonen die zijn huis opkalfaterde. We vroegen of hij tussen de toch oplopende rekeningen een tussenkomst vanzijnentwege mochten rekenen en ja hoor... hij betaalde de muurtegels voor badkamer en keuken en we mochten er drie weken eerder dan de voorgestelde datum onze sleutel ophalen.Die 3 weken hebben we de tijd nodig gehad om het oude papier van de kamers los te krijgen en alles opnieuw te moeten schilderen en bezetten.
Nà 3 jaar hier te wonen, kregen we plots regen binnen langs de enorme grote enkelvoudige ramen(3,50m op 1,90m). Met emmers hebben we het water moeten opvangen en hebben we onmiddellijk de huisbaas ervan op de hoogte gebracht. We zijn ondertussen 4 jaar verder en nog steeds sijpelt er water binnen na talloze pogingen van de huisbaas die het goedkoop wilde oplossen door allerlei hulpmiddeltjes te gebruiken(plankje tegen slaan, scilicone opspuiten enz...)maar nooit heeft hij er een vakman bijgehaald zodat wij in de miserie jaren hebben gezeten.
Uiteindelijk hebben we vorige week een andere woning gevonden die wel waterdicht blijkt te zijn en hebben we officieel onze opzeg gedaan.
De huisbaas was woedend en verrast en eist dat we volledig hier nog 3 maanden moeten wonen mèt inboedel en al. We moeten de beerput ledigen al is dat over 4 jaar gebeurt na het breken van de afvoerbuis door een van zijn karweimannen( bij het verwijderen van de mazouttank), we moeten ook de gasketel laten ontkalken, een schouwveger laten komen en alles wat we geplaatst heben , laten staan.
Mijn vraag is nu :De eigenaar is van plan zijn huis te verkopen. Ben ik verplicht alles aan hem zo maar over te laten of heb ik het recht om dingen die het huis verfraaide en meer waarde geven af te breken en terug in zijn originele staat te brengen. Ik trachtte een overeenkomst te maken om 6 weken(ipv 3maand) nog huur te betalen in ruil voor al het werk en de kosten die wij gedurende 7 jaar in zijn huis spontaan of uit noodzaak hebben gedaan en alles aan hem over te laten, maar hij weigert erop in te gaan en eist dat alles zo blijft zoals het is al is er geen "gedetailleerde" plaatsbeschrijving opgemaakt. Hopelijk kan iemand me raad geven want wij zijn moedeloos en erg ongelukkig met deze situatie.
Alvast bedankt en hopelijk maakt er iemand van goeie wil ons een beetje wijzer