Verboden terras van plat dak maken

TimV
Topic Starter

Verboden terras van plat dak maken

#1 , 01 apr 2009 17:21

Hallo,

sinds kort woon ik in een nieuwbouw appartement op het 1e verdiep van 1 verdiep.
(ik heb dus enkel een onderbuur op het gelijkvloers)

In de woonkamer is een groot schuifraam voorzien over de volledige lengte van de living. Dit schuifraam geeft uit op het platte dak van onze ondergebuur. 10m³ is belegd met bankirai, en de rest is nog gewoon bloot 'plat dak'

De onderbuurman zegt dat het terras niet mag uitgebreid worden omdat er vroeger al vochtproblemen waren geweest. Hij 'zou' laten registreren hebben dat het dak eigendom van hem alleen is.
Terwijl de architect dit duidelijk niet zo bedoeld heeft, en er een waterkraan voorzien is in de hoek van het plat dak waar geen bangkirai ligt. De onderbuurman verbied ons ook op het platte dak te lopen, dus kunnen we zelfs niet aan de kraan om water te geven aan de planten.

Kan dit allemaal?
moet ik telkens mijn wasmachine in het berghok nu afkopellen om er een tuinslang aan te hangen - door de living te trekken, om op het terras mijn planten water te geven? En moet ik mij gedwongen beperken tot het bankirai gedeelte , terwijl dit achter een muur zit waardoor alle zon geblokkeerd wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 apr 2009 18:03

Vraag eens uw huisbaas hier uitleg over. (vriendelijk natuurlijk..)

j.demoor

#3 , 03 apr 2009 16:13

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten...Ieder gebouw of groep van gebouwen waarop die beginselen van toepassing zijn, moet worden beheerst door een basisakte en een reglement van medeëigendom...”(Burgerljjk Wetboek).

Onderzoek dus zorgvuldig wat in die basisakte bepaald is inzake het ‘plat dak’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”