Defecte vaatwasser - wie betaalt?

rob1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Defecte vaatwasser - wie betaalt?

#1 , 21 mar 2018 15:52

Goedemiddag

Sinds anderhalve huur ik een appartement. 2 weken geleden is de vaatwasser defect gegaan: na 10min geeft deze het signaal dat hij al klaar is met zijn programma en stopt ermee.

Nu is mijn vraag of deze kost voor de huisbaas of voor mij is.
In ons contract staat het volgende:

De huurder verbindt zich ertoe alle huurherstellingen en onderhoudswerken waartoe hij krachtens
de wet en de gebruiken gehouden is, evenals de herstellingen/werken die door sleet of overmacht
noodzakelijk zijn, uit te voeren en alle kosten hiervan te dragen. Hij zal ook de andere herstellingen
uitvoeren, voor zover zij veroorzaakt werden door zijn eigen fout of door de fout van een persoon,
dier of zaak waarvoor hij moet instaan.

Ik heb me al suf zitten zoeken op internet, maar nergens een eenduidig antwoord gevonden.
Iemand ervaringen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2018 16:09

[quote="rob1992"]

de herstellingen/werken die door sleet of overmacht
noodzakelijk zijn, uit te voeren en alle kosten hiervan te dragen. /quote]
Is niet wettelijk. Sleet is altijd voor de verhuurder.
Hoe lang woon je al in dat appartement?

rob1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2018 16:26

Van 1 februari

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2018 16:47

Heb je al zich op eventuele herstellingskost?

Als de herstelling bijvoorbeeld 50 euro kost zou ik ze snel zelf betalen.

Moet er een volledig nieuw toestel komen, dan uiteraard voor de eigenaar.

Mocht het toestel bijvoorbeeld stuk gegaan zijn doordat er een klein stukje vaat in vast gelopen is dat jij er hebt ingestopt, dan is de kost ook voor jou natuurlijk...

rob1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2018 16:52

Nee, daar heb ik nog geen zicht op. Het kost sowieso al 100 euro om de hersteller te laten komen. Altijd moeilijk om aan te tonen wiens fout het nu juist is.

Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 mar 2018 17:58

Als verhuurder weigerachtig zou staan tegen herstelling of vervanging op zijn kosten (eerst vragen dus) kan je altijd proberen om overeen te komen dat de technieker die wordt aangesteld wordt gevraagd naar een inschatting m.b.t. de oorzaak v.h. probleem en daarvan afhankelijk betaald zal worden door huurder of verhuurder.

Huurder: vaatwasser niet als goed huisvader gebruikt/eerder kleine herstelling.

Verhuurder: sleet/grote herstelling of totale vervanging van toestel.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 mar 2018 20:29

Als er een hersteller langskomt, vraag dan in ieder geval de oorzaak van de panne op zijn verslag/factuur te vermelden evenals het bouwjaar van het toestel. Een toestel van meer dan 10 jaar oud is al ver versleten, toch voor bepaalde goedkopere merken, en dan zijn de kosten voor de verhuurder

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 22 mar 2018 21:01

Naast het juridische verschil tussen huurder/verhuurder, zou ik toch durven stellen dat een toestel na een maand in gebruik (door deze huurder althans) toch nog zou moeten leven.
Ik zou dus durven stellen dat dit voor de verhuurder is, tenzij deze een fout kan aantonen bij de huurder.

Maar goed, heb je de verhuurder al gecontacteerd, of wilde je eerst wat meer informatie inwinnen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 23 mar 2018 09:44

Staat die vaatwasser in het contract? Of is het een toestel dat de vorige huurder heeft laten staan?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”