Als die studio gekend is bij het gemeentebestuur, zal er al een vergunning bestaan om 2 "gezinnen" te huisvesten in hetzelfde gebouw. Een gezin kan ook 1 persoon zijn! Indat geval zal die studio al een apart kadastraal inkomen hebben.
Als dat nog niet het geval is, moet U een stedebouwkundige vergunning bekomen omdat U het aantal woongelegenheden uitbreidt.
Ben je zeker dat dat allemaal 'moet' Dino?
Hier in de stad ken ik talloze mensen die ooit een huis gekocht hebben, dat tussendoor opgeknapt hebben en er bv 1 verdieping van verhuren. Niks aangegeven bij de gemeente en al vele jaren zo.
Ik ken ook mensen die zo al jaren 'niet officieel' samenwonen. De ene is bv eigenaar van het huis en de partner huurt zogezegd een deel van het huis, hoewel er niet eens een gescheiden deel is. Officieel is die partner een huurder (met domicilie op dat adres). Geen haan die ernaar kraait en zo al vele jaren lang.
Ik ken zelfs iemand die al 18 jaar een huis huurt en onderverhuurt met toestemming van de eigenaar. In 2 aparte eenheden heeft hij zelf keuken en badkamer geplaatst, waarin de onderhuurders wonen en domicilie hebben. Niks (bouw)vergunning maar wel meer bellen aan de deur.
Zijn die mensen dan allemaal illegaal bezig?
Is het niet zo dat een bouwvergunning pas nodig is wanneer er verbouwingen zijn van een bepaalde omvang?