Koppel uit elkaar enkele dagen na ondertekening van het huurcontract

papaecho
Topic Starter
Berichten: 19

Koppel uit elkaar enkele dagen na ondertekening van het huurcontract

#1 , 21 jan 2018 15:02

Op 15 januari stelde ik een 3-6-9 huurcontract op met een niet getrouwd stel dat ingaat vanaf 1 aprill. In het huurcontract staat de passage dat beide huurders hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijn aan de huurverplichtingen. Drie dagen nadien op 18 januari meldt de vrouw mij via facebook dat ze uit elkaar zijn maar dat zij het alleen wil huren. Mijn antwoord komt er op neer dat ik daar nog eens moet over nadenken maar dat ik het huidig contract dan wel in de prullenmand kan gooien. Bij het bekijken van haar facebookprofiel staat er inderdaad letterlijk op dat ze "uit elkaar" zijn. Gisteren stuurde mevrouw mij een facebookbericht dat ze terug bij elkaar zijn en dat ze wel haar eigen huur heeft opgezegd. Wat haar huidig contract betreft heeft mevrouw, via welke alle voorafgaande contacten zijn verlopen, altijd beweerd dat dit niet geregistreerd was en dat ze maar één maand opzeg moet doen. Ondertussen blijft op facebook staan dat ze "uit elkaar" zijn. Van de man vind ik geen facebookprofiel. Ze laat dus duidelijk weten dat ze gewoon wil doorgaan met het contract wat ik ondertussen totaal niet meer zie zitten . Het contract is nog niet geregistreerd en ook is er nog geen huurwaarborg betaald. Ook is het zo dat het koppel hun eigen exemplaar heeft laten liggen zodat ik dat nog in mijn bezit heb. Via facebookberichten valt het natuurlijk wel te bewijzen dat er een contract is. Alhoewel ik het niet kan bewijzen ben ik er van overtuigd dat één en ander gelogen is. Ik dacht dat voor een niet geregistreerd contract geen opzeg nodig was en vraag me af als de opzeg inderdaad maar één maand zou zijn waarom je die nu al doet. Ik heb alle redenen om die vrouw niet te betrouwen maar ik wil niets onwettig doen. Iemand een goede raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 jan 2018 15:09

Minnelijke beëindiging op papier zetten in 3 exemplaren als partijen door elke partij te ondertekenen. Aangezien het contract blijkbaar kan bewezen worden is het geen goed idee om te doen alsof het nooit heeft bestaan.

edit: Net uw ander topic opnieuw gezien. Ik begin me wel vragen te stellen bij het type huurders waarmee u in zee gaat. Of zijn uw panden misschien gericht op de onderkant van de markt?
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jan 2018 15:26

Ik dacht dat voor een niet geregistreerd contract geen opzeg nodig was ?
Dat is enkel zo voor een huurder, niet voor een verhuurder. :(

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 21 jan 2018 17:30

Ik dacht dat voor een niet geregistreerd contract geen opzeg nodig was ?
Dat is enkel zo voor een huurder, niet voor een verhuurder. :(
Wel rekening houden met de termijn om een huurcontract te registreren : 2 maand. Binnen die periode heeft de niet-registratie geen invloed op de opzegmogelijkheden, dacht ik .

papaecho
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 21 jan 2018 18:03

Minnelijke beëindiging op papier zetten in 3 exemplaren als partijen door elke partij te ondertekenen. Aangezien het contract blijkbaar kan bewezen worden is het geen goed idee om te doen alsof het nooit heeft bestaan.

edit: Net uw ander topic opnieuw gezien. Ik begin me wel vragen te stellen bij het type huurders waarmee u in zee gaat. Of zijn uw panden misschien gericht op de onderkant van de markt?
De onderkant van de markt zou ik niet zeggen. U mag mij wel beschuldigen van naïviteit en goedgelovigheid. Voor het overige ben ik zeker niet de slimste op dit forum :? .

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 21 jan 2018 20:44

Misschien dit al eens lezen:
Vanaf ongeveer blz 62 staan er schema's.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 21 jan 2018 21:29

De gunstregel voor opzeggingen wegens niet-registratie gaat pas in na 2 maanden na het begin van het huurcontract.
Nu nog niet van toepassing dus.
In theorie kunt u nu 6 maanden huur eisen (die personen kunnen ook wel eisen dat ze dan toch 3 maanden in het pand mogen).

Minnelijk is er veel meer mogelijk.
U kunt kiezen of u moeite wilt steken in deze huurders, en voor het geld gaat, of er simpelweg van af zou willen, en een minnelijke beëindiging zonder schadevergoeding voorstellen (in drievoud zoals Didymus al zei).

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 21 jan 2018 22:36

Of zijn uw panden misschien gericht op de onderkant van de markt?
Aan het tempo dat de middenstand huizen koopt, zal het niet lang duren vooraleer elke huurhuis op de onderkant van de maatschappij gericht is.
We kunnen misschien sterren (voor op kledij te naaien) uitdelen aan degene die enkel kunnen huren zodat het duidelijk is voor de rest.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 21 jan 2018 23:24

Onzin. Er zullen altijd kapitaalkrachtige huurders zijn die al dan niet in afwachting van het verwerven van een eigen woning bereid zijn om een kwalitatief pand te huren. Het tijdperk waarin verhuurders 20-30 jaren de dingen op zijn beloop konden laten gaan is waarschijnlijk wel definitief voorbij.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”