terugvorderen betaalde huur van ex

bugi
Topic Starter

terugvorderen betaalde huur van ex

#1 , 09 mar 2009 13:25

In februari 2008 huurde ik samen met mijn ex een woning. Nog geen 3 maanden later is hij weggegaan en sindsdien heb ik alle huur alleen betaald. Hij was daar zeker nog tot september gedomicilieerd. De verhuurders wouden het contract niet op mijn naam alleen zetten omdat ze bij 2 personen zouden terechtkunnen in geval van achterstallige huur,...
Ik heb de helft van de waarborg ook aan mijn ex terugbetaald hoewel die waarborg natuurlijk nog op 2 namen staat.
Intussen heb ik mijn huur opgezegd, en moet 2 maand schadevergoeding betalen voor opzeg in het 2e jaar van de overeenkomst.
In principe zou ik hier geen probleem van maken maar dan moet ik wel de waarborg helemaal terugkrijgen terwijl die op 2 namen staat. Nu vrees ik dat hij niet gaat willen tekenen voor die waarborg omdat hij de helft terug wilt (hoewel ik hem uitgekocht heb, maar dit staat natuurlijk nergens op papier, heb wel een mail van hem waarin staat dat dat geregeld is en dat die waarborg voor mij is). Ik wil hem dus mee laten optreden voor die schadevergoeding. Kan er op een of andere manier nog iets teruggevorderd worden van mijn ex voor alle maanden dat hij niets betaald heeft terwijl het contract ook op zijn naam staat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 mar 2009 14:09

hmmmm

kijk eerst eens na of er in uw huurcontract iets staat over hoofdelijke aansprakelijk heid.

Ga eens naar het gemeentehuis, dienst bevolking, leg vriendelijk uw geval uit en vraag of u een afschrift of mondeling de datum kan bekomen waarop uw ex-vriend zich heeft uitgeschreven. (normaal gezien mogen ze dit niet, doch meestal proberen ze wel te helpen)

Schrijf een aangetekende brief naar je ex waarin je hem vraagt je een ondertekende bevestiging te bezorgen van hetgeen hij je reeds per mail heeft laten geworden op datum X.

Krijg je hier geen antwoord op dan kan je naar het vredegerecht stappen (eerst in verzoening) en daar trachten je gelijk te krijgen.

In principe sta je sterk.

Het verlaten van een pand ontslaat niemand van zijn verplichtingen in een contract tenzij dat contract met wederzijdse toestemming of bij vonnis wordt gewijzigd. Voor de periode dat hij nog niet was uitgeschreven mag dit dus zeker geen probleem vormen.

Heb je de helft van de waarborg betaald per overschrijving of cash? (overschrijving kan tellen als bewijs, zeker als je een mail ernaast kan leggen en een aangetekend schrijven)

Aangezien het contract niet is gewijzigd kan je zelfs indien het tot een geding komt de vrederechter verzoeken je ex de helft van de wederverhuringsvergoeding te laten betalen.

Zoals altijd zal het wel tot een gulden middenweg komen waarbij je bevoorbeeld aan de vrederechter en je ex duidelijk kan maken dat alhoewel je je recht kan laten gelden op meer, je tevreden bent met een vergoeding voor de periode dat hij nog stond ingeschreven op dat adres en de beschikking over de huurwaarborg. (is maar een voorstel natuurlijk, doch ervaring leert me dat vrederechters positief staan tegenover mensen die beseffen dat het onderste uit de kan niet altijd de ideale oplossing is)

bugi
Topic Starter

#3 , 09 mar 2009 14:31

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb hem deels cash, deels via overschrijving alles terugbetaald (waarborg, toestellen, meubelen,...), in totaal iets van een 3000 euro denk ik, waarvan €750 voor de waarborg was.

Ik vrees dat hij zeker niet gaat willen bevestigen dat ik alles heb terugbetaald aan hem, ik heb natuurlijk wel een deel overgeschreven maar niemand weet voor wat dat is? Met die mail erbij heb ik dan misschien toch voldoende 'bewijsmateriaal'.

Ik ben al blij als ik de volledige waarborg terugkrijg en als hij de helft van die schadevergoeding betaalt, denk dat dat meer dan fair is.

Reclame

Vandebos

#4 , 09 mar 2009 15:11

Mails zijn een grijze zone afhankelijk van de omstandigheden kunnen deze door de vrederechters al dan niet aanvaard worden als bewijs, als grond van bewijs of helemaal niet.

Als jij hem nu eerst die aangetekende brief stuurt waarin je de mail in kwestie aanhaalt versterk je de waarde van die mail. Samen met overschrijvingen en een deel cash betaling zou dit voldoende moeten zijn om deze als bewijs te laten gelden.

Ik zou het op een verzoening laten aankomen als hij weigert te antwoorden op die mail. In je verzoekschrift dien je wel alles te vermelden wat je wil. De vrederechter kan je immers enkel toekennen wat je vraagt. Volg daarbij de methode van de goede ambtenaar ("kuch" :oops: ); vraag meer dan wat je wil met de intentie je goede hart te tonen in een beter voorstel dat infeite omhelst wat je wil bereiken.

Met andere woorden:

- vrijgeven waarborg; (de rechter kan dit eveneens bevelen in zijn vonnis)
- helft huurgeld voor de periode dat hij nog ingeschreven was op jouw adres;
- helft verbrekingsvergoeding.

Als er dan in de verzoening geen akkoord te bereiken valt kan je nog altijd een geding aanspannen met hetzelfde verzoek.

j.demoor

#5 , 11 mar 2009 11:04

Het enkele verlaten van de huurwoning maakt geen einde aan de huurovereenkomst van uw vriend.

“Art.1202.Hoofdelijkheid wordt niet vermoed; zij moet uitdrukkelijk bedongen zijn.”(B.W.).

Onderzoek zorgvuldig in uw huurovereenkomst of daarin hoofdelijkheid bedongen werd.

Is hoofdelijkheid bedongen dan geldt :“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

U kan dan wat u meer dan de helft van de huur betaalde verhalen op uw vriend.

Is in uw huurovereenkomst geen hoofdelijkheid bedongen,betaal dan slechts halve huur en halve schadevergoeding.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Weigert de verhuurder de huurwaarborg vrij te geven ,vorder die vrijgave dan bij de vrederechter bij verzoekschrift op tegenspraak. U kan dan tevens uw vriend oproepen ter terugbetaling van de halve huurwaarborg.

Zie verder http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier.

Dit sluit evenwel de mogelijke toepassing niet uit van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”