Kostprijs uithuiszetting

Pater Moeskroen
Topic Starter

Kostprijs uithuiszetting

#1 , 10 mar 2009 22:10

Hallo,

kan iemand mij zeggen hoeveel de uithuiszetting kost voor de eigenaar van het pand? Kunnen de kosten van de gemeentelijke diensten op de eigenaar van het pand verhaald worden?

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 mar 2009 22:28

kort samengevat:

Een uitzetting dient te gebeuren via betekenis van een vonnis door een gerechtsdeurwaarder. De huurders hebben gemiddeld een maand om het pand vrijwillig te verlaten vooraleer de uitzetting effectief wordt uitgevoerd.

Bij de laatste uitzetting die ik heb laten uitvoeren (28/01/09) vroeg de deurwaarder mij een voorschot van € 1500. De prijs omhelst volgende diensten:

- betekenis vonnis en plaatsen uitzettingsdatum
- uitzetting zelf door deurwaarder en getuige(n)
- reserveren slotenmaker (als uw huurders sloten hebben veranderd)
- reserveren verhuisfirma
- reserveren stockageplaats goederen huurders
- reserveren politie (niet alle huurders verkassen even vriendelijk)
- reserveren stadspersoneel (helpen bij verhuis)
- noteren stand van meters
- constateren van staat pand

Al deze kosten worden getracht, samen met de sommen u toegewezen door vrederechter bij verbreken van huurcontract middels vonnis te verhalen op de huurders. Van een steen kan je echter het vel niet afstropen en het is dus goed mogelijk dat u uw gehele voorschot kwijt bent en nog wat moet bijbetalen.

Kwestie is natuurlijk dat als je de huurders niet laat uitzetten wat er dan gaat gebeuren? € 1500 mag veel lijken doch omhelst slechts enkele maanden huur en als je slechte huurders in het pand blijven ben je die heel snel kwijt.

Een bijkomend detail dat ik hierbij moet vertellen is dat als de huurders het pand verlaten voor de uitzetting je de gehele procedure kan laten annuleren. (annuleringskost is € 65, kan natuurlijk verschillen van deurwaarder tot deurwaarder) Zelfs als ze het pand voortijdig verlaten raad ik je aan van de deurwaarder gebruik te maken om de leegstand van het pand te laten constateren. Deze neemt dan in zijn verslag de leegstand op, de beschadigingen die eventueel zijn aangebracht en de standen van de meters.

Nog vragen? Shoot.

Pater Moeskroen
Topic Starter

#3 , 10 mar 2009 22:43

Mijn huurders zijn al een aantal maanden weg, ik heb echter gezien dat er wel wat rommel staat in de woonkamer. Om de kosten te besparen zou ik echter zelf de rommel willen opruimen. Ook het slot kan ik zelf vervangen. Zou het niet mogelijk zijn dat ik samen met de deurwaarder ter plaatse gaat en dat hij alles binnen laat staan.

Of eventueel door de gemeentelijke diensten, maar blijkbaar kost dit veel. Ik heb echter al verschillende antwoorden gekregen inzake het verhalen van de kostprijs van de wegbrengen en stockeren van de goederen. De ene zegt dat de gemeente dit verhaalt op de eigenaar van de goederen (de huurder) en de andere zegt dat de verhuurder dit moet betalen. Ik heb echter in het gerechtelijke Wetboek art 1344 quinqies volgende tekst gevonden:

Bij de betekening van het vonnis van uithuiszetting
dient de gerechtsdeurwaarder de huurder mee te
delen wat er met zijn goederen zal gebeuren
indien hij geen gevolg geeft aan het vonnis.
De goederen van de huurder die zich na verloop
van de wettelijke of van de door de rechter bepaalde
termijn nog in de woning bevinden, zullen
bij de uitvoering van de uithuiszetting op kosten
van de huurder op de openbare weg worden gezet.
Wanneer de goederen de openbare weg belemmeren,
zullen ze door het gemeentebestuur op
kosten van de huurder worden weggenomen en
gedurende zes maanden worden bewaard, tenzij
het gaat om goederen die aan snel bederf onderhevig
zijn of schadelijk zijn voor de openbare
hygiëne, gezondheid of veiligheid.

Dus ik vermoed dat de kosten voor de huurder zijn????

Reclame

Vandebos

#4 , 10 mar 2009 23:07

De kosten zijn natuurlijk voor de huurder maar de opdrachtgever dient via een voorschot de betaling van de kosten te verzekeren tot als de deurwaarder deze kan verhalen op de huurders. Zijn deze insolvabel dan zal de deurwaarder zijn kosten verhalen op de opdrachtgever, maw uw voorschot.

In uw geval zou ik eerst via een advokaat aan uw voormalige huurders een schrijven laten bezorgen waarin hen wordt aangemaand om de achtergelaten goederen binnen de 14 dagen te komen ophalen en dat ze met U contact dienen op te nemen om af te spreken. Dat zal je beduidend minder kosten dan een deurwaarder die een schrijven laat betekenen.

Ik zou het slot nu al veranderen. (ten slotte heeft u er geen zicht op of de huurders nog sleutels hebben)

Heeft u een vonnis tegen deze huurders?

Pater Moeskroen
Topic Starter

#5 , 10 mar 2009 23:10

Ja, ik heb een vonnis van het vredegerecht. Dit vonnis zal nu betekend worden aan de huurders, die trouwens geen adres meer hebben. Nogal straf dat de verhuurder al die kosten dient te betalen...

Vandebos

#6 , 10 mar 2009 23:27

Ik kan niet zeggen dat ik het met u oneens ben, maar:

- uiteindelijk bent u de opdrachtgever. (een vonnis hoeft niet uitgevoerd of betekend te worden, dat is het recht van diegene die in het gelijk wordt gesteld. Als u uw bij vonnis verkregen eisen wilt laten uitvoeren dient het natuurlijk wel betekend te worden)

- uiteindelijk dient de deurwaarder betaald te worden voor het werk dat hij/zij uitvoert. ( wetende dat een grote minderheid van de "veroordeelden" insolvabel is zou anders zeer snel "insolvabele" deurwaarders scheppen)

- op korte termijn kan het laten betekenen van een vonnis wel kosten met zich meebrengen, op lange termijn bespaart u zichzelf een hoop miserie en uiteindelijk ook geld.

Terug naar “Huren”