huren zonder contact

kungfu panda
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

huren zonder contact

#1 , 22 dec 2017 00:13

hey forum users

vraagje ?

huren zonder contract, ben er wel gedomicilieerd, hoeveel opzeg van de verhuurder(broer), word per sms verwittigd dat er morgen een nieuwe huurder komt wonen, heb huur betaald voor deze maand, reeds meer dan een jaar huur ik dit pand (en betaal ik deze) bewijsvoering bankafschriften, , is van familie 1e graad, wat kan ik doen en via welke weg, ben ten einde raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus

#2 , 22 dec 2017 00:25

Dit kan uiteraard niet zomaar. Staat in de mededeling van uw overschrijving "huur"? Dit zou alvast een begin van bewijs kunnen zijn.

Als u kan bewijzen dat u huurt, dan heeft u volgens de woninghuurwet heeft een negenjarig contract. De opzegtermijn voor eigen bewoning (niet duidelijk of dat hier het geval is) bedraagt 6 maanden.

U hoeft in principe niks te doen; opzeg is nietig, u geniet van de grondwettelijke bescherming van uw woning en kan zo nodig de politie vaststellingen laten doen mocht er toch iemand bij u proberen binnen te dringen. In die optiek is het wel raadzaam om zo snel mogelijk de sloten te veranderen.
"sowieso" schrijf je zo.

Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2017 02:30

U kunt ook een schriftelijk contract eisen (via een aangetekende ingebrekestelling), binnen de acht dagen na betekening.
Als daar geen reactie op komt, dan kunt u zelfs via de vrederechter een overeenkomst laten ingang vinden (art. 1bis WHW).

Het kan wel dat men er een bezetting ter bede van probeert te maken. Vandaar dat de vermelding bij storting relevant kan zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 22 dec 2017 10:29

Als er maandelijks eenzelfde bedrag dat in de grootorde van een maandelijkse huur ligt, overgemaakt wordt naar de verhuurder, zal een vrederechter hier vrij snel van uitgaan dat het effectief om huur gaat. Als er in de mededeling ook effectief "huur" staat, is er uiteraard geen enkele twijfel meer.

Moest ik van u zijn, ik zou een AS sturen naar de verhuurder met iets in de zin van:

"Beste,

Sinds datum X huur ik van u de woning gelegen in straat X, nummer Y, te Z. Dit zonder schriftelijke contract. Bijgevolg moet onze huurovereenkomst beschouwd worden als negenjarig contract.

Ik kreeg van u echter een SMS met de mededeling dat ik de woning moet verlaten. Dit is echter geen correcte opzeg van onze huurovereenkomst. Graag had ik dan ook van u een correcte opzegging gekregen, waarin ook rekening gehouden wordt met de correcte opzeggingstermijn.

Ik wil u ook graag expliciet meedelen dat iedere betreding van mijn woning zonder mijn toestemming / medeweten, zal aangegen worden bij de politie!

In afwachting van een correte opzeggingsbrief, verblijf ik..."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#5 , 22 dec 2017 11:12

hey forum users

vraagje ?

huren zonder contract, ben er wel gedomicilieerd, hoeveel opzeg van de verhuurder(broer), word per sms verwittigd dat er morgen een nieuwe huurder komt wonen, heb huur betaald voor deze maand, reeds meer dan een jaar huur ik dit pand (en betaal ik deze) bewijsvoering bankafschriften, , is van familie 1e graad, wat kan ik doen en via welke weg, ben ten einde raad.
U verhuurder kan niet opzeggen als je reeds meer dan jaar huur betaald.
Hij kan enkel opzeggen voor eigen bewoning.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#6 , 22 dec 2017 11:46

Tuurlijk wel. Als hij volgende zaken respecteert:
- de verhuurder kan opzeggen zonder opgave van een reden of motief op het einde van elke driejarige periode, op voorwaarde dat een opzegtermijn van zes maanden gerespecteerd wordt, EN
- op voorwaarde dat aan de huurder een schadevergoeding betaald wordt, gelijk aan negen maand huur indien de opzeg plaatsvindt op het einde van de eerste driejarige periode / gelijk aan zes maand huur indien de opzeg plaatsvindt op het einde van de tweede driejarige periode.

Ook grote verbouwingswerken zijn een reden voor opzeg (met dan weer andere voorwaarden die hij moet respecteren).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#7 , 22 dec 2017 14:35

Tuurlijk wel. Als hij volgende zaken respecteert:
- de verhuurder kan opzeggen zonder opgave van een reden of motief op het einde van elke driejarige periode, op voorwaarde dat een opzegtermijn van zes maanden gerespecteerd wordt, EN
- op voorwaarde dat aan de huurder een schadevergoeding betaald wordt, gelijk aan negen maand huur indien de opzeg plaatsvindt op het einde van de eerste driejarige periode / gelijk aan zes maand huur indien de opzeg plaatsvindt op het einde van de tweede driejarige periode.

Ook grote verbouwingswerken zijn een reden voor opzeg (met dan weer andere voorwaarden die hij moet respecteren).
Inderdaad Tom maar TS huurt nog maar 1 jaar, dan kan hij pas binnen 2 jaar opzeggen en niet nu. Enkel voor eigen bewoning kan hij opzeggen, zonder schadevergoeding.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 22 dec 2017 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#8 , 22 dec 2017 14:43

Inderdaad, maar zeggen dat de verhuurder sowieso niet kan opzeggen, is beetje kort door de bocht ;-).

Terug naar “Huren”