welke stappen moet ik nemen als de huurder niet betaald

an59
Topic Starter

welke stappen moet ik nemen als de huurder niet betaald

#1 , 08 mar 2009 09:05

De huurder huurt nu vier maanden
Heb al de tweede maand naar mijn huur moeten vragen
Nu weer ben het moet
En de stroom en elektriciteit je zou denken de stroom staat op haar naam nee
Het betreft een gemeubelde chalet
Ze heeft onder tussen de helft van de woonst gesloopt
Met haar vriend die er niet woont maar regel matig komt kabaal maken
De politie moet minstens twee maal per week komen
Ik dacht stappen te onder nemen langs de vrede rechter
Maar leest dat eerst een versoenig moet plaats vinden en zo voord
Kan het ook sneller gaan .
Ik denk anders dat er van mijn chalet niets over blijft
De schade is nu al zeer hoog
wat ik van buiten heb kunne vast stellen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 mar 2009 12:08

Aangezien het pand wordt beschadigt en er reeds van bij het begin betalingsachterstanden optreden kan U wegens hoogdringendheid bij het lokale vredegerecht om een verkorte procedure verzoeken.

Bij een dergelijke procedure worden zo spoedig mogelijk alle partijen opgeroepen in verzoening. Als blijkt dat verzoening onmogelijk is zal de vrederechter tijdens dezelfde zitting de zaak nog ten gronde behandelen en uitspraak doen.

Kosten:

€6 voor bewijs van bewoning huurder. (af te hlen bij uw gemeente dienst bevolking)

€35 rolrecht. Dit is het plaatsen van uw zaak op de rol in het vredegerecht. U dient dit te betalen. In zijn vonnis zal de vrederechter bepalen wie uiteindelijk opdraait voor deze kosten. Meestal worden deze teogewezen aan de verliezende partij bij huurgeschillen.

Nadelen:

U dient zelf het verzoekschrift op te stellen. Dit is belangrijk dat dit secuur gebeurd, de vrederechter kan immers enkel uitspraak doen over de verzoeken die u hem in de document vraagt. (Indien U een voorbeeld wilt of hierbij wat hulp wilt mag je me altijd contacteren, heb er reeds voor eigen gebruik, succesvol, enige opgesteld)

Als de rechter vonnist moet u het vonnis laten uitvoeren, dat wil zeggen:

bij nietigverklaring huurcontract en uitzetting

Enige dagen na het geding een kopie van het vonnis bij de griffie gaan halen.

Een deurwaarder opzoeken om dit vonnis te laten betekenen en uit te voeren. De kosten van de deurwaarder dienen door U voorgeschoten te worden. Bij een vonnis met uitzetting is een voorschot van € 1500 gewoon. ( dit is immers een redelijk kostelijke procedure: deurwaarder, verhuisfirma, politie, gemeentearbeiders, slotenmaker.) Deze kosten worden nadien bijgevoegd aan het vonnis en worden verhaald op de huurder. (maar als deze niet solvabel is...)

De bedoeling is absoluut niet u af te schrikken. ik ben zelf verplicht gemiddeld eens per jaar deze stappen te ondernemen...

Nog vragen? stel ze gerust.

Reclame

Terug naar “Huren”