Ik ben hier nieuw op deze site en zou graag jullie hulp/advies willen bij het volgende:
Ik kom oorspronkelijk uit Nederland en huur sinds oktober 2008 een appartement in Belgie.
Het begon eigenlijk al op de dag van het contract ondertekenen bij de makelaar (tussenpersoon). De verhuurder had de plaatsbeschrijving niet mee (deze had hij zelf opgemaakt) en zou deze de week erna doorsturen. Dit is tot op heden nooit gebeurd. Na diverse schriftelijke als mondelinge contact gaf hij aan dat een plaatsbeschrijving pas na de eerste maand opgemaakt wordt. Hij ging er namelijk vanuit dat ik de Belgische huurwet niet zou kennen, maar integendeel. Ik heb hem dan ook gecorrigeerd door te zeggen dat een plaatsbeschrijving per 2007 verplicht is gesteld, waarop hij de verbinding verbrak.
Tevens heb ik hem vaak ( mondelinge als schriftelijke) verzocht om herstellingen uit te voeren. Steeds weer beloofde hij te komen, maar steeds kwam hij niet! Een voorbeeld is de trapverlichting die het niet deed, en dus gevaarlijk was.
Ik heb contact opgenomen met de huurdersbond, het justitiehuis en de hoofdgriffie om informatie in te winnen. Op advies van de huurdersbond heb ik begin december een opzeggingsbrief aangetekend verstuurd ( beëindiging per 31-12), waarin ik hem 2 weken de tijd gaf om te reageren. De opzegging heb ik overigens verstuurd naar het adres zoals in het contract staat vermeld, welk leegstond en waar ik geen berichtgeving van heb gekregen (zou niet mijn zaak zijn volgens hem!?!?).
Pas na 3 weken heb ik een reactie gekregen waarin hij notebene aangeeft dat ik geweigerd heb om plaatsbeschrijving te ondertekenen. Ik heb de plaatsbeschrijving nooit gezien! Tevens gaf hij in de brief aan dat ik mij dien te houden aan de opzegsvereisten.
Vandaag kreeg ik opeens een mailtje van de makelaar of eventuele nieuwe huurders contact met mij mochten maken voor bezichtiging omdat ik per 01-04 het appartement verlaat!
Kan dit? Wat kan ik doen? De verhuurder is immers niet akkoord gegaan met mijn opzegging tot vandaag. Was hij wel akkoord gegaan dan had ik per 01-03 al het appartement verlaten ( 3 maanden na mijn brief dus).
Kan hij dit doen en ben ik verplicht per 01-04 het appartement te verlaten? Kan ik aanspraak maken op mijn waarborg aangezien hij in gebreke is gebleven? wat zijn mijn rechten?
( k heb trouwens al mijn correspondentie en foto’s nog!)
Alvast bedankt!
Moedeloos