Moedeloos Huren!

moedeloos
Topic Starter

Moedeloos Huren!

#1 , 05 mar 2009 21:25

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op deze site en zou graag jullie hulp/advies willen bij het volgende:

Ik kom oorspronkelijk uit Nederland en huur sinds oktober 2008 een appartement in Belgie.

Het begon eigenlijk al op de dag van het contract ondertekenen bij de makelaar (tussenpersoon). De verhuurder had de plaatsbeschrijving niet mee (deze had hij zelf opgemaakt) en zou deze de week erna doorsturen. Dit is tot op heden nooit gebeurd. Na diverse schriftelijke als mondelinge contact gaf hij aan dat een plaatsbeschrijving pas na de eerste maand opgemaakt wordt. Hij ging er namelijk vanuit dat ik de Belgische huurwet niet zou kennen, maar integendeel. Ik heb hem dan ook gecorrigeerd door te zeggen dat een plaatsbeschrijving per 2007 verplicht is gesteld, waarop hij de verbinding verbrak.

Tevens heb ik hem vaak ( mondelinge als schriftelijke) verzocht om herstellingen uit te voeren. Steeds weer beloofde hij te komen, maar steeds kwam hij niet! Een voorbeeld is de trapverlichting die het niet deed, en dus gevaarlijk was.

Ik heb contact opgenomen met de huurdersbond, het justitiehuis en de hoofdgriffie om informatie in te winnen. Op advies van de huurdersbond heb ik begin december een opzeggingsbrief aangetekend verstuurd ( beëindiging per 31-12), waarin ik hem 2 weken de tijd gaf om te reageren. De opzegging heb ik overigens verstuurd naar het adres zoals in het contract staat vermeld, welk leegstond en waar ik geen berichtgeving van heb gekregen (zou niet mijn zaak zijn volgens hem!?!?).
Pas na 3 weken heb ik een reactie gekregen waarin hij notebene aangeeft dat ik geweigerd heb om plaatsbeschrijving te ondertekenen. Ik heb de plaatsbeschrijving nooit gezien! Tevens gaf hij in de brief aan dat ik mij dien te houden aan de opzegsvereisten.

Vandaag kreeg ik opeens een mailtje van de makelaar of eventuele nieuwe huurders contact met mij mochten maken voor bezichtiging omdat ik per 01-04 het appartement verlaat!

Kan dit? Wat kan ik doen? De verhuurder is immers niet akkoord gegaan met mijn opzegging tot vandaag. Was hij wel akkoord gegaan dan had ik per 01-03 al het appartement verlaten ( 3 maanden na mijn brief dus).
Kan hij dit doen en ben ik verplicht per 01-04 het appartement te verlaten? Kan ik aanspraak maken op mijn waarborg aangezien hij in gebreke is gebleven? wat zijn mijn rechten?

( k heb trouwens al mijn correspondentie en foto’s nog!)

Alvast bedankt!
Moedeloos :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 mar 2009 22:10

Hou het eenvoudig:

Bezorg het immokantoor aangetekend een copie van het schrijven van de verhuurder waarin hij de opzeg zoals door u gedaan weigert te aanvaarden.

Verzoek het immokantoor dringend contact op te nemen met de verhuurder om samen een oplossing uit te werken.

Geef het immokantoor 2 weken om schriftelijk te reageren. (bezorg hen wel uw volledige contactgegevens: mail, adres, tel, gsm)

Maak duidelijk dat als er binnen twee weken geen antwoord is U naar het vredegerecht zal gaan om via verzoening een overeenkomst te bereiken.

Aarzel niet met dit aangetekend schrijven, april is dichtbij en de rol bij het vredegerecht kan snel vol staan.

Informeer eens bij het vredegerecht of U hier niet de verkorte procedure in huurgeschillen kan gebruiken wegens hoogdringendheid. U dient dan wel zelf uw verzoekschrift op te stellen doch dit vermijdt dat er een oproep in verzoening en een oproep in geding zal zijn. (Als er op de datum in kwestie geen verzoening mogelijk is behandelt de vrederechter onmiddelijk de zaak ten gronde)

Informeer ook een bij het registratiekantoor om te kijken of het huurcontract werd geregistreerd. (indien dit niet het geval is kan U opzeggen met dertig dagen zonder schadevergoeding en kan de verhuurder ook nog eens beboet worden..)

Nog vragen? Shoot.

moedeloos
Topic Starter

#3 , 05 mar 2009 22:43

Dank je wel voor je reactie Vandebos!

Het immokantoor heeft het contract geregistreerd en van hun ook het bewijs gekregen.

Ik ben bang om formulieren door te spelen naar het immokantoor en dat hij deze doorstuurt naar mijn verhuurder doorstuurt. Mijn verhuurder is immers een klant van hem.

Echt ik word helemaal gek van die man... Het liefst ben ik ook weg, want hij verdraait echt alles. Bij zijn reactie op mijn opzegging gaf hij ook aan dat mijn man niet bij de opzegging heeft opgezegd. Mijn man heeft het contract nooit getekend en ik denk dat mijn verhuurder daar zelf achter is gekomen.

Hij zou mij bijv ook nooit hebben kunnen bereiken, wist mijn gsm niet etc terwijl hij deze zelfs in het contract opgenomen is!Tevens meerdere malen doorgegeven op allerlei manieren (ook hier heb ik bewijs van). Hij heeft
mijn e-mail, kan mij gewoon sms-en etc

Bemiddelen is ook wat ik wil op het moment. Aangezien het te kort is om een ander appartement te vinden.. Ik ben enkel via het immokantoor op de hoogte gebracht van deze nieuws. En dan enkel om mogelijke nieuwe huurders het appartement te laten bezichtigen.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 mar 2009 22:54

Kopies aangetekend zoals in vorige post gemeld verzenden. Dan ligt de bal in handen van de verhuurder/immokantoor.

Uiteindelijk zal het wel uitdraaien op vredegerecht en dan moet jij als huurder kunnen bewijzen dat je alle mogelijke stappen hebt ondernomen om een minnelijke schikking te regelen na het onredelijke en onevenwichtige van je verhuurder.

Hoe meer hoe beter.

moedeloos
Topic Starter

#5 , 05 mar 2009 22:55

Ik zet ze daarmee dus niet op nieuw spoor die hij tegen mij kan gebruiken??

Vandebos

#6 , 05 mar 2009 22:58

Als hij in dat schrijven weigert uw opzegging te aanvaarden? Hoe kan hij dan uitgaan van uw opzeg?

j.demoor

#7 , 07 mar 2009 10:11

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

Dit laatste houdt in dat zij niet voortijdig kan opgezegd worden,tenzij met wederzijdse toestemming die volgens sommige rechtspraak in de huurovereenkomst zelf kan gegeven worden.

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst(langer dan 3 jaar) op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

‘heb ik begin december een opzeggingsbrief aangetekend verstuurd ( beëindiging per 31-12)’ is in strijd met die bepaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”