verbreking huurcontract door 1 van beide huurders

casperke
Topic Starter

verbreking huurcontract door 1 van beide huurders

#1 , 03 mar 2009 20:05

Nov 2004 ondertekende ik samen met mijn vriendin een huurcontract voor een appartement. Contract start dec 04 De huurwaarborg werd betaald maar door de verhuurder niet op een geblokkeerde rekening geplaatst. Ik stortte telkens het huurgeld aan de verhuurder. Mijn vriendin stortte de helft op mijn rekening, zo ook voor de waarborg. 1feb 09 kwam ik 's avonds thuis en kon ik vaststellen dat mijn definitief vriendin vertrokken was met een aantal goederen. Zij eist nu de helft van de waarborg terug. Ben bereid terug te betalen als ze ook de kosten verbonden aan het beeindigen van het contract betaald.In het contract staat dat de plafonds en de muren terug moeten geverfd worden. Vindt ook dat ze nog moet delen in de kosten (gas, water, electriciteit..) voor de maand januari. Krijg nu brief van haar advokaat dat ik binnen de 8 dagen waarborg met interest moet storten + helft kosten van plaatsbeschrijving (die nooit gebeurd is). Kan zij dit eisen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 mar 2009 20:34

Kijk uw huurcontract na.

Heeft U beiden getekend?

Staat er ergens in dat de hurende partij hoofdelijk verantwoordelijk is?

Huurt u het appartement nog steeds? indien wel is het contract aangepast?

Heeft zij de verhuurder verwittigd dat ze het appartement verlaten heeft?

Veel vragen, maar er zijn vele scenarios mogelijk.

Kosten voor de maand januari moet ze zowiezo mee betalen en ze zal moeten bewijzen dat er effectief een plaatsbeschrijving is opgemaakt.

Als u onder huren de onderwerpen een kleine 2 weken terug bekijkt komt u een post tegen met identiek dezelfde problematiek voor een groot gedeelte van uw vragen.

Edit: eventjes gezocht: hieris de post in kwestie.

casperke
Topic Starter

#3 , 04 mar 2009 12:39

Had die vorige gelijkaardige situatie ook al gelezen, maar vond toch niet echt een oplossing.
We hebben beiden het contract ondertekend. Vindt niets terug van hoofdelijke verantwoordelijkheid. Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Ik huur nog steeds en heb van de verhuurder een adendum gekregen. Nog niet getekend omdat hij de huurperiode opnieuw laat aanvangen vanaf 1/3/09 en de waarborg gewoon overneemt. Kan dit? Mijn vriendin heeft (zegt ze, maar ze wil de bewijzen niet laten zien) een aangetekende brief naar verhuurder verzonden op 2 februari 09.

Reclame

Vandebos

#4 , 04 mar 2009 13:02

hmmm,

Vraag eens aan de verhuurder of hij een aangetekend schrijven heeft ontvangen?

Verder kan je aan haar advokaat verzoeken dat:

- ze U de bewijzen van dat aangetekend schrijven bezorgd,

- ze u een kopie bezorgd van die plaatsbeschrijving als bewijs dat deze werd gemaakt.

Voor de waarborg is het inderdaad zo dat ze haar gedeelte kan terugvragen. Je kan eventueel in dezelfde brief aan de advokaat voorstellen dat je haar gedeelte van de waarborg in drie aflossingen terugbetaalt.

Indien ze hiermee niet akkoord gaan kan je altijd zelf naar de vrederechter stappen in verzoening. (Dan ontneem je hen het initiatief..., zijn ze meestal niet gewoon)

Vandebos

#5 , 04 mar 2009 13:04

Hoofdelijk verantwoordelijk wil zeggen dat beide ondertekenden kunnen worden aangesproken mocht één van de partijen zich niet houden aan de afspraken. (huurgeld, gemene lasten)

casperke
Topic Starter

#6 , 04 mar 2009 14:24

Bedankt voor de hulp! :wink:

Terug naar “Huren”