schoorsteen onderhoud

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

schoorsteen onderhoud

#1 , 21 nov 2017 18:39

Beste,

Tot hoever kunnen ze met een huurcontract verplichten om het onderhoud te laten doen van de schoorsteen, bij het gebruik van een gaskachel? Ik woon er sinds juli 2016 en vertrek er op 1 december 2017. Ik heb op voorhand ook nooit geen bewijs gehad dat deze reeds onderhouden is geweest.

groetjes Gilles

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 21 nov 2017 18:41

Wat staat er in het huurcontract ?

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#3 , 21 nov 2017 18:44

De overige huurherstellingen en het onderhoud zijn ten laste van de huurder. Deze omvatten ondermeer:

- Het regelmatig onderhoud en het nazicht van de verwarmings-elektriciteits-en gasinstallatie. Als het gebouw uitgerust is met centrale verwarming zal de huurder jaarlijks door een erkend vakman de installatie laten nazien en onderhouden. De huurder zal jaarlijks de schouwen laten vegen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 21 nov 2017 18:47

Wat begrijpt u niet uit de zin "de huurder zal jaarlijks de schouwen vegen" ?

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#5 , 21 nov 2017 18:48

Ik heb nooit een bewijs gehad dat het gebeurd is van vooraf. Ik heb bewijs dat ik dit heb opgevraagd. De vorige bewoner was de huisbaas zelf.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 21 nov 2017 18:54

Mooi. en krijg ik nu een antwoord op de vraag Wat u niet begrijpt uit de zin "de huurder zal jaarlijks de schouwen vegen" ?

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#7 , 21 nov 2017 18:55

Omdat dit een standaard contract is, weet ik al te goed wat dit betekend. Hetgene wat ik wens te weten, is als men mij hiertoe kan verplichten, ook al is dit op voorhand door hen niet gebeurd.

Dit vond ik ook terug op wonen-vlaanderen:
Schoorstenen van afzonderlijke stooktoestellen

Afzonderlijke stooktoestellen zijn bijvoorbeeld:
- olie- of gashaard (die niet aangesloten is op een centrale stookinstallatie)
- open haard
- boiler op gas die enkel water verwarmt.

Voor dit soort toestellen is de reiniging van de schoorsteen niet verplicht. Toch is een regelmatige reiniging nuttig: het voorkomt defecten, het vermindert de stookkosten en het zorgt ook voor minder milieuverontreiniging. De reiniging mag uitgevoerd worden door een schoorsteenveger. Roet is een gevaarlijke afvalstof en moet op de juiste manier verwijderd worden (externe website).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 21 nov 2017 19:08

Het regelmatig onderhoud en het nazicht van de verwarmings-elektriciteits-en gasinstallatie. Als het gebouw uitgerust is met centrale verwarming zal de huurder jaarlijks door een erkend vakman de installatie laten nazien en onderhouden. De huurder zal jaarlijks de schouwen laten vegen.
Dus het staat in u huurcontract, dan ben je dat ook verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#9 , 21 nov 2017 19:12

Het regelmatig onderhoud en het nazicht van de verwarmings-elektriciteits-en gasinstallatie. Als het gebouw uitgerust is met centrale verwarming zal de huurder jaarlijks door een erkend vakman de installatie laten nazien en onderhouden. De huurder zal jaarlijks de schouwen laten vegen.
Dus het staat in u huurcontract, dan ben je dat ook verplicht.
Er staat zoveel in dat huurcontract. De woning is weliswaar onbewoonbaar verklaard. Ik weet niet of dit er veel toe doet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 21 nov 2017 19:22

Dan ga je moeten verhuizen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#11 , 21 nov 2017 19:27

Dan ga je moeten verhuizen.
das de bedoeling. Op 1/12 verhuis ik. nu is gewoon de vraag, of dit nog moet gebeuren voor de eindplaatsbeschrijving. Ik woon er nu 1.5 jaar.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 21 nov 2017 19:56

Hangt er vanaf op welke manier het contract beëindigd is.

Bij een minnelijke huurbeëindiging zal je de schoorsteen moeten reinigen, als de huurovereenkomst nietig verklaard is door een vrederechter omdat de woning onbewoorbaar is dan gelden de clausules niet tenzij de rechter ze expliciet zou opgelegd hebben.

Terug naar “Huren”