lekkende boiler

xdidierx
Topic Starter

lekkende boiler

#1 , 19 feb 2009 18:10

Hallo iedereen,

Sinds gisterenavond zit ik met het vervelend feit dat mijn boiler lekt.
Vooraleer de loodgieter te bellen nam ik eerst contact op met de verhuurder. Die vertelde me dat eventuele reparatie van de boiler volledig ten laste is van mezelf. Ik heb daarbij het huurcontract bekeken en daar staat niets concreet in ivm. boilerherstellingen e.d.
Ik kon alleen deze artikels vinden:

Artikel 11.
De huurder zal zich met het toezicht en het onderhoud van de verwarmingsinstallatie op zijn kosten gelasten.
Ieder jaar zal de firma (niet ingevuld) overgaan tot het nazicht , het reinigen en instellen van die installatie, alsook tot de nodige herstellingen. De factuur zal door de huurder betaald worden, behalve wat betreft het vervangen van onderdelen die door ouderdom of overmacht onbruikbaar werden, deze vervanging is ten laste van de verhuurder. Het onderhoud en reiniging van de brandstofvergaarbak zijn eveneens ten laste van de huurder.

EN

Artikel 13.
De huurder zal de uitvoering moeten gedogen van alle werken voor grove of kleine herstellingendie de verhuurder gedurende de loop van het contract nodig acht, zonder op enige vergoeding of vermindering van de huurprijs aanspraak te kunnen maken, en dit zelfs indien die werken meer dan 40dagen duren.

Ik weet niet of artikel 11 hieronder valt want hier gaat het over een verwarmingsinstallatie en niet specifiek om een waterboiler.

Morgenavond komt de loodgieter, die kan dan ook bekijken wat de reden van het defect is.

Mocht iemand al advies hebben, dan is die meer dan welkom!

Alvast bedankt,

Didier

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 feb 2009 21:27

Komt in essentie erop neer dat als de boiler te repareren valt de kosten voor U zijn (tenzij de reparateur zeer duidelijk vermeldt dat het defekt aan slijtage is te wijten), als hij dient vervangen te worden voor de verhuurder.

Dit artikel geeft een duidelijk overzicht van wie wat voor zich dient te nemen in reparaties. (onder voorbehoud dat er geen andere clausules in uw contract zijn opgenomen dan deze 2.)

j.demoor

#3 , 21 feb 2009 11:03

“Art.1162.In geval van twijfel wordt de overeenkomst uitgelegd ten nadele van hem die bedongen heeft en ten voordele van hem die zich verbonden heeft.”(B.W.=BurgerlijkWetboek).

Zie vooraf : http://nl.wikipedia.org/wiki/Boiler

Er kan betwijfeld worden dat de boiler behoort tot de verwarmingsinstallatie in de zin van art.11 huurovereenkomst,zodat dit artikel dan dient uitgelegd ten nadele van de verhuurder die bedongen heeft.

Is art.11 Huurovereenkomst niet van toepassing dan geldt : “Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”