Wat bedragen de gerechtelijke interesten?

JPD38
Topic Starter

Wat bedragen de gerechtelijke interesten?

#1 , 17 feb 2009 22:44

Hallo, ik had graag wat meer inlichtingen verkregen.

Mijn huurder betaalt al een hele poos zijn huur niet meer.
Na veel papierwerk heb ik het vonnis verkregen van de vrederechter en het is ook betekend.

Om het lange verhaal kort te maken: er heeft mij onlangs een advokate gecontacteerd (aangesteld van het ocmw voor de huurder) om haar eens mede te delen wat het te betalen bedrag is + de gerechterlijke intresten tegen wettelijke rentevoet. Zodoende dat ze de schulden kan laten afbetalen van de huurder.

Hoe kan ik weten, of wie kan mij helpen bij het correct berekenen van die intresten?

Alvast dank bij voorbaat.

Groetjes,

Martine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 18 feb 2009 07:35

1 jan 1996 - 31 dec 2006 : 7%
1 jan 2007 - 31 dec 2007: 6%
1 jan 2008 - 31 dec 2008 : 7%
1 jan 2009 - : 5.50%

JPD38
Topic Starter

#3 , 18 feb 2009 13:07

Hartelijk bedankt voor de info!
Ik heb echter nog wat vraagjes. Wie kan helpen?

In het vonnis van de vrederechter staat vermeld dat de huurachterstal dient te betaald worden voor de maanden oktober en november 2008.

Ik heb echter de sleutels terug gekregen op 16 februari 2009 en de woning is pas gisteren ontruimd.

Moet de huurder dan niet de huur betalen tot en met februari?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2009 16:39

We weten natuurlijk niet wat in het vonnis staat.

Ik gok even: de vrederechter heeft de huurovereenkomst ontbonden + de huurder veroordeeld voor de op dat ogenblik verschuldigde achterstallige huur.

Vermoedelijk hebt u geen bezettingsvergoeding gevraagd tot op het ogenblik dat de woning ontruimd werd. U kan terug naar de vrederechter gaan om die te vragen.

scorpioen

JPD38
Topic Starter

#5 , 18 feb 2009 18:42

Ik meld even wat er in het vonnis staat:

-de huurachterstal (zoals ik al heb vermeld:okt.en nov. 2008)
-wederverhuringsvergoeding
-bezettingsvergoeding (vanaf 1 december 2008)
-huurwaarborg
-kosten geding

scorpioen

#6 , 18 feb 2009 21:12

Waarschijnlijk staat er dan "bezettingsvergoeding tot op het ogenblik dat de woning ter vrije beschikking gesteld wordt".

Dan kan u op grond daarvan uitvoeren voor de bezettingsvergoeding verschuldigd tot 16/02/09.

scorpioen

JPD38
Topic Starter

#7 , 18 feb 2009 21:36

Hallo Schorpioen,

De bezettingsvergoeding kan dus tellen vanaf 1 dec. '08 tot 16 feb. '09 ?

Is dit in de plaats van de achterstallige huur van dec. '08 tot feb.'09?

Dank bij voorbaat.

Martine

scorpioen

#8 , 19 feb 2009 10:55

De vrederechter heeft de huur ontbonden. Vanaf de datum van ontbinding (in dit geval vermoedelijk de datum van de uitspraak) is er geen huurovereenkomst meer en is dus ook geen "huur" verschuldigd. Huur is immers verschuldigd als er een overeenkomst is.

Daarom spreekt men vanaf de datum van ontbinding niet meer over "huur" maar over bezettingsvergoeding. Deze komt in de plaats van de huur.

Voor welke periode de bezettingsvergoeding op basis van het vonnis van de vrederechter zonder bijkomende procedure kan ingevorderd worden kan ik niet zeggen zonder het vonnis te lezen. Maar in principe staat in het vonnis dat deze verschuldigd is tot op het ogenblik van het ter beschikking stellen van de woning.

scorpioen

JPD38
Topic Starter

#9 , 19 feb 2009 15:13

Ik heb alles berekend volgens de uitleg en advies van jullie, waarvoor dank.
Het verschuldigd bedrag heb ik doorgegeven aan de advokate van mijn huurder (is ondertussen al vertrokken).
Deze komt echter met een heel ander bedrag voor de proppen.
Ze neemt het verschuldigd bedrag en trekt daar de huurwaarborg af.

De huurwaarborg heb ik verkregen na het betekenen van het vonnis van de vrederechter.

De huurder heeft de woning niet onderhouden, alles is smerig, nooit onderhouden, heeft verschillende grote honden gehouden maar heeft nooit de uitwerpselen opgekuist, hij heeft op het laatst 1 hond en 2 katten 2 weken opgesloten gelaten in de woning. Toen het ons ter hore kwam hebben we onmiddelijk de politie en dierenbescherming gebeld.
Deze zijn ze dan komen ophalen, de geur in huis was niet te harden.
De uitwerpselen liggen nog steeds verspreid in huis. De kassementen aan de deuren zijn afgeknabbeld van de jonge honden, deuren vol krassen, de keuken 5 jaar oud, nooit schoongemaakt! De vettigheid is in de kastdeuren getrokken en is niet meer schoon te krijgen, de keuken moet volledig uitgebroken worden. De vinyl is volledig gescheurd van de grote honden....
Ik kan nog een tijdje doorgaan.
Ik heb 3 maand huurwaarborg ontvangen, ik zal daar nooit mee toekomen om alles te vernieuwen en nu gaat die advokate de huurwaarborg nog aftrekken van de verschuldigde som.
Kan dat zo maar?
Ik heb in het begin dit aan de vrederechter verteld en de foto's getoond en in het vonnis staat dat ik de huurwaarborg mocht innen.
Als het vonnis is uitgesproken en betekend kan men dan terug opnieuw de zaak betwisten?

scorpioen

#10 , 19 feb 2009 16:07

Meestal vermeldt het vonnis dat de huurwaarborg toekomt aan de eigenaar en dat deze in mindering moet gebracht worden van de sommen waartoe de huurder veroordeeld wordt. Dan is het standpunt van de advocaat van de huurder uiteraard juist.

Maar zelfs als het vonnis dit niet zou vermelden moet dit m.i. gebeuren. Het bedrag van de huurschade is nooit vastgesteld. De huurder werd niet veroordeeld tot betaling van een som voor huurschade zodat juridisch niet vaststaat dat er huurschade is en de huurwaarborg ook niet in mindering kan komen van iets wat (nog) niet verschuldigd is.

Als de huurwaarborg toekomt aan de eigenaar is dit altijd om in mindering gebracht te worden van een schuld van de huurder.

Als u huurschade wil vergoed zien zal u die moeten vorderen. U hebt het daarover gehad bij de vrederechter. Vermoedelijk hebt u hier geen vordering voor ingesteld zodat de vrederechter u dit ook niet kon toekennen. U kan nog steeds opnieuw naar de vrederechter trekken om daar huurschade te vorderen of de aanstelling van een deskundige om de huurschade vast te stellen.

scorpioen

Terug naar “Huren”