Nieuwe eigenaar, verhoging huur

Soussou
Topic Starter

Nieuwe eigenaar, verhoging huur

#1 , 25 sep 2017 12:07

Dit is een vraag voor vrienden van ons die de Nederlandse taal niet goed beheersen.

Zij huren een woning sinds 01/04/2009 (geregistreerd huurcontract) voor 525 euro per maand
Vorige maand is het pand overgekocht door een nieuwe eigenaar. Hij zou graag renovatiewerken willen verrichten en dus de huidige huurders uit de woning willen krijgen.

Ergens vermoed ik misbruik van het feit dat ze niet goed Nederlandstalig zijn.
Hij heeft ze een document laten ondertekenen waarop staat vermeld dat hij middels dit schrijven de huurovereenkomst stop zet omwille van renovatie werken. Hun opzeg periode gaat in van 01/09/2017 tot en met 28/02/2018.
Eventueel mogen ze het appartement eerder verlaten. De huurprijs blijft hetzelfde verhoogd met de werkelijke kosten, hetzij 650 euro.
Hierbij verklaren beide partijen zich akkoord met het voorgaande. Vervolgens ondertekend door huurder en nieuwe eigenaar.

De huurders hebben uit schrik getekend, omdat zij niet op de hoogte zijn van de huurwetgeving en uit angst dat ze de woning onmiddellijk zouden moeten verlaten.
Echter vraag ik me nu af: is hetgeen de nieuwe huurder vraagt wel correct? Ik neem aan dat zij mits een opzeg van 6 maanden wel uit de woning gezet mogen worden?
Is het correct dat hij de huur dus verhoogd naar 650 euro ipv 525 euro?
Indien voorgaande nog tegen te gaan is, kan dit ook ondanks dat de huurder dit wel heeft ondertekend?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden, alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2017 12:16

Hij mag de huur niet verhogen enkel maar indexeren op de verjaardag van de huurovereenkomst

Soussou
Topic Starter

#3 , 25 sep 2017 12:24

Wat raadt u mij aan? De getekende overeenkomst waarin de huurverhoging staat vermeld alsnog aangetekend te betwisten? Waarnaar kan ik dan het best verwijzen?

Reclame

sloeberken

#4 , 25 sep 2017 12:31

De opzeg getekend door beide partijen is geldig.
Toch had hij maar het recht om op te zeggen tegen eind van het 9 jarig contract, op 31/03/2018.
Als ze een woning vinden kunnen ze een tegen opzeg van 1 maand betekenen.
De huurverhoging is dit indexatie of gewoon een verhoging, eerste kan tweede niet.

Indien hij de indexatie toepast zou de huur 597,69 euro zijn maar geen 650.

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (maart 2017) = Basishuurprijs (februari 2009) * GI [2004] februari 2017 / GI [2004] januari 2009
Dit geeft in cijfers:
597,69 EUR = 525,00 EUR * 126,88 / 111,45 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf maart 2017

Stuur de verhuurder een AS dat u niet akkoord bent met de onwettige huurverhoging.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Soussou
Topic Starter

#5 , 25 sep 2017 12:35

Bedankt Sloeberken!

Kunnen zij alsnog de opzeg betwisten, ondanks dat ze hier voor akkoord voor hebben getekend? Zodat zij tot 31/03/2018 de tijd hebben?
De nieuwe eigenaar heeft niks vermeld in de overeenkomst over een indexatie, enkel dat de huur 650 euro is. Wat kunnen de huurders het best in hun betwisting formuleren?

sloeberken

#6 , 25 sep 2017 13:41

Die opzeg betwisten gaat weinig uithalen, je kunt er amper 1 maand mee winnen.
Gewoon in hun aangetekend schrijven vermelden dat de huurverhoging onwettig en ze niet overgaan tot betalen van de verhoging, hou dit kort en zakelijk.

Soussou
Topic Starter

#7 , 25 sep 2017 17:36

Een update.... ondertussen is er sprake van het volgende:
De nieuwe eigenaar heeft geen huurverhoging aangerekend maar gemeenschappelijke kosten van 125 euro per maand. Dit stond niet in de oorspronkelijke huurovereenkomst vermeld.

Verder is er sprake van dat de huidige eigenaar de huurders er uit wil krijgen en na lichte opfriswerken opnieuw wil verhuren tegen een hogere huurprijs en niet zoals hij aangaf is zijn opzeg dat het om geondige renovatiewerken gaat.

Indien dit het geval is en er vanuitgaangde dat de oorspronkelijke huurovereenkomst 01/04/2009 is ondertekend. Hoe lang zou de opzeg door verhuurder dan wel bedragen en vanaf wanneer.

Ik ben een leek op dit gebied maar dan zou hij indien hij de renovatiewerken niet meer wil inroepen de huurovereenkomst vanaf 1/11/2017 op kunnen zeggen of ben ik verkeerd?

sloeberken

#8 , 25 sep 2017 19:03

Was wel even verkeerd met de datum sorry.
De verhuurder kan elke driejarige periode opzeggen, zonder motivatie en zonder schadevergoeding, ook voor renovatie onder voorwaarden.
Het huurcontract vangt aan op 01/04/2009, hij kan maar opzeggen voor oktober 2019 om te eindigen op 31/03/2020.
Ze kan de opzeg betwisten met een AS.

Zie huurwet: https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

KJ86

#9 , 25 sep 2017 19:17

Hij heeft ze een document laten ondertekenen waarop staat vermeld dat hij middels dit schrijven de huurovereenkomst stop zet omwille van renovatie werken. Hun opzeg periode gaat in van 01/09/2017 tot en met 28/02/2018.
Die mensen hebben een minnelijke huurbeëindiging getekend, de verhuurder moest daarvoor geen reden opgeven. Document is bindend en afdwingbaar.

Soussou
Topic Starter

#10 , 25 sep 2017 22:10

Ik kan het helaas even niet meer volgen:
Is het niet zo dat de eigenaar enkel aan het eind de 3-jaar overeenkomst kan opzeggen. (3-6-9) Getekend op 01/04/2009 is einde 31/03/2018 dus opzeg moet voor 1/10/2017 binnen zijn.

Exact staat het volgende vermeld:

'Als nieuwe eigenaar wens ik grondige renovatiewerken aan uw appartement uit te voeren. Om deze reden wens ik de huurovereenkomst te beeindigen met een opzeg van 6 maanden, ingaande op 01/09/2017 om te eindigen op 31/02/2018 (einddatum vind ik al knap).
U mag ten alle tijde het appartement eerder verlaten.
Gedurende deze periode betaalt u de bestaande huur verhoogd met de echte kosten, hetzij 650 euro.
Voor de goede orde tekent u voor akkoord met deze opzeg en termijn.'

De 'echte' staan niet in de oorspronkelijke huurcontract vermeld en heeft hij nooit eerder moeten betalen. Nu bij de nieuwe eigenaar in zijn opzeg dus ineens wel??

KJ86

#11 , 25 sep 2017 22:51

Opzeg is éénzijdig en kan enkel op de door de wet gestipuleerde momenten.

Dit is een minnelijke beëindiging, contractuele partijen kunnen tezamen beslissen om op eender welk moment met eender welke termijn het contract vroegtijdig te beëindigen.
Huurders hebben hun akkoord gegeven aan de verhuurder, hebben zich gerealiseerd dat ze niet beter kunnen krijgen voor dezelfde prijs en proberen terug te krabbelen. Als ik u was, zou ik voorzichtig zijn met dat soort mensen, straks keren die zich ook nog tegen u.

sloeberken

#12 , 26 sep 2017 08:46

Opzegging is mogelijk voor de uitvoering van grote verbouwingswerken, tegen het einde van elke driejarige periode en mits een opzegtermijn van 6 maand.

Deze werken moeten aan vier voorwaarden voldoen:

het moet gaan om “wederopbouw”, “verbouwing” of “renovatie”;
de werken moeten in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige bestemming van het gebouw;
en moeten betrekking hebben op het door de huurder betrokken gedeelte;
de kostprijs van de werken moet gelijk zijn aan minstens 3 jaar huur.
De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van de stedenbouwkundige vergunning, een omstandig bestek, een beschrijving van de werkzaamheden of een aannemingsovereenkomst. Eén van deze stukken moet op het ogenblik van de opzegging voorhanden zijn.

De werken moeten aangevat worden binnen 6 maanden en beëindigd zijn binnen 24 maanden na het verstrijken van de gegeven opzeggingstermijn (tenzij in geval van verlenging, zie hierna).
Ook hier heeft de huurder recht op vergoeding (18 maanden huur) indien de verhuurder één van de voormelde voorwaarden niet eerbiedigt.

Soussou
Topic Starter

#13 , 26 sep 2017 09:49

Opzeg is éénzijdig en kan enkel op de door de wet gestipuleerde momenten.

Dit is een minnelijke beëindiging, contractuele partijen kunnen tezamen beslissen om op eender welk moment met eender welke termijn het contract vroegtijdig te beëindigen.
Huurders hebben hun akkoord gegeven aan de verhuurder, hebben zich gerealiseerd dat ze niet beter kunnen krijgen voor dezelfde prijs en proberen terug te krabbelen. Als ik u was, zou ik voorzichtig zijn met dat soort mensen, straks keren die zich ook nog tegen u.
Bedankt voor uw antwoord KJ86. Wel jammer dat er toch een vooroordeel is op te maken uit uw antwoord.
Voorzichtig zijn moeten we helaas altijd zijn, maar in dit geval is mijn vooroordeel toch tov de verhuurder. Een beetje ‘mis’bruik van de situatie en van het feit dat de huurder niet goed de Nederlandse taal spreekt.
Meneer is Franstalig. Vader van 2 jonge kinderen en sinds juni weduwnaar (moeder op 29-jarige leeftijd na een zeer kort ziektebed overleden).
Vader werkt fulltime om voor zijn kinderen te kunnen zorgen. Huurder is al sinds 2009 een goede huurder die nooit een dag te laat is geweest met betalen. Het appartement ziet er bovendien beter uit dan toen hij dit huurde (hij heeft op eigen kosten tapijt vervangen in laminaat, Keukenblok veranderd) altijd netjes onderhouden.

In het originele huurcontract staat niks vermeld van gemeenschappelijke kosten, nu ineens moet hij dit betalen en dan ook nog eens 125 euro per maand? Een contract op deze manier laten ondertekenen met deze achtergrond informatie, is in mijn ogen weinig respectvol. Maar goed… u zal wellicht niks hebben aan deze info, maar er zijn altijd twee kanten aan een verhaal.

sloeberken

#14 , 26 sep 2017 10:11

Als die kosten niet vermeld zijn in het huurcontract, heeft verhuurder geen recht om dit te eisen.
Enkel op index verhoging heeft hij recht op.

Soussou
Topic Starter

#15 , 26 sep 2017 11:37

Bedankt Sloeberke voor uw nuttige antwoorden. Wij gaan eens bekijken hoe we dit allemaal aan kunnen pakken

Terug naar “Huren”