Huurwaarborg verminderd met voorschotten?

MIEKE2003
Topic Starter

Huurwaarborg verminderd met voorschotten?

#1 , 13 feb 2009 17:24

Beste
Bij het einde van mijn huurovereenkomst vorige maand werd tussen mezelf en verhuurder (=immokantoor) schriftelijk overeengekomen dat de huurwaarborg ten voordele van mezelf zou worden vrijgegeven. Ondertussen de nodige documenten ontvangen voor de vrijgave, maar de huurwaarborg werd verminderd met éénmaal "verhuiskosten", die ik blijkbaar verschuldigd ben aan de Bewonersraad van het gebouw; en éénmaal een bedrag van € 200,00 als voorschot op de algemene onkosten voor het jaar 2008/2009. Deze algemene onkosten omvatten oa het waterverbruik, het poetsen van de gemeenschappelijke delen,... en werden via het immokantoor afgerekend en eventueel jaarlijks aangepast. Wat de verhuiskosten betreft; dit staat in het contract, dus daar zal ik me wel aan houden - hoewel ik me afvraag waar het in hemelsnaam goed voor is; heb anders niemand van de Bewonersraad gezien de dag dat ik verhuisde om te helpen....
Maar wat het voorschot betreft, daar heb ik toch wel moeite mee... Ik heb tot het einde toe huur en algemene onkosten betaalt; die algemene onkosten zijn sowieso al voorschotten. En nu ik er niet meer woon, waarom zou ik dan een voorschot betalen? En als de afrekening voor het jaar 2008 gemaakt wordt - wat nog wel even zal duren als het gaat zoals de vorige jaren - en het blijkt dat ik moet bijbetalen, dan stuur je toch gewoon de rekening...? Idem voor het jaar 2009 - waarvan de afrekening pas in 2010 komt. Waarom zou ik nu € 200,00 betalen - wat trouwens belachelijk veel is! De kosten zijn elk jaar gestegen, maar niet met € 100!!!! Moet ik hiermee akkoord gaan? En indien ja, hoe hoort het voorschot berekend te worden?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 feb 2009 19:18

Kosten bij verhuis

- De kosten bij verhuis die je hebt betaald worden hoogstwaarschijnlijk in een reservefonds gestoken dat wordt gebruikt als er door verhuizen schade in de gemeenschappelijke delen wordt veroorzaakt.

- Deze kosten kunnen eveneens gebruikt worden door de syndicus om een verhuisverzekering af te sluiten.

Aangezien je vermoedelijk geen verzekering hebt moet ondertekenen (anders vroeg je er hier geen uitleg over) mag je uitgaan van de eerste mogelijkheid.

Voorschot op afrekening

Ik verhuur verscheidene appartementen en het immokantoor dat ik hiervoor gebruik wil geen voorschot inhouden als een huurder van mij verhuist. Je kan je niet voorstellen wat ik soms moet doen om nadien aan mijn geld te raken. ( Aangetekende schrijvens, vredegerecht, deurwaarders, zelf eens een inbeslagname van wagen...) Op 100 huurders zijn er 85 die zich aan de regels houden, maar die andere 15 maken meer problemen dan de rest bij elkaar.

Ik begrijp dus de maatregel die je verhuurder neemt.

Voor de huurders kan ik alleen zeggen hou die afrekening verdomd goed in de gaten en maak zeker dat die € 200 erin zitten. Op de 100 verhuurders zijn er namelijk minder dan 75 eerlijk en dan ga ik hier niet beginnen over immokantoren...

Reclame

Terug naar “Huren”