aanvullende huurakte?

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

aanvullende huurakte?

#1 , 19 aug 2017 17:32

Hallo,
Ik verhuur een woning als hoofdverblijfplaats aan een alleenstaande persoon, via de buren verneem ik er nog een tweede persoon daar zijn domicilie heeft gezet en er woont.
Mag dit zomaar ?
Of dient er een aanvullende huurakte gemaakt te worden?

Mvg,
kaga

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 aug 2017 17:47

Dat is toegelaten en zelfs een recht van de huurder.
U moet dus niets doen.
Tenzij de woning ongeschikt is voor twee bewoners....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 aug 2017 19:39

Hoe weten die buren dat er nog iemand zijn domicilie geplaatst heeft?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#4 , 20 aug 2017 08:00

Aan sloeberke, de huurder en vriendin hebben het aan de buren verteld, zijn vriendin woont er nu al meer dan zes maanden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2017 08:59

Waarom zou je een bijkomend contract willen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 aug 2017 09:07

Geen enkele wetgeving verbied de huurder om zijn vriendin in huis te nemen. Met onderling akkoord kan je andere voorwaarden opleggen, maar deze zijn niet wettelijk.
Wat buren vertellen is dikwijls onjuist, enkel op de gemeente kan je dit navragen, of een attest van woonst opvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#7 , 20 aug 2017 15:33

Wat als de huurder na enige tijd vertrekt en de vriendin er alleen blijft wonen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 aug 2017 15:41

Dan kan de verhuurder er haar, via VR, laten uitzetten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2017 15:52

En zolang de huurder niet rechtmatig opzegt, blijft deze zijn verplichtingen tov de verhuurder houden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”