Verhuren aan huurder met bijberoep : handelshuur of privé huur?

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

Verhuren aan huurder met bijberoep : handelshuur of privé huur?

#1 , 23 jul 2017 17:07

Hallo,
Ik heb een woning te huur als hoofdverblijfplaats.
Er biedt zich een huurder aan, hij is gepensioneerd maar hij heeft een bijberoep, hij heeft een btw- nummer maar is niet btw-plichtig. Hij is vertaler en artiest.
Hij zegt dat dit geen problemen mag geven.

Ik vraag me af of er hier sprake is van handelshuur of privé-huur?
Ik heb ergens gelezen dat de jaarlijkse onroerende voorheffing, die ik nu betaal, veel hoger is bij handelshuur en dat de registratiekosten bij handelshuur niet gratis zijn.

Mvg

kaga

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2017 17:14

Als hij zijn huur niet in zijn onkosten brengt heeft dit geen enkel nadeel voor u .

Voor alle zekerheid zou ik het toch in zijn huur overeenkomst zetten dat het niet in de kosten mag komen van een zelfstandigen.

Zo huur overeen komsten heb ik al meermaals gezien dat dit kan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 23 jul 2017 18:11

Zet een bepaling in de huurovereenkomst dat het verhuurde goed bestemd is tot hoofdverblijfplaats van de huurder en diens gezin en geen toestemming wordt gegeven voor het uitoefenen van enige professionele activiteit. Kom uitdrukkelijk overeen in dat indien een autoriteit mocht oordelen dat dergelijke activiteit toch wordt uitgeoefend, de huurder onvoorwaardelijk akkoord gaat de verhuurder te vergoeden voor alle kosten, lasten en belastingen die daaruit resulteren en ten laste van de verhuurder worden gelegd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 23 jul 2017 18:20

Op zich is daar niet veel keuze, als het een eenmanszaak is, is deze verplicht op de domicilie. Hij kan er dus niet voor opteren zijn zaak op een ander adres te zetten.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 23 jul 2017 18:30

Het gaat helemaal niet over handelshuur. Ik denk dat iemand met een bijberoep dergelijke activiteiten mag uitvoeren in zijn (huur)woning/domicilie. Hij is vertaler. Alle schrijvers, vertalers, copywriters, illustratoren, kunstenaars werken meestal vanuit hun woning. Vermits dat enkel gaat om één kamer of ruimte binnen een woning, geven ze enkel de inrichting en het energieverbruik aan bij de belastingen. De huur niet. Je kan hem niet verbieden zijn "schrijf/vertaalopdrachten uit te voeren vanop zijn domicilie. Dat zou ook bijna niet te controleren zijn. Je hebt daar bij wijze van spreken enkel de keukentafel, een krukje en een laptop voor nodig. Zo'n activiteiten kan je een beetje vergelijken met wat bedienden bij een bedrijf als thuiswerk doen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 23 jul 2017 19:28

Ik dacht dat de voorwaarde om niet belast te worden op de huurinkomsten was dat het verhuurde goed geheel noch gedeeltelijk mocht worden gebruikt voor beroepsdoeleinden.

Art. 7, par. 1 WIB 92:

§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:

1° voor niet verhuurde onroerende goederen:

a) voor in België gelegen goederen:

- het kadastraal inkomen wanneer het gaat om ongebouwde onroerende goederen, materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, of de eigen woning, vermelde woning;

- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft;

b) voor in het buitenland gelegen goederen: de huurwaarde;

2° voor verhuurde onroerende goederen:

a) voor in België gelegen goederen verhuurd aan een natuurlijke persoon die ze noch geheel, noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroepswerkzaamheid:

- het kadastraal inkomen wanneer het ongebouwde onroerende goederen, of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft;

- het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere goederen betreft;


Indien men kosten voor het beroepsmatig gebruik van een kamer fiscaal mocht inbrengen dan zou dit dus een probleem kunnen betekenen voor de verhuurder lijkt me, dan komt men immers in Art. 7, par 1, 2°, c) terecht: het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen, wanneer het andere in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of materieel en outillage die van nature of door hun bestemming onroerend zijn, betreft, of het kadastraal inkomen verhoogd met 40 pct wanneer het andere in België gelegen gebouwde onroerende goederen betreft;

Wanneer men kosten van verwarming en elektriciteit inbrengt als beroepskost en niet kan argumenteren dat de huur (ondanks het feit dat die in kosten wordt gebracht) louter een persoonlijke uitgave voor bewoning is aangezien de woning dient als verblijfplaats en niet als plaats waar beroepswerkzaamheden worden verricht--> problemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 23 jul 2017 21:15

Je kan dit best opvangen door één en ander in de huurovereenkomst te verduidelijken

Partijen komen overeen dat het gehuurde goed de hoofdverblijfplaats van de huurder zal
uitmaken vanaf de inwerkingtreding van de overeenkomst.
De huurder is gedurende de hele looptijd van onderhavige huur gehouden elke
verandering van hoofdverblijfplaats onverwijld bij gewone brief aan de verhuurder bekend
te maken.
De huurder is gedurende de hele looptijd van onderhavige huur gehouden elke verandering van hoofdverblijfplaats onverwijld bij gewone brief aan de verhuurder bekend te maken.
Partijen komen overeen dat het goed, zelfs niet gedeeltelijk, voor beroepsdoeleinden zal gebruikt worden.

In een volgende paragraaf vermeld je de afgesproken huurprijs vb 700 €
Je vermeldt daarenboven

Partijen komen overeen dat indien huurder - ondanks clausule in huurovereenkomst dit niet te doen - het pand toch geheel of gedeeltelijk voor beroepsdoeleinden gebruikt, het huurbedrag 1400 € bedraagt met ingang op 1 januari van het jaar waarin het beroepsgebruik aanvang neemt.

Dergelijke clausule vermijdt dat je schade moet bewijzen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

#8 , 24 jul 2017 08:43

Veel dank denlowie,Xenophon,LeenW, eylis en basejump voor alle info

Mvg,
kaga

Terug naar “Huren”