Huuropzeg

Jess#kids
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huuropzeg

#1 , 20 jul 2017 14:51

Beste,

Ik ben heel recent verhuist. 1 april 2017 om precies te zijn. Ik woon hier nog geen 4 maand en de eigenaar zou er willen intrekken. Zijn volste recht uiteraard mits aangetekend schrijven om mij dat kenbaar te maken en een opzegtermijn van zes maanden.

Maar...

Een verhuis is een hele investering. Krijg ik mijn waarborg wel terug als zij het contract (van 9 jaar) zo snel opzeggen? Ik werd gegarandeerd dat ze er in de eerste vijf jaar niet zouden komen inwonen.. heb er geen probleem mee dat ik zo snel terug zou moeten verhuizen maar het zou wel als diefstal aanvoelen moest ik mijn geld kwijt zijn. Voel mij gedupeerd.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 20 jul 2017 14:58

Indien er een plaatsbeschrijving is geweest en u het pand in dezelfde toestand verlaat als u erin trok, wordt de waarborg uiteraard vrijgegeven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2017 15:07

Ik zie ook niet in waarom u uw waarborg niet zou terugkrijgen? Waarom denkt u dit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2017 15:12

Hoe werd dit "gegarandeerd"?
Want partijen kunnen afwijken van dit recht van de verhuurder.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2017 15:21

Hoe werd dit "gegarandeerd"?
Ik heb een sterk vermoeden dat dit mondeling "gegarandeerd" werd. Moeilijk te bewijzen in dat geval. Als dit echter in het huurcontract zo opgenomen is, hebben we hier een héél ander verhaal, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jess#kids
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jul 2017 11:21

Dank u voor jullie reacties alvast..

Ja het pand ziet er natuurlijk nog piekfijn uit.. beter zelfs want heb op mijn kosten bv parket boven geplaatst (daar lag 20 jaar oud tapijt) omdat wij astma en zware allergieën hebben. Woon hier nog geen 4 maand dus is perfect in orde. Ben ook een nette dame. Maar is niet de eerste keer dat ik hoor dat de waarborg niet terug gegeven word omdat het contractbreuk in de eerste drie jaar plaats neemt zelfs al kwam de breuk van de eigenaar uit. Vandaar de vraag.

Grtjs

Jess#kids
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jul 2017 11:23

Werd idd mondeling gegarandeerd. Daar ben ik dus idd niets mee. Heb er geen probleem mee om opnieuw te verhuizen maar wil wel geen geld verliezen omdat deze kersverse eigenaar toch plots van gedacht veranderd.

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jul 2017 11:32

Een mondelinge afspraak kan perfect afgedwongen worden in een rechtbank. Tenzij het huurcontract een clausule bevat dat zegt dat de geschreven tekst het volledig contract beschrijft, en alle voorgaande akkoorden (dus bvb die gesproken "garanties") nietig zijn. In het algemeen is een gesproken afspraak even rechtsgeldig als een geschreven contract. Natuurlijk heeft de praktijk uitgewezen dat mondelinge afspraken heel netelige dingen worden als het tot een rechtzaak komt. Mondelinge afspraken kunnen soms alsnog bewezen worden in een rechtzaak door veel ondersteunend bewijsmateriaal voor te leggen dat allemaal impliceert dat de mondelinge afspraak inderdaad plaats gevonden heeft.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 21 jul 2017 11:42

Je kan vragen aan de eigenaar om een bijdrage voor het leggen van dit parket.
Deze is hiertoe niet verplicht weliswaar.
Jij bent ook niet verplicht om het parket te laten liggen, zolang de vloer daarna in goede (of originele) staat verkeerd, is dit voldoende (dus als je dat tapijt nog zou hebben liggen bijvoorbeeld).

Opzeg van de verhuurder in de eerste 3 jaar is geen reden om de waarborg niet terug te geven.
Deze zal aangewend worden waarvoor deze dient: om de schade die jij gedurende die korte periode mogelijks gemaakt zou hebben te vergoeden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2017 20:41

Je kan vragen aan de eigenaar om een bijdrage voor het leggen van dit parket.
Deze is hiertoe niet verplicht weliswaar.
Jij bent ook niet verplicht om het parket te laten liggen, zolang de vloer daarna in goede (of originele) staat verkeerd, is dit voldoende (dus als je dat tapijt nog zou hebben liggen bijvoorbeeld).
Het lot van werken uitgevoerd door de huurder, is een "betwiste aangelegenheid" als het huurcontract niets voorziet maar de werken werden wel toegestaan door de verhuurder (zonder verdere concrete afspraken).
In dit geval gaat het om werken geïncorporeerd in het gebouw (kunnen niet afgebroken worden of slechts na ernstige schade). Dergelijke werken komen toe aan de verhuurder. De verhuurder is een vergoeding verschuldigd voor zover het om noodzakelijke (behoud van de woning verzekeren) en nuttige (meerwaarde creërend aan de woning) uitgaven gaat. Niet in geval van luxe-uitgaven (door huurder om louter persoonlijke redenen).

Indien geen toestemming van de verhuurder, dan moet de huurder herstellen in de oorspronkelijke toestand (tenzij de verhuurder de huidige toestand aanvaardt).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”