foto's huurappartement

asperger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

foto's huurappartement

#1 , 26 jun 2017 15:40

Een huurder heeft opgezegd. Appartement zal binnen drie maanden leeg zijn.
Maar ik wil het nu al te huur stellen.
Maar huurder wil niet dat ik foto's kom maken.
Het is mijn interieur zegt hij, dus privacy.

Kan ik hem verplichten of niet, zonder die foto's verminderen kansen op (spoedige) verhuur.
En ik heb van dit appartement helaas geen oudere foto's.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 jun 2017 15:44

U kunt hem verplichten, hij moet zijn spullen maar aan de kant schuiven als hij niet wil dat deze op de foto komen. Uiteraard moet dit redelijk verlopen langs beide kanten, u mag hem er niet wekelijks mee lastig vallen om nieuwe foto's te maken en hij moet u niet zomaar binnenlaten zonder afspraak.

mava105

#3 , 26 jun 2017 15:47

Wat gaat hij doen al je langskomt met kandidaat huurders? Moeten die dan hun ogen sluiten tijdens de ganse duur van het bezoek? Hopelijk heb je bezoekuren voorzien in uw huurovereenkomst.

Reclame

asperger
Topic Starter

#4 , 26 jun 2017 15:58

Bezoekclausule staat zeker in huurcontract.
Foto's weet ik niet. Moet huurcontract herlezen maar ben niet thuis.
Alleszins zal mogelijke "ambras" op rug van makelaar komen aangezien ik teveel
afwezig ben om zelf te kunnen verhuren.
Foto's komen dan op diens website enz....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21

#5 , 26 jun 2017 16:17

Kan ik hem verplichten of niet.
Jij niet, een vrederechter wel. Je hebt zeker het recht om foto's van het appartement te nemen. Stuur hem om te beginnen een AS waarin u hem vraagt een datum op te geven waarop u foto's van het appartement kan komen maken met het oog op verdere verhuur. Zeg in deze brief ook dat u de zaak zal voorleggen aan de vrederechter indien u binnen de week geen datum + tijdstip ontvangen hebt van hem.

Als de huurder niets laat weten, zit er niet veel anders op dan dit voor de vrederechter te brengen. U kan immers niet zomaar op eigen houtje uw toegang "forceren" voor die foto's. De kans is natuurlijk bijzonder groot (bijna 100% volgens mij) dat de vrederechter u in uw gelijk zal stellen. Hopelijk beseft uw huurder dit ook, en stuurt hij u een tijdstip door...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Topic Starter

#6 , 26 jun 2017 16:22

Met "kan ik" bedoelde ik vanzelfsprekend niet manu militari maar via beschaafde, juridisch correcte weg!
Ik vermoed dat huurder mits wat aanmoedigende overtuiging wel zal buigen.

Gebruiker21

#7 , 26 jun 2017 16:36

Met "kan ik" bedoelde ik vanzelfsprekend niet manu militari maar via beschaafde, juridisch correcte weg!
Ik vermoed dat huurder mits wat aanmoedigende overtuiging wel zal buigen.
Je kan ook melden dat je eventuele schade (verlies van huurinkomsten, aangezien je moeilijker een huurder vind zonder foto's) op hem zal verhalen. In praktijk zal dit moeilijk zijn, aangezien je zeer moeilijk kan bewijze dat het niet vinden van een nieuwe huurder, aan het gebrek aan foto's ligt, maar als uw huurder juridisch niet echt onderlegd is, kan het een extra "drukkingsmiddel" zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

2PIR

#8 , 11 jul 2017 10:51

Geen foto's nemen is uiteraard geen optie als eigenaar. Maar als je als huurder meemaakt dat een makelaar heel je inboedel overhoop gooit (zogezegd om een mooie foto te kunnen nemen), met zijn schoenen op je badmat loopt, al je kasten opentrekt én met zijn vuile broek op je strijkplank zit.... dan heb je als huurder er schoon genoeg van en laat je liefst van al nooit nog iemand binnen. Wat uiteraard ook geen optie is, maar ik veronderstel dat mijn gevoel duidelijk is.

asperger
Topic Starter

#9 , 11 jul 2017 12:21

Geen foto's nemen is uiteraard geen optie als eigenaar. Maar als je als huurder meemaakt dat een makelaar heel je inboedel overhoop gooit (zogezegd om een mooie foto te kunnen nemen), met zijn schoenen op je badmat loopt, al je kasten opentrekt én met zijn vuile broek op je strijkplank zit.... dan heb je als huurder er schoon genoeg van en laat je liefst van al nooit nog iemand binnen. Wat uiteraard ook geen optie is, maar ik veronderstel dat mijn gevoel duidelijk is.
????
Ik draag altijd eenn propere broek.

asperger
Topic Starter

#10 , 11 jul 2017 12:22

????
Ik draag altijd een propere broek. En als ik naar de huurder ga zelfs twee.

2PIR

#11 , 11 jul 2017 13:54

De afgelopen maanden werden al véél foto's genomen door de eigenaar, de schatter, de tweede schatter, de eerste makelaar, de EPB-verslaggever, de elektriciën, de elektrische keurders, meerdere bezoekers,.... Als huurder is dat zo al niet aangenaam.

Maar deze nieuwe makelaar was er zó over. Ik ben misschien overgevoelig. Dat kan zijn. Of misschien dat ik teveel nadenk.... :-)

Maar op alle nachttafeltjes zitten én staan, op ieder bed zitten, (bijna) alle tafels verplaatsen én er op staan, in bad en op de badrand staan, ondertussen een stapel badhanddoeken tegen de grond gooien, alle planten en decoratie verplaatsen, alle kasten openen,.... 208 foto's van de binnenkant één huis....

Als huurder voelt dit écht als een schending van je privé en je eigen persoon. En ik vraag me af of ik zelfs geen klacht kan indienen.

Dit gezegd zijnde: neem foto's in aanwezigheid van de huurder, ga nergens zomaar op staan, respecteer gevoelige items als bedden (en strijkplanken) en overleg met de huurder welke foto's je wil publiceren. Dat lijkt me niet buitensporig.

Je mag je huurder ook altijd mijn verhaal laten lezen. Hij zal meteen vinden dat je als huisbaas goed meevalt.
Tenzij je natuurlijk met dezelfde makelaar samen werkt, dan heeft er na één 'beurt' genoeg van.

LeenW

#12 , 11 jul 2017 13:59

Dit is natuurlijk niet "redelijk langs twee kanten" dat ik in mijn eerste post beschrijf.

Xenophon

#13 , 12 jul 2017 09:30

Ik zet in mijn huurovereenkomsten een clausule waarbij overeengekomen wordt dat dergelijke foto's mogen worden gemaakt n.a.v. de publiciteit voor wederverhuring en in dezelfde periode maar dat de huurder het recht heeft om ervoor te zorgen dat voorwerpen waarvan hij niet wenst dat deze op de foto zichtbaar zijn door zijn eigen toedoen buiten beeld verplaatst worden. Een beetje redelijkheid gaat ver, ik heb zo zelf al aan een huurder geadviseerd om foto's van kinderen te verplaatsen, zelf zag ze er geen graten in. Wat ik ook steeds doe: indien een zoekertje online wordt geplaatst dan vermeld ik de straat, maar niet het huisnummer. Het exacte adres wordt enkel meegedeeld aan personen die weerhouden worden voor een bezoek.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bosprocureur

#14 , 12 jul 2017 10:12

Adres zonder huisnummer, voldoet dat als informatie voor een advertentie in verhuring?

Xenophon

#15 , 12 jul 2017 20:23

Adres zonder huisnummer, voldoet dat als informatie voor een advertentie in verhuring?
Bij mijn weten zijn de enige elementen in de advertentie waarvan de afwezigheid sanctioneerbaar is de huurprijs, de kosten en lasten en de energiescore van de woning. Uiteraard, een beschrijving van het goed, de ligging (straat of buurt), foto's, oppervlakte, bewoningscapaciteit.....helpen ook.

Dergelijke online advertenties dienen in elk geval enkel om gegadigden aan te trekken en (na een eerste screening, er is veel kaf, weinig koren) en deze dan het goed te laten bezoeken, dan krijgen ze uiteraard wel het volledige adres. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat iemand louter op basis van het zoekertje mailde met de mededeling dat ze het wensten te huren, zelfs zonder bezoek (nog niet meegemaakt dat ik aan één van deze figuren zelf ook wilde verhuren, daarentegen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”