waarborg

gekko
Topic Starter

waarborg

#1 , 24 jan 2009 08:48

Op 28 november 2008 is de sleuteloverhandiging gebeurd. ( opzeg huur ). Het immokantoor dat iov de verhuurder werkt was aanwezig en alles was goed gekeurd.Tot op heden heb ik nog altijd niets gehoord en nog geen enkele euro terug gekregen. Is er een bepaalde tijd waarin de verhuurder de waarborg moet terug betalen? Ik heb het immo kantoor eens gebeld en die zeggen dat de verhuurder nog moet nagaan waar dat geld staat daar dit pand verkocht geweest is in de tijd dat ik het huurde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 25 jan 2009 00:39

BS, dat geld had je allang moeten terughebben. Schrijf een AS naar de eigenaar en niet naar het immokantoor, daar zij de bal wel terug naar de verhuurder zullen kaatsen. Weet dat de verhuurder, zelfs al heeft dat immokantoor een volmacht van de verhuurder, in laatste instantie steeds de hoofverantwoordelijke is. De huurder word maar al te veel van het kastje naar de muur verwezen tussen die 2. Anders is het "vredegerecht" vrees ik. Je staat hier nl. sterk dat alles goedgekeurd is

gekko
Topic Starter

#3 , 26 jan 2009 20:48

Dank u voor je antwoord. Kan ik ergens een modelbrief vinden?
ik ben niet zo goed in het opstellen van brieven :(

Reclame

simonjo

#4 , 26 jan 2009 21:56

<naam> <naam>

AANGETEKEND

Betreft: beeindiging huur pand <adres>

Geachte Heer, Mevrouw,

Na opzeg van de huur van bovenstaand pand deden wij op 28 november 2008 een rondgang in gezelschap van het door u aangestelde immokantoor <xyz>.

Deze verklaarden dat het pand in originele staat en zonder beschadigingen werd opgeleverd door ons, en ontvingen ook de huissleutels.

Ondertussen zijn we ruim 2 maanden verder en hebben wij nog steeds onze waarborg ten belope van <xxx> euro + de gelopen interesten niet ontvangen van u.

Mogen wij u vriendelijk doch dringend vragen ons binnen de 14 dagen een overzicht te bezorgen van de waarborgrekening en het totale bedrag van waarborg + interesten te storten op rekeningnr <xxx> ten name van <huurder>.

Indien er van uw kant problemen zijn om dit te realiseren, gelieve ons dan zo snel mogelijk te contacteren.

Met beleefde groeten,

<huurder>

Vandebos

#5 , 26 jan 2009 22:16

Indien er van uw kant problemen zijn om dit te realiseren, gelieve ons dan zo snel mogelijk te contacteren.
"Indien de terugbetaling om om het even welke reden niet kan gebeuren, gelieve ons binnen de 14 dagen via aangetekend schrijven deze reden mede te delen. "

Nooit zo snel mogelijk gebruiken... zo snel mogelijk betekend voor mij iets heel anders dan voor mijn 75jarige buur...

Altijd antwoord vragen via aangetekend schrijven, anders kan men indien er verdere stappen ondernomen dienen te worden van alles wat beweerd worden.

Je brief zelf via aangetekend schrijven versturen. Gebruik een enveloppe met een doorzichtig ruitje erin en stel je brief zodanig op dat het adres van de bestemmeling in dti ruitje zichtbaar is. ( Kan er nooit gezegd worden dat je een blanco papier hebt verstuurd. Niet lachen, heb dit zelf eens meegemaakt, sindsdien alleen nog enveloppes met ruitjes voor alles...)

Maak een kopie van de brief die je verzend en, in godsnaam, hou het strookje dat je de brief aangetekend verstuurd hebt goed bij.

Als je de brief stuurt naar een immokantoor kan het nooit kwaad onder de hoofding te plaatsen:

"kopie schrijven op zelfde datum verzonden aan:

- Huurdersbond
- Testaankoop"

JohnD

#6 , 26 jan 2009 22:58

LOL, gij vliegt er nogal stevig tegenaan. Misschien kan hij er nog bijzetten dat er ook een kopij naar het BIV gaat. Dat van de vermelding van een kopij naar HB, TA, zou ik zelfs nog niet onmiddellijk doen. Dat van dat ruitje in de envelop, gebruik ik "soms", maar nu ook niet elke keer. Het is absoluut trouwens niet nodig dat het immokantoor een AS stuurt. Een gewoon schrijven kan men toch ook als bewijs gebruiken. Als je ze verplicht om een AS te sturen mag je er trouwens zeker van zijn dat ze er minstens 20 Euro voor aanrekenen.

Ik vraag me trouwens af of dat immokantoor in het huurkontrakt vermeld staat, want anders hoef je als huurder daar dus geen rekening mee te houden en wend je je onmiddellijk tot de verhuurder.
Laatst gewijzigd door JohnD op 27 jan 2009 00:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#7 , 26 jan 2009 23:36

hmmm, wat je altijd kan doen is het volgende:

Aangetekend schrijven naar immokantoor, gewoon schrijven naar eigenaar.
en natuurlijk plaatsen kopie naar eigenaar. Dat is dan ook een kopie die ze onmiddelijk kunnen verifieren..

Ik ben zelf meervoudig verhuurder en spreek hier dus als advokaat van de duivel zullen we maar zeggen...

Als ik dit en sommige andere fora bekijk vraag ik me soms af of ik de enige verhuurder ben in vlaanderen die tracht de regels te volgen.

BIV haalt niet veel uit, die hebben wel een tuchtkamer maar ze beoordelen hun eigen leden... Beetje zoals een commissie van de cd&v die zich over Leterme moet buigen. Bovendien is het zo dat al de BIVleden (de meeste) aangesloten bij één van een aantal soort vakverenigingen, het zijn deze die in feite de plak zwaaien daar...
Geloof me, heb eens bijna zover gestaan daar een klacht in te dienen (staat hier nog op forum geloof ik), dan heb je echt wel een advokaat nodig anders sta je nergens, je mag zelfs je eigen dossier niet toelichten (advokaat wel..).

dieke

#8 , 27 jan 2009 09:17

BIV is inderdaad een grote pot nat waar je je gelijk niet zal halen (net als vandebos: been there, done that)

Vandebos heeft bovendien een erg belangrijk en goed punt: vermeld ALTIJD een exacte termijn waarbinnen je een oplossing/reactie wil.

JohnD

#9 , 27 jan 2009 14:51

Waarom geen AS naar eigenaar en kopie naar immokantoor ? Dus omgekeerd als dat hier word aangeraden ? Het is toch de eigenaar die in laatste instantie verantwoordellijk is ? Het staat hier zelfs nog niet vast of het immokantoor in het kontrakt vermeld is als gevolmachtigde. En een immokantoor heeft nog steeds niet de bevoegdheid van een advokaat. En laten we vooral het tijdverlies en de spelletjes niet vergeten die tussen immokantoren en eigenaars/verhuurders enerzijds en huurders anderzijds worden gespeeld; en daar kan ik van meespreken. De een speelt de bal naar de ander door en je word van het kastje nr. de muur verwezen.

Vandebos

#10 , 27 jan 2009 16:36

Als het Immokantoor als tussenpersoon is opgetreden zijn zij gebonden op te treden als tussenpersoon in alle correspondentie.

Kijk hou het eenvoudig. Terwijl je huurde als je brieven kreeg, kwamen deze van het immokantoor of niet? Komen ze van bij de eigenaar dan trad de immo enkel op als verhuurder die zijn klantenbestand, naam en reputatie ter beschikking stelde van de verhuurder tegen een vergoeding. Komen de brieven van het immokantoor, dan was er een beheersovereenkomst tussen de verhuurder en de immo. Dan moet je naar de immo schrijven als eerste persoon, zij dragen immers de plicht en verantwoording voor het volledig laten naleven van die huurovereenkomst. als je dan als eerste naar de eigenaar schrijft riskeer je, als het tot een geding komt, door de vrederechter naar huis gestuurd te worden omdat je aan de verkeerde partij informatie vroeg.

DUS:

Indien briefwisseling tijdens huurperiode (denk aan indexering bv, achterstallen, schade, werken) van eigenaar --> AS naar eigenaar, copie (eventueel AS) naar immo

Indien briefwisseling tijdens huurperiode (denk aan indexering bv, achterstallen, schade, werken) van immokantoor --> AS naar immokantoor, copie (eventueel AS) naar eigenaar.

Op die wijze ben je altijd safe.

Vandebos

#11 , 27 jan 2009 16:47

En laten we vooral het tijdverlies en de spelletjes niet vergeten die tussen immokantoren en eigenaars/verhuurders enerzijds en huurders anderzijds worden gespeeld; en daar kan ik van meespreken. De een speelt de bal naar de ander door en je word van het kastje nr. de muur verwezen.
Het is daarom dat je een tijdstermijn dient te plaatsen waarin je antwoord verwacht. Als je dan verdere stappen dient te ondernemen kan jij, met de rechterhand op het hart en de linker het aureool boven je hoofd houdend, aantonen dat je je op een correcte wijze hebt getracht te informeren en dat je de tegenpartij voldoende tijd hebt gegeven om te reageren.

Als je met dergelijk bewijs naar het vredegerecht stapt sta je immens veel sterker. Jij hebt immers alle mogelijke stappen ondernomen die redelijkerwijs van je verwacht kunnen worden.

Bij dergelijke, constant voorkomende gevallen, moet je hopen dat ze door je brief onmiddellijk worden rechtgezet, maar moet je briefwisseling zodanig zijn opgesteld dat er duidelijk uit blijkt dat je bereid bent verdere stappen te ondernemen.

Bovendien is het zo, in de zijlijn, dat sinds geruime tijd een huurwaarborg op een geblokkeerde rekening MOET geplaatst worden en dat deze ondertekend dient te worden door zowel de huurder als de verhuurder. (beide handtekeningen nodig om geld te kunnen afhalen) Als dit niet het geval was bij jou sta je zowiezo als sterk in het vredegerecht.

Terug naar “Huren”