Geluidsoverlast

Ykara91
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Geluidsoverlast

#1 , 27 mei 2017 16:51

Hallo,

Wij huren sinds een paar maand een huis met een contract van 3-6-9. Nu hebben wij al reeds MAANDEN last van onze buur die denkt dat niemand zijn rust nodig heeft. Vanaf 7u id ochtend tot 1.30 in de nacht hebben wij immens veel last van zijn geluid. Roosters afspuiten met een hogedruk vlak onder ons slaapkamerraam, rijden met een soort van winkelkarren over zijn oprit, gooien met allerlei bakken met bestel en noem maar op..

Nu hebben wij al reeds een paar keer vriendelijk gaan vragen of het stiller kon, omdat om 23u roosters afspuiten met een hogedruk toch echt niet nodig is.. of om 1u30 in de nacht beginnen gooien met potten en pannen.. nu kwam deze vriendelijke buur ons mededelen dat we niet moeten vragen om stiller te zijn want dat dit geen zin heeft en dat het naar de zomer toe zelfs de klok rond zo zal zijn, ook dat we geen moeite moeten doen voor aangetekende zendingen etc want dat we hem niets kunnen maken, hij blijft beweren dat hij gewoon alles mag doen wat hij nu doet. Dus ook de klok rond immens lawaai maken, 7/7.

Wij zijn een beetje ten einde raad omdat wij gewoon niet slapen en we vroegen ons af of er mogelijkheden zijn om 1. Deze persoon toch stil te krijgen maar we vrezen dat dit nutteloos is en 2. Ons contract te verbreken zonder die schadevergoeding van 3 maand aan onze laars te hebben.. :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 mei 2017 17:33

Je kan maar 1 iets doen, en dat is de politie bellen.
Verhuurder heeft hier niets mee te maken, en hoeft niets te doen. Ook is dit geen geldige reden om het contract op te zeggen zonder wederhuringsvergoeding.

Ykara91
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2017 17:35

oke! Alvast bedankt voor je antwoord!

We hebben dit reeds gedaan en zij zeggen dat dit enkel kan dmv een vrederechter evt :shock: maar naar mn mening is dat wel DIRECT een grote stap..

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 27 mei 2017 17:48

is het een bedrijf dat in werking is?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2017 00:08

Je hebt recht als huurder op het rustig genot van het gehuurde goed.
Hier heb je een rechtsmiddel tegen de veroorzaker, op basis van overmatige burenhinder (art. 544 BW).
Afgaande op het antwoord van je buurman, zijn jullie niet de eersten.
Je zou de verhuurder hierin kunnen proberen betrekken (op basis van een verborgen gebrek waarvan hij weet had). Maar er is rechtspraak die bepaalt dat je zelf je rechtsmiddel moet aanwenden tov de veroorzaker = buurman.
Best toch een aangetekend schrijven sturen. Dit zal dus niet helpen maar vervolgens kan je naar de Vrederechter.
Ik zie geen tussenoplossing.
Vaststellingen van de politie zouden wel kunnen nuttig zijn als bewijsmiddel (als authentieke vaststellingen).
Door een deurwaarder laten vaststellen is in verhouding een dure aangelegenheid. Weet ook niet hoe het zit om een deurwaarder in het holst van de nacht te laten opdraven.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 28 mei 2017 00:31

oke! Alvast bedankt voor je antwoord!

We hebben dit reeds gedaan en zij zeggen dat dit enkel kan dmv een vrederechter evt :shock: maar naar mn mening is dat wel DIRECT een grote stap..
Politie stuurt je naar de vrederechter?
Volgende keer gewoon 101 bellen als je buur geluid maakt na 22u.

Geluidsoverlast is een strafrechtelijk misdrijf, en kan enkel door de politie of een deurwaarder vastgesteld worden.
Vrederechter is voor burgerlijke problemen, en is in deze niet bevoegd (wel voor burenproblemen, maar dan moet er toch eerst een deurwaarder aan te pas komen die kan vaststellen dat je buren effectief teveel lawaai maken volgens wat toegelaten is).

Ykara91
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2017 00:55

Het is een traiteur die aan het werk is.

@blaatpraat: inderdaad exact wat ik dacht, vandaar dat ik ook dacht dat vrederechter niet iets is waar ik DIRECT naar zou gaan. De politie bellen is een optie en hebben we 2x gedaan omdat het alarm een uur bleef afgaan om 23.30.. het probleem is echter wel dat ze bv om 23.30 toekomen en dan 30 min werk hebben, dan terug weg en rond 1u terug een lading..

Dit maakt dat wij ook wel denken dat de politie hier niet op tijd zal zijn voor de vaststelling.. (met wat geluk zijn ze op tijd voor de volgende lading maar soit we willen ook niet dat ze hier dan 'voor niets' staan want zo lijken wij ook niet bepaald geloofwaardig)

@Bart Vissers: bedankt voor de info! Hier ben ik al heel wat mee, ik denk dat we dan inderdaad best een aangetekend schrijven opstellen en zien wat verder moet. Zoals je aanhaalde wouden wij inderdaad weten hoe het zat ivm verborgen gebrek want dit is geen houdbare situatie dat zij kabaal maken de klok rond en wij moeten opstaan om te werken zonder een degelijke nachtrust. Bedankt!

willyboy
Berichten: 897

#8 , 28 mei 2017 09:38

Een vrederechter is wel degelijk de juiste persoon voor geluidsoverlast . Deze kan zich wel beroepen op een duur deskundig advies .

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2017 09:52

De meeste huurcontracten bevatten een clausule die huurders verbieden overlast te produceren naar andere huurders/buren toe. Indien ze dat wel doen is dit contractbreuk en kan de verhuurder dit zeker gebruiken om druk uit te oefenen op de huurder die zijn laars lapt aan wat hij zelf getekend heeft. Indien de verhuurder er zelf zijn laars aan lapt dat één van zijn huurders last veroorzaakt naar jullie toe, dan kunnen jullie dit gebruiken om, in extremis, jullie eigen huurcontract te verbreken (op te stappen) op basis dat de verhuurder zijn plicht niet invult qua "aan de leiband houden" van onredelijke huurders.

In het algemeen is het beste advies van altijd de politie te roepen bij geluidsoverlast. Dat heeft de politie ons ook in het verleden zelf gezegd.

Ten laatste: rechters willen bewijsmateriaal zien, geen emotionele gesproken klachten. Dus maak foto's, maak audio/video opnames, laat politie constateren en PV's opstellen etc.. Hoe meer bewijs, hoe gemakkelijker de rechter een duidelijk beeld krijgt van de situatie, en als uw tegenpartij een aggressief manneke is die zonder (deftig) tegenbewijzen naar de rechtbank komt, dan is de zaak snel beslist in uw voordeel.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mei 2017 10:04

"Voordeel" is nog dat je geen contractuele relatie hebt met de andere huurders, wat betekent dat je met alle middelen van recht (incl. getuigen, vermoedens, geluidsopnamen, ...) kan bewijzen en niet gebonden bent aan een (begin van) schriftelijk bewijs.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

willyboy
Berichten: 897

#11 , 28 mei 2017 11:11

Geluidsoverlast . Dit is gezond verstand van uitvoerder en ontvanger . Als de uitvoerder denkt dat het allemaal kan wat hij/zij uitspookt is het een heel moeilijke weg om het gezond verstand te laten botvieren . Politie komt langs en zegt ...we gaan het probleem eens voorleggen bij de politiechef . Het gaat dan naar de schuif ...niet dringend . Na enige tijd zegt de politie ...daar is hij weer met zijn gezeik . Koop toch oordopjes man . Of verhuis .

Ykara91
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 mei 2017 21:11

Willyboy: met zo een reactie zijn wij niets, als u dan toch 'juridisch advies' wil geven zorg dan eerst dat u op de hoogte bent van alle zaken. Verhuizen met een huurcontract is niet simpel en oordopjes hebben wij al reeds gekocht en het geluid komt er nog boven. Dus als u nog eens commentaar wil geven.. nuttloos zeg.. :shock:

Ykara91
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mei 2017 21:13

@Bart Vissers: wij zijn inderdaad wel met de nodige bewijzen bezig maar ook daarmee moet je opletten natuurlijk. We gaan sowieso de raad opvolgen die u gaf. Bedankt hiervoor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 28 mei 2017 21:29

Het enige wat je kan doen is de nodige bewijzen en pv's verzamelen en naar de rechtbank mee trekken.
Doch dit is niet in een paar maanden op te lossen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 28 mei 2017 22:20

Je zal het niet graag horen, het advies van willyboy is het enige juiste. Ik ken verschillende zaken waarin de buren het proces gewonnen hebben tegen
handelszaken die geluidsoverlast veroorzaken, dat waren echter allemaal eigenaars met diepe zakken die jarenlang hebben geprocedeerd. In sommige van die zaken zijn er tientallen tot honderden geluidsmetingen gedaan.
Het is toch logisch dat rechters niet snel een beslissing nemen die het inkomen van iemand zou reduceren of zijn broodwinning totaal zou afpakken.
Uitleg van Bart Vissers over verborgen gebrek slaat nergens op, verhuurder heeft daar niets mee te maken.
Aanvaarden of verkassen is de boodschap.

Terug naar “Huren”