Septische put

Leslie_4
Topic Starter
Berichten: 9

Septische put

#1 , 23 mei 2017 14:26

In ons contract staat vermeld dat wij de septisch put moeten onderhouden/reinigen maar wij wonen hier nu pas een jaar en deze lijkt vol te zijn.
Als dit in het huurcontract staat, wordt er dan niet verwacht dat deze put leeg is bij het begin van de huurtijd?

Heeft er iemand hier ervaring mee of advies voor ons?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 mei 2017 22:44

Zeker dat je niets foutief gedaan hebt?
Een septische put dien je normaal gezien nooit te legen, daar deze door microbiologie zichzelf reinigt.
Enkel als je niet-afbreekbare producten door de gootsteen of in het toilet gooit, kan je met een probleem zitten.

Indien er fouten zijn met het microbiologisme kan een septische put na een maand al vol zitten, dus na een jaar kan dit zeker.

Wat ook kan, is dat je geen septische put, maar een beerput hebt.
Dit is dan een put waar alles in gaat, en je hebt geen afvoer naar het riool.
Hier zitten er inderdaad geen bacteriën in (of toch niet in dezelfde zin als van een septische put), dus deze moet leeggezogen worden.
Gemiddeld moet dit jaarlijks gebeuren. Wat ook in dit geval kan kloppen dus.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 mei 2017 23:06

Kan ook als verplichting in gemeentelijk reglement staan - verplicht te ruimen en zal daarom in het contract staat. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen beerput of septische put.
Maar idd zie #2 Blaatpraat is de meest logische redenering -

stedelijke code Antwerpen:
Afdeling 7

Beerputten ruimen
Artikel 52
.
Elke eigenaar of gebruiker moet regelmatig de beerput laten ruimen door een erkende aannemer
.
23 Eigenaars of gebruikers die een tuin of bouwland gebruiken die grenst
aan hun woning, mogen zelf hun beerput ruimen. Ze moeten vooraf een schriftelijke
toestemming hebben van de burgemeester.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 mei 2017 09:35

In een septische put mag enkel sanitair water (van WC) komen, zeker geen water van spoelbakken of lavabo's.
Ook het gebruik van ontsmettingsmiddelen of geurblokjes in taboe.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2017 10:35

In theorie moet je inderdaad een septische put niet legen, maar dit is enkel indien je hem in ideale omstandigheden gebruikt:

- bacterie-niveau moet op pijl zijn (kan je zelf bijsturen door bacteriën te kopen en in de WC door te spoelen).
- Zoals gezegd: niets chemisch gebruiken: geen geurblokjes, geen javel om de WC te reinigen, etc... Hier begint het al: bij ons in de WC hangen blokjes, en we gebruiken ook producten om de leidingen proper te houden an de WC te kuisen.
- Niet meer "afval" produceren dan de bacteriën aankunnen. Met een gezin met kinderen soms al een probleem.

In praktijk komt het er bij ons op neer dat we om de 5 jaar ongeveer de sceptische put toch eens laten leeghalen om problemen te vermijden. De put is dan ongeveer voor 3/4e gevuld, dus we zouden het ook om de 6 of 7 jaar kunnen doen. Maar zoveel kost dit nu weer niet en het is op 5 minuutjes geklaard. Daarna terug een portie bacteriën meespoelen, zodat de werking terug op gang komt, en je kan weer een half decennium verder.

Maar zelfs bij volledig verkeerd gebruik, lijkt het me straf dat een goed werkende (of lege) sceptische put zou vol zijn... Ik zou zeggen: laat nu een ruimer komen om de put te legen (bij ons kostte dit €50) en dan kan je zeker 5 jaar verder. Als je daarna uit de huurwoning trekt, hoef je er niet meer naar om te kijken, want blijkbaar wordt dit toch niet gecontroleerd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#6 , 24 mei 2017 11:56

50 euro voor put leegtrekken is een echt koopje .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2017 12:18

50 euro voor put leegtrekken is een echt koopje .
Inderdaad, maar normaal vind je hier en daar nog wel een ruimingsdienst die het voor die prijs doet, hoor. Als je geen zin hebt om te zoeken, liggen de prijzen idd tussen de €75 en €100. Nog geen fortuin voor 5 jaar gemoedsrust (komt neer op €1 a €2 per maand).

Hier lees ik dat een sceptische put eigenlijk wel af en toe moet geledigd worden: https://www.brenda.be/septische-put-ledigen/
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#8 , 24 mei 2017 15:06

Als je wc papier van den aldi gebruikt moet je vlugger je put laten ledigen . Dus soft goed verteerbaar papier is de boodschap . Vind het altijd grappig dat put lediger vraagt ...met BTW of zonder .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mei 2017 12:36

Vind het altijd grappig dat put lediger vraagt ...met BTW of zonder .
Waarom zouden ruimdiensten de uitzondering moeten zijn? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”