Opzeg huurovereenkomst

Niels_
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opzeg huurovereenkomst

#1 , 14 mei 2017 16:22

Beste allen

Ik wil voor het eind van deze maand mijn huurovereenkomst opzeggen. Deze ging van start in november 2014. In de overeenkomst staat dat ze één jaar geldt en daarna verlengd wordt met drie jaar. De opzegperiode is drie maand na aangetekend schrijven.

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn huisbaas. Ik zou hem zelfs bij de vriendelijkste mensen die ik ken durven rekenen. Ik verwacht dus eigenlijk niet al te veel problemen. Neemt natuurlijk niet weg dat er geen problemen kunnen opduiken en ik wil weten waar ik op dit ogenblik voor sta.
  1. Kan/mag ik de overeenkomst beëindigen? Technisch gezien loopt het derde huurjaar dit jaar ten einde, maar het is ook pas jaar twee van de verlenging van drie jaar.
  • Is de overeenkomst rechtsgeldig? Ik heb immers begrepen dat een overeenkomst van korte duur -inclusief verlenging- de drie jaar niet mag overschrijden.
  • Voor zo ver ik weet werd de overeenkomst niet geregistreerd. Is het nuttig daar in dit geval over te informeren bij het registratiekantoor?
Ik heb nog niets met de huisbaas overlegd, omdat ik graag eerst alles op een rijtje heb wat mijn rechten en plichten betreft. kwestie van voorbereid te zijn indien nodig. Nuttige adviezen, ervaring en tips zijn zeer welkom.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 mei 2017 17:30

Huurcontract van 1 jaar kan nooit verlengd worden met 3 jaar (huurcontract korte duur kan eenmaal verlegd worden, maar mag de 3 jaar niet overschrijden)
U huurcontract is zo een van 9 jaar geworden met aanvang november 2014.
Als je nu opzegt met een opzeg van 3 maand, verhuurder kan u 1 maand schadevergoeding aanrekenen.
Indien het huurcontract niet geregistreerd zou zijn, kan je steeds opzeggen, en u opzeg termijn zelf bepalen zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”