Telefoonlijn kapot

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Telefoonlijn kapot

#1 , 25 apr 2017 22:51

Beste,

Ik huur nu al een 6j een appartement en sinds een 2j heb ik nu proximus tv en internet. Alles heeft altijd uitstekend gewerkt maar nu heb ik sinds enkele weken enorm veel last van storingen waarbij alles gewoon uitvalt. Ik bel naar proximus en ze sturen een technieker die vaststelt dat er een storing zit op mijn lijn en dat de kabel van mijn app moet vervangen worden. Dit gaat over een kabel in de muur die van bij mij (2de verdiep) naar de garage is getrokken naar een kas daar. Ik bel mijn huisbazin en het eerste wat zij hierop zegt is dat ik dan maar naar telenet moet overschakelen. Ik zeg dat ik geen telenet wil en dat er gewoon een nieuwe kabel moet komen. Zij gelooft de technieker niet en zegt dat ze maar een andere moeten sturen. Wil ik toch een nieuwe kabel moet ik dit maar op mail zetten en zij zal iemand sturen. Maar als blijkt dat het mijn fout is moet ik alles betalen en ze hangt op. Ik heb vorige week terug een technieker laten komen en hij zegt hetzelfde als de vorige, kabel kapot. Deze heeft ook heel grondig alles nageken. Ik stuur dus een mail naar mijn huisbazin maar krijg geen reactie. Nu zit ik zonder internet en tv. Maar mijn vraag is of deze kost voor haar is of voor mij? De kabel is stuk door slijtage waarschijnlijk. De technieker heeft al uitgelegd dat het zeker niet door mij komt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 apr 2017 22:59

Kabel zal ergens in de gemene ruimte ofwel zijn afgetapt door een andere buur ( zelf meegemaakt) ofwel overgetrokken of weet ik veel.
Alle draadjes zouden moeten getest worden ...
Die draad is niet van u maar van de eigenaar. Uw aansluiting is in uw appartement en het bakje in de garage.
Gekend probleem ... Men kan dat ondervangen als huiseigenaar toelating geeft om leiding langs buiten te laten leggen. Bij een VME hebt u wel een bijkomend probleem want die kabels liggen daar in de gemene delen.

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2017 23:06

Alle draadjes zijn getest en het gaat om den vvt kabel waarvan de blauwe kapot is. De kabel loopt van 2de naar 1ste en gelijkvloers en dan ondgrondse kelder die altijd onder water staat en dan zo onder de grond door naar de garage van de buur op het 1ste verdiep. Daar staan alle aansluitingen en meters. Het is geen vme, 1 huisbazin die beschikt over een 80tal app.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 25 apr 2017 23:10

In hetzelfde gebouw?
Of zijn daar meerdere eigenaars?
Vanaf 20 appartementen dient er een syndicus te zijn en een VME en een AV.

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2017 23:13

De draad loopt door 1 gebouw maar ze bezit verschillende app over verschillende gemeentes. Dit gebouw is 1 met 5 app, 1 gelijkvloers, 2 op het 1ste en 2 op het 2de.

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2017 23:15

En het is 1 eigenaar die elders woont.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 26 apr 2017 19:07

Als ik u was, zou ik het deel van de kabel in de garage dat naar de kas loopt, afknippen en nog eens uitmeten. De kans is groot dat de breuk van de bestaande kabel in het loshangende gedeelte zit, in de muur kan in principe niets misgaan met die kabel, tenzij één van uw buren een kadertje heeft opgehangen. Kan je de kabel visueel controleren in de kelder?
Wel eerst toestemming vragen aan de verhuurder vooraleer je gaat zoeken naar de breuk.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 26 apr 2017 19:17

De zaak die ik heb beschreven daar lagen de kabels in de liftkoker .... ergens moet iemand ofwel de kabel hebben gebruikt of is de kabel doorgesleten.
Maar daar is men overgestapt op andere provider omdat die zijn kabels ergens anders lagen in een buis langs de zijkant.
Doe best zoals #7 @KJ86 voorstelt. Het is niet uw kabel u maakt er enkel gebruik van en mogelijk staat in uw plaatsbeschrijving telefoon/TV/internet werkend.

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 apr 2017 22:17

Er is reeds een flink stuk van de kabel geknipt maar het heeft niets opgelost. Alle kabels komen gewoon los uit de grond in de garage en zitten gewoon achter een plastieke paal vast. We hebben ook geen lift. Hier vertrekken de kabels in de muur naar beneden en dan onder de gelijkvloerse naar de garage. Vandaag nogmaals gebeld, kan.volgens de huisbaas allemaal niet dat de kabel kapot is. Ik moet maar telenet nemen enz. Dan gaat ze eerst maar eens horen bij de huurdersbond of die kosten wel voor haar zijn. Begin het allemaal gewoon moe te worden
Ben ook al 3j aan het wachten tot ze hier een lek komen maken. Is er ene geweest die er nog een puinhoop van gemaakt heeft en ondertussen zou ze er nog ene sturen maar daar zitten we van januari al op te wachten

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 26 apr 2017 23:42

Verhuurster al aangetekend in gebreke gesteld ?

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 apr 2017 00:20

Nee nog niet, in die 3j zijn zijn ze 2x verandert van huisbaas. Eerst degene die we nu hebben, dan haar zuster en nu terug de eerste. Ze heeft vorig jaar wel iemand gestuurd, er is een expertise van de verzekering langs geweest en even later is de aannemer begonnen. Van het moment dat hij kwam kijken om vast te stellen waar het probleem zou kunnen liggen wist ik dat ik in de problemen zat. De vochtplek begint breed vanonder en loopt in een punt tot halverwege de muur. Zijn eerste reactie was dat dit van het plafond kon komen. ????? Ik wees hem erop dat als je de plaats bekijkt het vocht langs onder kwam. Hebben ze uiteindelujk de douchebak uitgebroken, een stuk isemo in een buis geplaatst en voila, gemaakt volgens hem. Ze hebben het beszetsel aan de andere kan er afgedaan en ipv te laten drogen, onmiddellijk de muur terug bezet. Gevolg de natte plek terug op de muur. En ze gingen nog eens terug komen maar deze aannemer is niet meer te bereiken. Dus ging ze na de feestdagen iemand anders sturen. Ben nog aan het wachten, natuurlijk heeft ze er niet bij gezegd welke feestdagen en van welk jaar

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 27 apr 2017 11:23

Ik ken dat probleem, veel aannemers zijn stielmannen als het om een nieuw gebouw gaat maar echte bricoleurs als ze in een oud gebouw een probleem moeten oplossen.
Er zal niets anders opzitten dan nog wat te zagen bij de verhuurder voor een oplossing.

Als tijdelijk oplossing voor uw probleem, kan u de bbox aansluiten in de garage en gebruik maken van wireless internet en een wireless decoder voor tv. Het enige risico dat je loopt, is dat de huurder van de garage ook gebruik maakt van uw abonnement.

Terug naar “Huren”