Particulier verhuurt auto aan particulier

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Re: Particulier verhuurt auto aan particulier

#16 , 28 mar 2017 06:39

Dit valt niet onder verhuur maar bruikleen tussen 2 personen. Wel opletten dat alles in orde is met de verzekering en bestuurders.
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld tegen een vergoeding. Dan lijken mij enkel de criteria voor huur voldaan (zie ook art. 1876 BW).

Aan TS:
Heeft de schoonbroer verklaard dat je 300 EUR betaald hebt? Dat helpt nog niet dadelijk verder. Het is immers je neef die nu de betaling betwist.
Enerzijds is het schriftelijk bewijs niet vereist voor bedragen onder de 375 EUR.
Maar art. 1715 BW bepaalt dat huur zonder schriftelijke overeenkomst, die nog niet is uitgevoerd, niet via getuigen (bv. de schoonbroer) kan aangetoond worden. Je kan wel je neef onder eed (voor de rechtbank) een verklaring laten afleggen. Als hij ontkent (en nadien zou het toch blijken) dan is hij strafbaar voor meineed.

Als je het bestaan van de (mondelinge) huurovereenkomst niet kan aantonen, kan je ook geen schadevergoeding vorderen voor de gevolgen van de contractbreuk door wederpartij.
Mijn neef heeft achteraf toch bekend 300 EUR ontvangen hebben. Zijn schoonbroer heeft die 300 EUR bij hem gaan halen en laten registreren bij de politie. Dit heeft hij mij althans via e-mail verzonden. Hij heeft mij aangeboden deze terug te geven. Ik heb gezegd dat de politie en mijn advocaten dit zullen afhandelen. Ik wil niet voor 300 EUR in elkaar geslagen worden. Ik heb op aanraden van de korpschef de wijkagent gecontacteerd die deze 300 EUR zal gaan halen bij de schoonbroer,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 28 mar 2017 08:50

Dat de politie zoveel energie verspilt in een burgerlijke zaak lijkt met toch overdreven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#18 , 28 mar 2017 11:45

“Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Uw neef kan u zijn auto verhuren, tenzij hij onder rechterlijke bescherming staat in de zin van : “Art.492.De vrederechter kan ten aanzien van de persoon bedoeld in de artikelen 488/1(gezondheid) en 488/2(verkwisting) een rechterlijke beschermingsmaatregel bevelen wanneer en in de mate hij vaststelt dat dit noodzakelijk is en dat de bestaande wettelijke of buitengerechtelijke bescherming niet volstaat.”(B.W.)

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Vraag de griffier van het vredegerecht u en uw neef op te roepen in minnelijke schikking om de verhuurde auto te doen leveren. Maak daarna een kopie van die minnelijke schikking over aan de zus van uw neef. Indien de zus van uw neef hem belet u de auto te leveren doe dan beroep op een gerechtsdeurwaarder.

‘...heb ik zware pijnklachten van die ruwe behandeling.Ik ben sinds een aantal jaren invalide (66%)...Wegens gevaar en fysische bedreigingen, ben ik verder gewandeld waarna men hij nog achterna gescholden heeft...Ik heb de arts van wacht gebeld voor slagen en verwondingen. Deze arts is langs geweest, waarvan ik een medisch verslag heb ontvangen. Mijn invaliditeit is tijdelijk opgetrokken van 66% naar 100%...’

Leg vooraf schriftelijk gemotiveerde strafklacht neer bij de procureur des Konings.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#19 , 29 mar 2017 07:13

“Art.1709.Huur van goederen is een contract waarbij de ene partij zich verbindt om de andere het genot van een zaak te doen hebben gedurende een zekere tijd, en tegen een bepaalde prijs, die de laatstgenoemde zich verbindt te betalen.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Uw neef kan u zijn auto verhuren, tenzij hij onder rechterlijke bescherming staat in de zin van : “Art.492.De vrederechter kan ten aanzien van de persoon bedoeld in de artikelen 488/1(gezondheid) en 488/2(verkwisting) een rechterlijke beschermingsmaatregel bevelen wanneer en in de mate hij vaststelt dat dit noodzakelijk is en dat de bestaande wettelijke of buitengerechtelijke bescherming niet volstaat.”(B.W.)

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek). Deze procedure is kosteloos.
Vraag de griffier van het vredegerecht u en uw neef op te roepen in minnelijke schikking om de verhuurde auto te doen leveren. Maak daarna een kopie van die minnelijke schikking over aan de zus van uw neef. Indien de zus van uw neef hem belet u de auto te leveren doe dan beroep op een gerechtsdeurwaarder.

‘...heb ik zware pijnklachten van die ruwe behandeling.Ik ben sinds een aantal jaren invalide (66%)...Wegens gevaar en fysische bedreigingen, ben ik verder gewandeld waarna men hij nog achterna gescholden heeft...Ik heb de arts van wacht gebeld voor slagen en verwondingen. Deze arts is langs geweest, waarvan ik een medisch verslag heb ontvangen. Mijn invaliditeit is tijdelijk opgetrokken van 66% naar 100%...’

Leg vooraf schriftelijk gemotiveerde strafklacht neer bij de procureur des Konings.
Een rechterlijke beschermingsmaatregel doet geen afbreuk aan zijn eigendomsrecht. Ik veronderstel dat u hierbij voorlopige bewindvoering en juridische onbekwaamheid of eventueel andere maatregelen in gedachten hebt.
Dat zou mij niet logisch lijken aangezien hij dan zelfs met geen wagen zou mogen of kunnen rijden, of zelf aangekocht hebben.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 apr 2017 03:35

Geachte,

Zondagavond was het politiesecretariaat in mijn gemeente gesloten. Ik ben maandagmorgen naar een ander moeten gaan om klacht neer te leggen en ze weigerden mijn klacht op te nemen. Ik heb volgende email gestuurd naar de inspecteur die mijn klacht heeft opgenomen ter aanvulling van mijn PV

"Ik wil even melding maken van het feit dat ik maandagmorgen een taxi genomen heb naar het politiesecretariaat in PLAATS2 om klacht neer te leggen.
Ik heb een taxi heen en terug moeten nemen.
Aan het loket in PLAATS2 hebben ze mij gezegd dat ik in PLAATS2 geen klacht kon neerleggen daar de wetgever voorschrijft dat ik klacht moet indienen bij het commissariaat waar ik gedomicilieerd ben.
Vandaag hoor ik dat dit totaal niet klopt. Vandaar is mijn klacht eveneens veel te laat ingediend.

Dit ter uwer informatie."

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#21 , 03 apr 2017 05:12

Hierbij heb ik nog een bijkomende vraag:

Mag de politie beslissen of een huurcontract voor een wagen al dan niet nietig is?

eylis
Berichten: 8840

#22 , 03 apr 2017 09:27

politie houdt zich niet bezig met burgerlijke materie. Dus voor geschillen mbt huurcontracten, aankopen enz: kan je bij de politie niet eens klacht neerleggen. Dat moet je via de rechtbank doen. Enne in het algemeen: politie heeft geen oordelende functie. Zij beslissen dus nooit of iets een misdrijf, nietig, verboden is; zij stellen feiten vast en dan stroomt die info door naar de rechterlijke macht voor een beslissing.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#23 , 05 apr 2017 02:33

politie houdt zich niet bezig met burgerlijke materie. Dus voor geschillen mbt huurcontracten, aankopen enz: kan je bij de politie niet eens klacht neerleggen. Dat moet je via de rechtbank doen. Enne in het algemeen: politie heeft geen oordelende functie. Zij beslissen dus nooit of iets een misdrijf, nietig, verboden is; zij stellen feiten vast en dan stroomt die info door naar de rechterlijke macht voor een beslissing.
Bedankt.

Naar verzekeringsrecht toe, is dit dan een geval van buitencontractuele aansprakelijkheid?

eylis
Berichten: 8840

#24 , 05 apr 2017 13:11

ik begrijp iets niet goed in je verhaal: je meldt in een vorige post dat je advocaten er zich mee bezig zullen houden (je hebt er meerdere, ze kunnen dus zelfs overleggen), maar je wendt je tegelijk tot een juridisch forum waar we mensen eerstelijnshulp proberen te geven in welke richting en op welk niveau ze juridische zaken kunnen aanpakken en oplossen. Van je advocaten ga je zéker een eensluidend antwoord krijgen hoe het zit met de verzekering als particulier je je persoonlijke wagen verhuurt zonder schriftelijke overeenkomst. Het lijkt me hoedanook een werkwijze die langs alle kanten rammelt en dan spreken we nog niet van de inkomsten waar je de staat ook iets van moet teruggeven....

Terug naar “Huren”