Particulier verhuurt auto aan particulier

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Particulier verhuurt auto aan particulier

#1 , 27 mar 2017 04:32

Geachte,

Mag je als particulier je auto verhuren aan een andere particulier?


mvg,


DrRosen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2017 05:04

Geachte,

Volgende heeft zich voorgedaan:

Ik heb een huurcontact afgesloten voor het huren van een wagen van mijn neef (die inwoont bij zijn moeder).

Toen ik gisteren in de wagen ging afhalen heeft het volgende zich voorgedaan:

- Ik ben de auto gaan halen en heb 300 euro cash betaald, zoals contractueel bedongen.
- De schoonbroer en zus van mijn neef, die rechtover hem wonen, houden de sleutels van zijn wagen bij en hebben hem enige tijd geleden gedwongen zijn autosleutels af te geven toen hij in het ziekenhuis lag en weigerden deze vanaf dan aan hem terug te geven. De wagen is wel degelijk zijn eigendom.
- We zijn samen de sleutels gaan halen, deze werden mij onmiddellijk en aanvankelijk zonder enig probleem overhandigd door zijn zus.
- Mijn neef had de wagen de garage uitgereden en we stonden klaar om te vertrekken. Ik zat achter het stuur, ondertussen een tweetal minuten later.
- Ondertussen kwam zijn zus hysterisch naar buiten en heeft ze het portier aan de passagierszijde opengetrokken en verbiedde mij met de auto te vertrekken.
- Vervolgens kwamen de schoonbroer en nog iemand buiten en hebben mij eerst mondeling bedreigd. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, die op weg was.
- Ik heb onmiddellijk alles opgenomen met mijn iPhone.
- De zaak begon te escaleren en men heeft mij hardhandig de auto uitgetrokken, mijn iPhone uit mijn handen getrokken en gedreigd deze niet terug te geven voor ik de resterende reservesleutels aan de schoonzus terug gegeven had.
- Ik heb die sleutels teruggegeven en pas vervolgens mijn iPhone terug gekregen.
- Daar ik nog maar een paar maand herstellende was van een zware operatie, heb ik zware pijnklachten van die ruwe behandeling. Ik ben sinds een aantal jaren invalide (66%).

Wegens gevaar en fysische bedreigingen, ben ik verder gewandeld waarna men hij nog achterna gescholden heeft.

Om de hoek van een zijstraat en uit het zicht heb ik gewacht op de politie.
Ik heb toen mijn relaas van de feiten gedaan.

Vervolgens is de politie ter plaatse geweest bij mijn neef, die al jarenlang bestolen en geterroriseerd wordt door zijn schoonbroer.

Daarna is de politie teruggekomen naar mij toe en heeft mij gezegd dat ze verder niets voor mij konden doen.
Dat de enige mogelijkheid was een burgerlijke procedure te starten. Eveneens heeft mijn neef, hoogstwaarschijnlijk onder druk van zijn schoonbroer, bevestigd geen 300 euro ontvangen te hebben. Ik heb hiervan een foto genomen waarbij 6 briefjes van 50 op hun keukentafel lag met timestamp erop.

Ik heb de arts van wacht gebeld voor slagen en verwondingen. Deze arts is langs geweest, waarvan ik een medisch verslag heb ontvangen. Mijn invaliditeit is tijdelijk opgetrokken van 66% naar 100%.

Wat kan ik in de eerste plaats beginnen om mijn 300 euro terug te krijgen en mijn verdere schade?
Kan ik schadevergoeding vragen voor contractbreuk? Ik heb nl. frequent een wagen nodig en zie mij nu genoodzaakt voor alle afspraken die ik heb gemaakt een taxi te vragen.
Tussen haakjes heb ik eveneens alles opgenomen met mijn iPhone. Kan deze eventueel gebruikt worden in een rechtszaak?

Graag uw advies.

Hartelijk dank bij voorbaat.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2017 05:08

wat betreft de 300 euro, kan ik hiervoor klacht indienen voor diefstal?

Reclame

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2017 10:44

wat betreft de 300 euro, kan ik hiervoor klacht indienen voor diefstal?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 27 mar 2017 10:59

wat betreft de 300 euro, kan ik hiervoor klacht indienen voor diefstal?
Moeilijk daar je geen bewijs hebt van de betaling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2017 11:08

Autoverhuur daar zijn speciale regels voor, en ik denk dat deze verhuur in het zwart was ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 mar 2017 11:37

Dit valt niet onder verhuur maar bruikleen tussen 2 personen. Wel opletten dat alles in orde is met de verzekering en bestuurders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 27 mar 2017 12:09

TS kan niets bewijzen. Een foto van bankbiljetten bewijst niets.
Als ik een foto heb van een mooie dame dan is die ook nog niet van mij.
Best alles vergeten. Politie kan niets doen en voor burgerlijke procedure hebt u geen bewijzen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38607

#9 , 27 mar 2017 14:47

"- Vervolgens kwamen de schoonbroer en nog iemand buiten en hebben mij eerst mondeling bedreigd. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, die op weg was.
- Ik heb onmiddellijk alles opgenomen met mijn iPhone.
- De zaak begon te escaleren en men heeft mij hardhandig de auto uitgetrokken, mijn iPhone uit mijn handen getrokken en gedreigd deze niet terug te geven voor ik de resterende reservesleutels aan de schoonzus terug gegeven had.
- Ik heb die sleutels teruggegeven en pas vervolgens mijn iPhone terug gekregen.
- Daar ik nog maar een paar maand herstellende was van een zware operatie, heb ik zware pijnklachten van die ruwe behandeling. Ik ben sinds een aantal jaren invalide (66%)."

Maar dit kunnen toch strafbare feiten zijn en daar moet politie wel PV van opstellen.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mar 2017 22:02

wat betreft de 300 euro, kan ik hiervoor klacht indienen voor diefstal?
Moeilijk daar je geen bewijs hebt van de betaling.
Ondertussen heb ik reeds bewijs via e-mail van de schoonbroer.
Deze is dat gaan registreren bij de politie.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mar 2017 22:03

"- Vervolgens kwamen de schoonbroer en nog iemand buiten en hebben mij eerst mondeling bedreigd. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, die op weg was.
- Ik heb onmiddellijk alles opgenomen met mijn iPhone.
- De zaak begon te escaleren en men heeft mij hardhandig de auto uitgetrokken, mijn iPhone uit mijn handen getrokken en gedreigd deze niet terug te geven voor ik de resterende reservesleutels aan de schoonzus terug gegeven had.
- Ik heb die sleutels teruggegeven en pas vervolgens mijn iPhone terug gekregen.
- Daar ik nog maar een paar maand herstellende was van een zware operatie, heb ik zware pijnklachten van die ruwe behandeling. Ik ben sinds een aantal jaren invalide (66%)."

Maar dit kunnen toch strafbare feiten zijn en daar moet politie wel PV van opstellen.
Ondertussen is hiervan vandaag een PV opgesteld

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mar 2017 22:07

Is dit contractbreuk en kan ik schadevergoeding eisen?

Ik had deze wagen voor twee maand gehuurd of beter willen huren aangezien ik een nieuwe wil kopen. Helaas kan daar 2 a 3 maand overgaan.

bvb alle taxikosten gemaakt daar het overeengekomen goed niet opgeleverd geweest is?

Franciscus
Berichten: 38607

#13 , 27 mar 2017 23:14

Met wie had u een contract - wat staat er op papier?
Dat is zo wie zo een burgerlijke zaak.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 mar 2017 23:21

Dit valt niet onder verhuur maar bruikleen tussen 2 personen. Wel opletten dat alles in orde is met de verzekering en bestuurders.
Het voertuig wordt ter beschikking gesteld tegen een vergoeding. Dan lijken mij enkel de criteria voor huur voldaan (zie ook art. 1876 BW).

Aan TS:
Heeft de schoonbroer verklaard dat je 300 EUR betaald hebt? Dat helpt nog niet dadelijk verder. Het is immers je neef die nu de betaling betwist.
Enerzijds is het schriftelijk bewijs niet vereist voor bedragen onder de 375 EUR.
Maar art. 1715 BW bepaalt dat huur zonder schriftelijke overeenkomst, die nog niet is uitgevoerd, niet via getuigen (bv. de schoonbroer) kan aangetoond worden. Je kan wel je neef onder eed (voor de rechtbank) een verklaring laten afleggen. Als hij ontkent (en nadien zou het toch blijken) dan is hij strafbaar voor meineed.

Als je het bestaan van de (mondelinge) huurovereenkomst niet kan aantonen, kan je ook geen schadevergoeding vorderen voor de gevolgen van de contractbreuk door wederpartij.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

DrRosen
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 mar 2017 06:29

Met wie had u een contract - wat staat er op papier?
Dat is zo wie zo een burgerlijke zaak.
Huurcontract wagen MERK

Tussen de partijen:

NAAM 1
hiernavolgend de huurder

en

NAAM 2
Hiernavolgend de verhuurder,

Werd overeengekomen:

De verhuurder verhuurt voor de periode van 26.03.2017 tem 31.05.2017 een WAGEN-MERK aan de huurder.
De huurder betaalt de verhuurder maandelijks 150 euro per maand, te starten na afgifte van de sleutel door de verhuurder aan de huurder.

Op ten laatste 31.05.2017 overhandigt de huurder de wagen aan de verhuurder, volgetankt, en in de staat waarin hij zich bevond bij afgifte van de sleutel. Foto’s werden genomen als bewijsmateriaal. De huurder rijdt gedurende deze periode niet meer dan 2000 km met de wagen van verhuurder.

De verhuurder zorgt voor de tijdige betalingen van de verzekeringen, taksen en kosten allerhande.

In geval van betwistingen zijn de rechtbanken van het arrondissement Dendermonde bevoegd.

Het contract werd opgesteld in twee exemplaren.

Hierbij voor akkoord,

PLAATS, 25.03.2017,

De huurder, De verhuurder,

Terug naar “Huren”