Lijstje van huurbaas

jurgen72
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lijstje van huurbaas

#1 , 08 mar 2017 15:15

Beste,

Vandaag kreeg ik een aangetekende brief en een gewone brief met een lijstje wat ik allemaal zou moeten doen als ik de woonst verlaat. Lampen vervangen, gaatjes in de muur dichtmaken, spijkers uit de muur, gordijnen wegnemen verlichting moet deskundig afgehaald worden terwijl het haar verlichting is die er hangt enz enz Ook vraagt ze attest voor schouw terwijl dit niet in het huurcontract staat. Ook zegt ze dat de waarborg maar zal vrijkomen op 01/6 na grondige controle enz enz. Dat er problemen gaan van komen staat nu al vast want de vorige huurder heeft haar voor de vrederechter getrokken. Ze zei ook eens tegen mijn vrouw dat we alles moesten behangen en verven en maken dat er vissen in de vijver zaten. Kan dit eigenlijk allemaal zo maar?
Al die dingen die ik hier schrijf vind ik nergens terug in het huurcontract.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarieD

#2 , 08 mar 2017 15:58

Je moet het pand afleveren in de staat dat je het ontvangen hebt. Als er in het begin een omstandige plaatsbeschrijving werd gemaakt, dan wordt er normaal gezien op het einde een vergelijkende plaatsbeschrijving gemaakt. Als er bepaalde zaken verschillen, dan kan de schade geraamd en vergoed worden, ofwel via onderling akkoord ofwel via een vonnis van de vrederechter.

Als het bv. haar verlichting is die er hangt, dan zou dit ook moeten vermeld zijn in de initiële plaatsbeschrijving en kan je die gewoon laten hangen. Over zaken waar niks van vermeld wordt in de plaatsbeschrijving, moet je je ook niks aantrekken; die bewijslast ligt dan volledig bij de verhuurder. Zaken die wel vermeld zijn en die je achteraf hebt veranderd, moet je inderdaad verwijderen en/of herstellen zodat het pand zich opnieuw in de originele staat bevindt. Als er staat dat er geen gaten zitten in de muren, moet je het huis ook achterlaten met een muur zonder gaten.

Wat betreft het onderhoud, wordt er verwacht dat je het pand als een "goed huisvader" beheert.

Als de schouw gebruikt wordt voor een centraal verwarmingstoestel type b met een vermogen vanaf 20kW, dan is het wettelijk verplicht om dit verwarmingstoestel en de schouw regelmatig te laten onderhouden (jaarlijks voor vaste brandstoffen; tweejaarlijks voor gas). Dit is niet enkel van belang naar de verhuurder toe, maar ook naar je brandverzekering en je eigen veiligheid. Hier kan je dus inderdaad weinig tegen inbrengen. Gaat het om een schouw van een individueel verwarmingstoestel (bv. een open haard), dan is deze wettelijke verplichting er niet.

Je moet zeker niet het pand volledig opnieuw schilderen en behangen, tenzij het een contract betreft van voor 18 mei 2007 (als het erin staat) of als het behang en/of het schilderwerk echt in slechte staat is; er wordt uitgegaan van een levensduur van 9 jaar -- als er daarvoor als fikse schade is kan er dus wel degelijk een vergoeding gevraagd worden. Wat die vissen betreft mag de verhuurder het vrijwel zeker helemaal vergeten; het is absoluut niet je verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er vissen in de vijver zitten; dat valt niet onder het beheren als goed huisvader.

Alles wat ik hierboven schreef, veronderstelt dat er een initiële plaatsbeschrijving is gebeurd. Is die er niet, dan volstaat het in principe om te voorzien van onderhoudsattesten en het pand grondig te reinigen. Eventuele schade kan dan bijna zeker niet aangetoond worden (al is het natuurlijk wel zo eerlijk om het zo goed als mogelijk in dezelfde staat af te leveren natuurlijk) en dan moet je hier ook niet van wakker liggen.

Dat ze een grondige controle wil doen (eindplaatsbeschrijving) en dat ze de waarborg pas nadien wil vrijgeven, is haar goed recht. Daar kan je op zich weinig tegen inbrengen. Die controle moet wel gebeuren met jou erbij en jij moet hier ook mee akkoord gaan. Als ze hier onredelijk in is -- als ze schade vermeldt die er niet is of zoiets -- dan kan je gewoon je medewerking weigeren en dan moet de verhuurder een lange en dure procedure opstarten die wellicht meer kost dan ze opbrengt. Het is dan ook in het belang van de verhuurder dat zij correct is bij het opstellen van de plaatsbeschrijving en de volledige afhandeling.

jurgen72
Topic Starter

#3 , 09 mar 2017 10:54

Het gaat over een schouw waar een soort allesbrander stond maar die hebben we weggedaan. Die schouw heeft niks met centrale verwarming of iets te maken. De gaatjes in de muur zijn boorgaatjes voor het ophangen van kadertjes. Hoe zit dat eigenlijk met die plaatsbeschrijving want er zijn paar punten vastgesteld die defect waren door vorige huurder maar die ze nooit hebben laten maken. Ik heb de plaatsbeschrijving niet meer in mijn handen omdat ik toen met iemand was en die wil absoluut geen contact meer met mij omdat ik een andere relatie heb. De verhuurder heeft volgens mij dan ook een kopie die we beiden zouden moeten getekend hebben. Sorry maar tis al paar jaar geleden en dat weet ik allemaal niet meer juist. Stel dat zij dat niet hebben wat gebeurd er dan?

Reclame

mava105

#4 , 09 mar 2017 16:27

Een schouw is een schouw, wat voor kachel of wat dan ook er was op aangesloten. Als verhuurder een attest vraag zal je een attest moeten kunnentonen, ook al is die schouw niet gebruikt. De verhuurder hoeft u niet op uw woord te geloven. Eender wie die gaatjes heeft gemaakt, of voor wat ze ook dienden, doet niet terzake. Indien ze er niet waren bij aanvang van de huur, en dus niet vermeld staan in de PB, moeten ze dicht, of je moet de verhuurder ervoor betalen.
Hopelijk voor u zijn die zaken die stuk waren omstandig beschreven in de ingaande PB. Dan mag je ze in die staat ook teruggeven aan de verhuurder.
Hoe kan je een PB kwijt raken. Ze maak integraal deel uit van de huurovereenkomst. Wat ga je doen als verhuurder u geen kopie wil geven? Normaal met een PB ook geregistreerd worden. Ga eens met uw huurovereenkomst naar uw registratiekantoor. Mogelijks kan je daar een kopie krijgen.

Terug naar “Huren”