levenslange huur - gescheiden vader

bramv101
Topic Starter

levenslange huur - gescheiden vader

#1 , 11 feb 2017 16:51

Situatie:
2015 vader en moeder feitelijk gescheiden - ouderlijk huis nooit verkocht wegens lopende zaak (moeder wou verkopen, vader niet)
2 volwassen kinderen (mezelf + zus) elk met eigen woonst
2016 moeder overlijdt plots
2017 januari: erfenis afgerond: kinderen nu elk 1/4 eigenaar huis + 1/2 vader - lopende zaak opgeschort met akkoord van 3 partijen

Mijn vader zou graag terug in het huis gaan wonen, hoe lossen we dit nu best op?
(als het kan liefst zonder notaris, erfenis kwam al met voldoende kosten)
1. vruchtgebruik verkopen? niet onze voorkeur - lijkt me dat we 2 keer successie op ons stuk zouden betalen?
2. levenslange huur: kan dat gewoon onder ons worden geregeld, hoeveel bedraagt die huur dan best, kan dat voor een symbolische euro?
3. gewoon huurcontract van 3/6/9 jaar, is dit mogelijk? ook hier voor symbolische euro mogelijk?
4. wat wanneer vader nieuwe vrouw krijgt (wettelijk samenwonend of hertrouwen), hoe kunnen we huis verkopen moest zij als enige overblijven?

bedankt op voorhand!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 feb 2017 17:46

Jullie hebben elk 1/4e in volle eigendom en je vader heeft de helft in volle eigendom. Als hij er komt wonen heb je elk recht op 1/4e huur.

Om waterdicht het huis in volle eigendom te krijgen gaan jullie best naar de notaris waarbij je vader z n blote eigendom aan jullie schenkt. Kost 3% (+ereloon notaris) op de helft van de waarde van het huis - even checken bij notaris of t niet op de volle waarde is doch dit lijkt mij onlogisch). Door nu te betalen moet je later niet meer betalen.

Als je hem de halve huur kwijtscheldt dan is dit een gunst die jullie hem geven want jullie moeten elk al 25% van het KI aangeven als tweede woning en 25% van de onroerende voorheffing betalen etc. Maak dus duidelijke afspraken over wie wat betaalt.

Reclame

Terug naar “Huren”