huurcontract eenzijdig verbroken door feitelijk samenwonenden

inina
Topic Starter
Berichten: 311

huurcontract eenzijdig verbroken door feitelijk samenwonenden

#1 , 29 jan 2017 18:44

Mijn appartement werd verhuurd aan een feitelijk samenwonend koppel. De vrouw is een nieuwe relatie aangegaan en verbreekt nu dus eenzijdig het huurcontract. De mannelijke partner wenst in het appartement te blijven wonen, de vrouwelijke partner vordert de teruggave van de huurwaarborg.

Mijn vragen hierbij zijn nu:

Dient het bestaande huurcontract volledig te worden afgesloten, aangezien er slechts een partij overblijft?

Dit huurcontract werd geregistreerd, moet er bij de registratie een melding van verandering of verbreking van dit contract aangegeven
e worden aangegeven ?

Moet er een volledig nieuw huurcontract worden opgemaakt met de overblijvende huurder en moet dit contract dan ook weer aangegeven worden op de registratie?

Moet er , indien de overblijvende partner eventueel een nieuwe feitelijke relatie aangaat, welke al dan niet met de erbij horende kinderen, weer bij de overblijvende huurder komt inwonen, op dat ogenblik weer een nieuwe huurovereenkomst worden gemaakt?

Ik ben op dat vlak nog een volkomen leek, dus zou ik op deze vragen graag een reactie ontvangen van mensen op dit forum die reeds ervaring hebben met gelijkaardige situaties.

met dank bij voorbaat.
Inina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jan 2017 18:51

Antwoord op alle vragen luidt: NEEN.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38739

#3 , 29 jan 2017 23:45

Wie heeft contract allemaal getekend de beide huurders en de verhuurder?
Dan blijven beide huurders aansprakelijk voor de huur ...zolang die betaald wordt maakt het voor u niet uit wie betaald.
U dient geen rekening te houden met de vraag van de dame. Daar moeten alle partijen akkoord over gaan.
Welk type contract - korte of lange duur)
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Zij kan dus niet eenzijdig verbreken ... trouwens hoe heeft ze dat gedaan gewone brief? aangetekende...
Beide huurders zijn hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de huur - in solidum dus u kan de huur bij een van beiden vorderen.

Reclame

Terug naar “Huren”