Alvorens ik tot mijn beschrijving overga volgende gegevens:
- type van het huurcontract: negen jaar, modelcontract met sectie A (lange duur) en B (korte duur). sectie B doorstreept en getekend
- ingangsdatum contract: 9 november 2015, ( staat foutelijk genoteerd in sectie A als 9 november 2014, enkel "gelezen en goedgekeurd is wél op de correcte datum aangegeven)
- werd het contract geregistreerd? Ja op 10 november 2015
- heeft er reeds uitvoerige communicatie plaatsgevonden met de tegenpartij en wat was daarvan het resultaat? Verhuurder volgt contract en wettelijke opzegtermijn tot op de letter nauwkeurig en wil (hoogstwaarschijnlijk) pas op zoek gaan naar een nieuwe huurder vanaf het einde van de wettelijke opzegperiode
Een huurcontract van negen jaar werd opgezegd door mijzelf, de huurder, tijdens het tweede loopjaar van het contract. Ik ben de verhuurder dus twee maal het maandelijkse huurbedrag verschuldigd als schadevergoeding; Geen dispuut.
Een eerste vraag:
Wanneer ik mijn huurcontract bestudeer merk ik op dat de clausule betreft de huurwaarborg aangepast is (t.o.v. het modelcontract). Deze aanpassing stelt dat de huurwaarborg op een termijnrekening geplaatst zal worden met wederzijdse toestemming (getekend door beide partijen). Het kopie van de registratie bij de bank waarbij de rekening werd geopend bevestigd echter dat de titularis van de rekening de verhuurder is. Volgens mij zou dit wettelijk op mijn naam (de huurder) geregistreerd moeten zijn en zou de verhuurder slechts recht op verschuldigde bedragen hebben; Klopt dit? In dit geval is de verschuldigde vergoeding toevallig gelijk aan het bedrag van de waarborg.
Ten tweede:
De wettelijke opzegtermijn van drie maanden gaat in vanaf volgende maand, waardoor er nog drie maanden huur verschuldigd is. Mijn partner en ik hebben reeds een nieuwe woonst gevonden en ons huidig pand zal feitelijk leeg komen te staan vanaf begin volgende maand (de start van de opzegtermijn). Is het opzeggen van de huurovereenkomst (bij het vinden van een nieuwe huurder) in onderling overleg met de verhuurder mogelijk? En berust deze slechts op de goodwill van de verhuurder? Kan deze geweigerd worden zelfs wanneer zich een nieuwe huurder zich aanbiedt? Kan de verhuurder weigeren om een nieuwe huurder te zoeken, zonder dat deze een obstakel heeft om dit te doen? Dus slechts omdat de wet dit zo voorschrijft?
Als context:
Door de opzeg van de huur door mijzelf als huurder begin januari, een opzegperiode die pas wettelijk eindigt op 30 april en het reeds vinden van een nieuwe woonst draait het contract wel zeer nadelig uit voor mij in de vorm van een schadevergoeding en drie maanden verschuldigde huur. Indien de verhuurder zou overgaan tot het zoeken van een nieuwe huurder tijdens de huidige opzegtermijn, bijvoorbeeld vanaf februari, zou onze overeenkomst dan eventueel vervroegd stopgezet kunnen worden waardoor de verhuurder geen financiële schade wordt berokkend? Dit is uiteraard iets waar ik als huurder bereid ben om mee te helpen. Kan en mag de verhuurder dit weigeren zonder duidelijke reden? En wat doe ik met de borgdeposito die me vreemd geplaatst lijkt ?
Hoe pak ik deze situatie best aan?