verantwoordelijkheid onderhoud

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

verantwoordelijkheid onderhoud

#1 , 07 dec 2016 16:55

Goede avond,

ik vind op het forum nogal wat discussies over de verantwoordelijkheid van het onderhoud maar ik vond niet direct een antwoord voor mijn probleem :
we verhuren sinds enkele maanden een gerenoveerd appartement. Tijdens deze korte periode kreeg ik reeds een aantal verzoeken voor interventies zoals : een lekkende gootsteen, radiatoren die niet of slechts gedeeltelijk opwarmen, te weinig warm water aan bad en lavabo, warm water te koud, ....
Daar de huurder er dus nog maar enkele maanden woont, ben ik (of een installateur) steeds de problemen gaan oplossen. Het ging dan over het ontluchten van de radiatoren, aanschroeven van de koppeling op afvoerbuizen, iets meer opendraaien van een schellkraantje, bijregelen van de thermostaat of verwijderen van kalkdeeltjes in de kraanfiltertjes.
Mijn vraag : ik doe dit nu om de huurder te helpen en ook omdat het in principe op deze korte periode niet aan hem ligt maar hoelang moet ik dit doen want blijkbaar kan hij zich niet behelpen?
Dank voor een reactie.
mvg/Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 dec 2016 16:59

Als hij het niet zelf kan moet hij beroep doen op hulp.
Of u die hulpverlener bent is uw beslissing en zeer nobel maar het is geen verplichting.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#3 , 07 dec 2016 17:21

maar ik zit nu met een schuldgevoel, hij is er in de zomer ingetrokken en nu het winter is en de verwarming/warm water het niet doet, is het precies of er mankeert van alles aan het appartement, het is niet in orde. Daarom e vraag vanaf wanneer is het 'gebruikelijk' dat men zegt "vanaf nu is het onderhoud voor de huurder".

Reclame

mava105
Berichten: 22882
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 dec 2016 20:04

Hiervoor is er gen wettelijk vastgestelde termijn. Dat moet je zelf bepalen. Persoonlijk dent ik dat je al vrij ver gegaan bent. Zeg hem, dat hij eerst zelf een oplossing moet zoeken en installateur raadplegen, en dat je dan zal zien of je hem de kosten terug betaald. Van uw lijst met tussenkomste was enkel de losse koppeling mogelijks voor u als verhuurder. Al de rest was voor hem.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 dec 2016 23:00

Er is een verschil tussen onderhoud en een gebrek, normaal onderhoud is voor de huurder, wat staat er in huurcontract daarover.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#6 , 07 dec 2016 23:42

Het contract is opgesteld door zijn notaris (levenslange duur).
Hij moet alle apparaten en leidingen van water en gas, centrale verwarming, sanitair, afvoerbuizen enz. in goed staat onderhouden. Ook het onderhoud en zelfs herstellingen van huishoudelijke toestellen zijn voor de huurder.
Alleen staat er niet in vanaf wanneer; moet er een soort garantieperiode in acht genomen worden of gaat dat onmiddellijk in?

Blaatpraat
Berichten: 3890

#7 , 08 dec 2016 09:01

Dat gaat onmiddellijk in.
Jij moet enkel instaan in het geval er iets niet correct zou geïnstalleerd zijn.
De zaken die je nu al vermeld had, zijn zaken die je als huurder normaal zelf zou moeten (kunnen) doen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 08 dec 2016 09:07

Het contract is opgesteld door zijn notaris (levenslange duur).
Hij moet alle apparaten en leidingen van water en gas, centrale verwarming, sanitair, afvoerbuizen enz. in goed staat onderhouden. Ook het onderhoud en zelfs herstellingen van huishoudelijke toestellen zijn voor de huurder.
Alleen staat er niet in vanaf wanneer; moet er een soort garantieperiode in acht genomen worden of gaat dat onmiddellijk in?
Onderhoud klopt, herstellingen uitvoeren klopt niet..

Best eens de huurwet lezen: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... _onderhoud
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#9 , 08 dec 2016 09:38

misschien wel, omdat het gaat om een contract met levenslange duur?

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#10 , 10 dec 2016 10:57

@ sloeberken : het is toch niet heel duidelijk hoor want in de 2e link staat bij huurherstellingen : "dat zijn de minder grote, vaak voorkomende herstellingen die verbonden zijn aan het gebruik van de woning en die niet te wijten zijn aan overmacht, slijtage of ouderdom. Voorbeelden zijn het vervangen van een schakelaar, een zekering of de dichting van een lekkende kraan."
Ik vind dit raar want een kapotte schakelaar of dichting is toch meestal te wijten aan slijtage. Als ik het goed lees en begrijp is herstelling door overmacht, slijtage en ouderdom voor de verhuurder maar de voorbeelden spreken dat tegen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 10 dec 2016 11:21

Er is en er kan geen duidelijke lijst gemaakt worden van wie hersteld wat, het gezond verstand van huurder en verhuurder zijn belangrijker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#12 , 10 dec 2016 23:23

ja, een beetje geven en nemen is uiteindelijk het verstandigst.

Terug naar “Huren”