beschadigde kookplaat door huurders

SomTingWong
Topic Starter

beschadigde kookplaat door huurders

#1 , 01 dec 2016 08:52

hallo,

Een jong koppel huurders heeft 9 maanden verbleven in een nieuwbouw appartement.
De keramische kookplaat (die splinternieuw was) heeft enkele diepe krassen, dus niet oppervlakkig maar krassen waar je uw vingernagel kan insteken.
Mijn vermoeden is dat de krabber fout gebruikt is, niet het fijne mes gebruikt maar de metalen houder.
Dit kan ik toch niet als normale slijtage beschouwen. Ik heb een kookplaat die al 12 jaar in gebruik is, daar zie je wel gebruikssporen op maar enkel oppervlakkig.

Er is een plaatsbeschrijving. Kan ik de schade verhalen bij de huurder ?

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2016 08:58

Ik denk van wel. Op 9 maanden tijd kan je dergelijke sleet niet veroorzaken. Is het nog te herstellen? Indien niet zal je een volledig nieuwe koopplaat mogen aanrekenen. ( na 9 maanden is en praktisch geen vetusteit)

giserke

#3 , 01 dec 2016 10:32

Als de kookplaat beschreven werd in de plaatsbeschrijving als nieuw of onbeschadigd, zal je dit idd kunnen aanrekenen.

Reclame

Meeboo

#4 , 01 dec 2016 10:44

Een volledig nieuwe kookplaat denk ik niet dat je kan eisen. ze is tenslotte niet defect. Wel een waardevermindering die je kan afhouden van de waarborg. (je kan natuurlijk altijd wel proberen om een nieuwe plaat in rekening te brengen)

bosprocureur

#5 , 01 dec 2016 13:44

Been there, done that...

Als het iets of wat kwaliteitskookplaat is, moet je ook gewoon het bovenste deel kunnen vervangen, dus enkel het glas of wat dat ook is. Kost de prijs van het wisselstuk en de depannage. Zo werkt u kostenbesparend, ook voor de exhuurder; dit kan hij m.i. moeilijk betwisten.

SomTingWong
Topic Starter

#6 , 04 dec 2016 15:45

Alles was splinternieuw en dat stond zo ook beschreven in de plaatsbeschrijving.
Alle apparatuur is van MIELE, ik heb offerte gevraagd voor herstel.

Ik ben ook nog uitgekomen op een ernstige beschadiging aan een alu raam, profiel verbogen en lakschade.
Je kan dat niet deftig herstellen zegt de leverancier, nieuw kader. Vleugel en glas wel hergebruiken. Vraag is of de borg gaat volstaan...

Hoe gaat dit praktisch, ik betaal herstel facturen in eerste instantie en dit wordt dan van de borg afgehouden ? Wat indien de borg niet volstaat ?

SomTingWong
Topic Starter

#7 , 04 dec 2016 17:10

De spacecake was precies ook ontploft in de oven... :shock:

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 dec 2016 17:13

Indien HWB niet voldoende is zal je huurder voor de vrederechter moeten dagen, tenzij huurder akkoord is tot betaleing.. Zorg dat je bestekken en / of facturen van de herstelling hebt.

Terug naar “Huren”