Problemen met Huuropzeg

bollekke888
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Problemen met Huuropzeg

#1 , 25 okt 2016 07:37

Ik heb sinds 04/04/2003 een 3-6-9 huurcontract voor een appartement. Nu is in juni het appartement verkocht door de eigenaar. De nieuwe huisbaas heeft ons een opzegbrief bezorgd op 4 juli waarin hij ons 6 maanden opzeg geeft omdat hij renovatiewerken wil uitvoeren alvorens hij het appartement terug wil verkopen (hierbij moet gezegd worden dat ik al meer dan een anderhalf jaar zonder elektriciteit zit in de helft van het appartement , oorzaak bedrading ernstig versleten). Ik heb enkele vragen over de opzeg. Ten eerste heb ik de huurwet zitten uitpluizen en stootte ik op een paragraaf waarin vermeld werd dat renovatiewerken enkel kunnen uitgevoerd worden op het einde van een driejarige periode. Omdat het contract een 3-6-9 is ga ik er vanuit dat de werken dus maar rond 1/04/2018 mogen uitgevoerd worden , er van uitgaande dat een 3-6-9 contract zich na het einde van 9 jaar automatisch elke keer met 3 jaar verlengd. Ten tweede heb ik ergens gelezen dat als de huur wordt opgezegd voor renovatiewerken de eigenaar een verhuiskostenvergoeding aan de huurder moet betalen. Ik weet dat dit de gewoonte is in nederland , maar zou ook graag weten dat dit in belgie het geval is. Graag zou ik over beide punten graag meer inlichtingen willen ontvangen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 okt 2016 10:10

Opzeg bij renovatiewerken kan inderdaad maar op eind van elke drie jarige periode, met een opzeg van 6 maand.
De som van de renovatie werken moet de huur van 3 jaar overstijgen.
Verhuurder hoeft geen verhuiskosten te betalen.
Stel u verhuurder in gebreke dat de opzeg nietig is met een aangetekend schrijven, u moet daar geen rede bijzetten laat hem zelf maar de wetgeving uitzoeken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bollekke888
Topic Starter

#3 , 26 okt 2016 18:35

Waar ik ook niet aan uit kan is, hoe gaat het in zijn werk met de overname van het huurcontract. De nieuwe eigenaar neemt het contract over van de oude, maar begint er dan nieuwe periode van 3-6-9 jaar of wordt het (omdat het contract opgemaakt is in 2003) gewoon steeds verlengd met 3 jaar? Ik heb in ieder geval van de nieuwe eigenaar geen nieuw contract ontvangen en ben de huur gewoon als vroeger blijven betalen aan de nieuwe eigenaar.

Reclame

bosprocureur

#4 , 26 okt 2016 18:40

Huurcontract wordt overgenomen zonder meer. Er verandert dus niets, behalve het rekeningnummer waar u de huur op betaalt.

Weet u of uw huurcontract geregistreerd is ?

bollekke888
Topic Starter

#5 , 26 okt 2016 19:21

Heb daar geen weet van. Moet ik daarvoor informeren op het belastingskantoor? Bij mijn weten is dit ook niet gratis, geloof ik.

Blaatpraat

#6 , 27 okt 2016 09:01

Op het registratiekantoor, en dat is gratis.

bosprocureur

#7 , 27 okt 2016 09:38

Gegevens Registratiekantoor kan je normaal vinden : .door te bellen naar het Contactcenter van de Fod Financiën: 0257 257 57, elke werkdag van 8u. tot 17u. (meet dank aan de website van financien.belgie.be/nl...enz.

Vraag het beter niet aan de verhuurder, kwestie van geen slapende honden wakker te maken.

bollekke888
Topic Starter

#8 , 27 okt 2016 14:02

Heb net contact gehad met bovenstaand telefoonnummer en die persoon kon niets vinden betreffende het huurcontract. Hij zei wel dat er nog een kleine kans is dat het wel geregistreerd is, daar het contract van 2003 is en dat men pas vanaf 2004 begonnen is met het inscannen van huurcontracten. Dus als ik absolute zekerheid wil zal ik me persoonlijk naar het registratiekantoor moeten begeven.

sloeberken

#9 , 27 okt 2016 16:21

Onderaan vul je u postcode in dan zie je adres van het registratie kantoor.

http://www.kadaster.be/Kadaster/Registratiekantoren
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bollekke888
Topic Starter

#10 , 27 nov 2016 06:07

Even een update. Heb een nieuw appartement gevonden waar ik op 15/12 zal intrekken. Ik heb echter het vermoeden dat de huidige eigenaar die mij in juli de opzegbrief heeft gestuurd, waarin staat dat hij renovatiewerken gaat uitvoeren, deze niet zal uitvoeren maar het appartement opnieuw zal willen verkopen aan een ander persoon die dan waarschijnlijk wel de renovatie zal willen uitvoeren. Kan niet anders want helft appartement heeft geen electriciteit. Wat ik ook raar vindt is dat de enige andere huurder nog steeds geen opzeg heeft ontvangen. Kan deze huisbaas mij zomaar een opzeg wegens renovatie geven terwijl hij vanzinnens is om na mijn vertrek het appartement zomaar opnieuw te verkopen?

bollekke888
Topic Starter

#11 , 30 nov 2016 05:47

niemand een reactie?

Terug naar “Huren”