Verhuurder eist huurwaarborg op

Zarah33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder eist huurwaarborg op

#1 , 18 nov 2016 17:45

Hoi,

Ik heb dringend raad nodig voor het volgende.

Op 1 september 2016 heb ik mijn huuropzeg aangetekend verzonden aan mijn huurbaas, hierbij heb ik ook de reden opgegeven.
De reden was : vocht - schimmel en schimmelgeur.
Ik heb mijn huurbaas hier voorgaand meermaals over aangesproken maar hij lachte me altijd vierkant uit. Er werd niet op gereageerd.

Ik heb daarom mijn huurcontract verbroken en zat toen in mijn 2e jaar van het huurcontract. Mijn opzegperiode duurde in principe tot 1 december volgende maand.
4 weken geleden kwam de huurbaas (zonder aankondiging) langs met het verhaal dat hij een andere huurder had gevonden en hij wilde langskomen met deze. Ik heb hem een sleutel gegeven en gevraagd me even op de hoogte te houden van zijn bezoek.
1 week later krijg ik telefoon dat hij op zaterdag/zondag of maandag langskwam met de eventuele nieuwe huurder.

Op dinsdag had ik nog steeds niets vernomen van de verhuurder waarop ik contact met hem opnam. Wat bleek, hij had het verhuurd! zonder mijn medeweten of mij op de hoogte te brengen. Ik heb 5 dagen de tijd gehad te vertrekken. Hij zei me wel dat ik natuurlijk geen huur meer hoefde te betalen voor de laatste maand.

Op 31 oktober had ik met de verhuurder afgesproken om de sleutel en papieren in orde te maken. Hij stuurde zijn kat, zonder mij en mijn vriend in te lichten. Uiteindelijk kreeg ik hem aan de lijn waarop hij zei de sleutel maar ik de brievenbus te gooien! Mooi niet dus, ik eiste dat hij op 01/11/2016 aanwezig moest zijn.

Op 01/11/2016 hebben we uiteindelijk alle papieren in orde kunnen brengen. Alles was in orde en ook de bankpapieren ivm de huurwaarborg werden getekend, ik zou het terugkrijgen.
1 week later bleek het bedrag nog steeds geblokkeerd te staan op mijn rekening. Ik neem daarom contact op et de verhuurder met de vraag of hij de papieren heeft binnen gebracht.
Hij zei me dat ik naar de bank moest gaan om opnieuw te tekenen omdat ze mijn bankrekeningnummer nodig hadden????!!!
Ik bel naar de bank en wat blijkt, hij wil mijn huurwaarborg opeisen.

Ik heb al een papier getekend maar die heeft hij natuurlijk laten verdwijnen.
Hoe kan ik dit oplossen?
Kan hij hier aanspraak op maken?
Wanneer ik een mail stuur met de vraag van waar de papieren zijn, krijg ik geen antwoord, deze wordt ontweken.
Hij heeft vroegtijdig een nieuwe huurder, vervalt de schadevergoeding dan niet?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Metool

#2 , 18 nov 2016 17:53

Ik ga er van uit de je een huurcontract van negen jaar hebt. Verbeter me anders even aub.

Opzeg tweede jaar is twee maanden schadevergoeding. Zelfs als er aaneensluitend een nieuwe huurder is. De schadevergoeding vervalt enkel indien het huurcontract niet geregistreerd stond op postdatum van uw opzeggingsbrief. Check dat dus bij het registratiekantoor bevoegd voor het grondgebied van de huurwoning. Of kijk eerst eens op taxonweb, daar staan normaal geregistreerde documenten. Zie je niets: ge toch maar eerst eens luisteren bij het registratiekantoor.

Als je weg wou door gebreken moest je de gerechtelijke ontbinding nastreven (als de verhuurder geen minnelijk akkoord met je wou treffen).

PS. in't vervolg altijd een dubbel eisen hé. Had jij nu een dubbel van dat ondertekende bankdocument, dan had je je borg zo terug.

Zarah33
Topic Starter

#3 , 18 nov 2016 18:03

Beste,

Ik ben me enorm bewust van mijn domme fout. Maar ter goeder trouw he.
Meermaals heb ik gevraagd voor een oplossing, via telefoon, mail etc... Steeds lachte hij me uit en was er niets aan de hand.
Ik heb alles op foto's staan en zelfs filmpjes waar de problemen zich stellen.
In mijn opzegbrief staat de reden van vertrek alsook een vraag om minnelijke schikking ivm huurschade vergoeding.
Ik ben ook te weten gekomen dat voor ik erin woonde het huis ongeschikt werd verklaard wegens zelfde problemen.

Na onderzoek blijkt mijn contract inderdaad geregistreerd te zijn :(

Reclame

Metool

#4 , 18 nov 2016 18:12

Die ongeschiktheid opent eventueel wel een piste hé.
Staat de woning sinds aanvang (en nu nog steeds) in het inventaris van ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woningen?

Als de woning ongeschikt was op ogenblik van contractvorming en bij aanvang huurovereenkomst nog steeds, dan werd er gecontracteerd betreffende een ongeoorloofd voorwerp. U zou dan zelfs de nietigheid kunnen vorderen van de huurovereenkomst met terugbetalingen van (een deel van) de huurgelden! De verhuring was dan immers strijdig met artikel 6, 1131, 1133 BW; artikel 2 WHW & artikel 5 § 1 Vlaamse Wooncode.

Metool

#5 , 18 nov 2016 18:13

Btw...

BW = burgerlijk wetboek
WHW = woninghuurwet

;-)

Zarah33
Topic Starter

#6 , 18 nov 2016 18:33

Wat bedoel je daarrmee?

Tope

#7 , 18 nov 2016 19:01

Die ongeschiktheid opent eventueel wel een piste hé.
Staat de woning sinds aanvang (en nu nog steeds) in het inventaris van ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woningen?

Als de woning ongeschikt was op ogenblik van contractvorming en bij aanvang huurovereenkomst nog steeds, dan werd er gecontracteerd betreffende een ongeoorloofd voorwerp. U zou dan zelfs de nietigheid kunnen vorderen van de huurovereenkomst met terugbetalingen van (een deel van) de huurgelden! De verhuring was dan immers strijdig met artikel 6, 1131, 1133 BW; artikel 2 WHW & artikel 5 § 1 Vlaamse Wooncode.
Als jouw woning nog steeds in de inventaris staat van ongeschikte en/onbewoonbaar verklaarde woningen, dan kan jij een deel van de totale huurgelden recupereren mits aftrek van een "bezettingsvergoeding".

sloeberken

#8 , 18 nov 2016 23:10

Ik ben ook te weten gekomen dat voor ik erin woonde het huis ongeschikt werd verklaard wegens zelfde problemen.
Dit lijkt me niet mogelijk, ofwel heeft u domicilie er nooit gestaan.
Je had het huurcontract moeten laten ontbinden door de vrederechter en niet zelf voor rechter spelen.
Heb je ooit de verhuurder de gebreken gemeld met een AS.
Verhuurder heeft recht op schadevergoeding ( 2 maand huur) wegens vroegtijdige verbreking van u huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#9 , 21 nov 2016 09:30

Opzeg tweede jaar is twee maanden schadevergoeding. Zelfs als er aaneensluitend een nieuwe huurder is. De schadevergoeding vervalt enkel indien het huurcontract niet geregistreerd stond op postdatum van uw opzeggingsbrief. Check dat dus bij het registratiekantoor bevoegd voor het grondgebied van de huurwoning. Of kijk eerst eens op taxonweb, daar staan normaal geregistreerde documenten. Zie je niets: ge toch maar eerst eens luisteren bij het registratiekantoor.
Enkel als de verhuurder dit opeist.
Iets dat deze niet gedaan heeft, voor zover ik lees, en als ik de TS was, zou ik er ook niet over beginnen.
Geen slapende honden wakker maken...

Terug naar “Huren”