Verhuurder wenst geen verhuurdersverklaring af te geven

bloemetje1984
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wenst geen verhuurdersverklaring af te geven

#1 , 17 nov 2016 17:21

Sinds twee jaar wonen wij in Belgie en nu willen wij weer terugkeren naar Nederland. Daar is het gebruikelijk dat als je een huis huurt, je een verhuurdersverklaring afgeeft aan de woningcooperatie. Daarin staat in feitte dat je altijd de huur op tijd hebt betaald en dat je niet voor overlast hebt bezorgd.

Nu is het zo dat wij met onze huidige huisbaas een nogal stroeve relatie hebben; dit al vanaf het begin. Toen ons 1 jarige contract afliep, kregen wij een aangetekende brief dat hij de huur wilde opzeggen. Geen probleem, vonden wij. Wat hij wel wilde is een nieuw contract met ons aangaan voor een half jaar. Dat gaf ons naar ons idee teveel onzekerheid, dus hebben wij daarvoor bedankt. Iedere keer bleef hij op zo een kort contract aandringen, maar wij hadden daar weinig zin in. Uiteindelijk bood hij ons een contract voor onbepaalde tijd aan, maar wij hadden ondertussen besloten om een huis te gaan huren aan de grens van Nederland. En hier hadden wij een verhuurdersverklaring voor nodig.

Iedere keer hield hij de boot af en gebruikte hij het als een soort troef achter de hand om ons mee te laten werken om bijv. potentiele huurkandidaten te rondleiden etc. Niet dat wij van plan waren dit te dwarsbomen, want wij willen hier niet eens meer wonen.

Nu zijn we in zo een impasse geraakt dat hij heeft gezegd dat hij de verklaring pas wenst af te geven bij de oplevering van de woning (einde van het huurcontract), omdat hij bang is (?) dat wij het huis niet in oorspronkelijk staat terugbrengen (een plafond moet nog geverfd worden). Dit is echter veel te laat voor ons en hierdoor lopen wij het risico dat wij niet op tijd iets vinden om naar toe te verhuizen.

Ik heb uitgelegd dat als wij geen verhuurdersverklaring kunnen krijgen, wij dus geen nieuwe woning kunnen vinden en dus niet kunnen verhuizen. Hij lijkt daar weinig boodschap aan te hebben en verklaarde dat als wij langer in de woning blijven, wij hardhandig zullen verwijderd worden.

Wij hebben aan het begin een expert in de arm genomen (waar hij wat verbolgen over lijkt vanwege de kosten) en wij hebben twee maanden huurwaarborg op de bank gezet, dus ik snap niet zo goed waarom hij het niet aan ons wil geven.

Is er iets wat ik hier aan kan doen via de juridische weg? Want zelf komen wij er niet uit.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 nov 2016 17:24

welk huurcontract hebben jullie nu? (graag met data van begin en einde)

bloemetje1984
Topic Starter

#3 , 17 nov 2016 17:31

Een jaarcontract: 1 januari tot en met 31 december

Reclame

sloeberken

#4 , 17 nov 2016 19:23

Hier in Belgie is er geen enkele wetgeving die de verhuurder kan verplichten tot een verhuurdersverklaring.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 18 nov 2016 08:50

Hier in Belgie is er geen enkele wetgeving die de verhuurder kan verplichten tot een verhuurdersverklaring.
In Nederland ook niet.

Even wat meer info opgezocht hieromtrent:
De verhuurdersverklaring is een soort bewijs van goed gedrag als huurder. Wettelijk bestaat voor zo’n verklaring geen enkele basis en het verstrekken ervan door uw vorige verhuurder aan u of door u aan uw nieuwe verhuurder is dus niet verplicht. De verklaring is een uitvinding van de verhuurderswereld, kennelijk bedoeld om elkaar vooraf te waarschuwen voor (mogelijk) lastige nieuwe klanten. U kunt het vergelijken met een BKR-vermelding als wanbetaler. En ook verhuurdersverklaringen worden, net als een BKR-vermelding, soms vele jaren later nog tegen de huurder gebruikt, vaak onterecht.
In Nederland kan de verhuurder niet verplicht worden om dit af te leveren, waarom zou dit dan inderdaad in België, waar we zo'n verklaring zelfs niet kennen, moeten doen?
Leg aan je nieuwe verhuurder uit dat dit gebruik niet gekend is in België, en je dus geen attest zult krijgen.
Is dat geen optie?

Gebruiker21

#6 , 18 nov 2016 09:14

Nu zijn we in zo een impasse geraakt dat hij heeft gezegd dat hij de verklaring pas wenst af te geven bij de oplevering van de woning (einde van het huurcontract), omdat hij bang is (?) dat wij het huis niet in oorspronkelijk staat terugbrengen (een plafond moet nog geverfd worden).
Tja, da's zijn goed recht. Zoals hierboven gezegd: in België is dit gebruik niet gekend en is de verhuurder tot niets verplicht wat dit betreft. Dus ik kan hem wel volgen als hij zegt: "Ik verklaar pas dat jullie goede huurders waren, als ik het huis netjes teruggekregen heb." Toch niet meer dan normaal, zou ik denken?
Dit is echter veel te laat voor ons en hierdoor lopen wij het risico dat wij niet op tijd iets vinden om naar toe te verhuizen.
Misschien wat grof om het zo te stellen, maar dat is jullie probleem, niet dat van de verhuurder. (Klinkt wat cru, ik weet het, maar het is in praktijk wel zo).
Ik heb uitgelegd dat als wij geen verhuurdersverklaring kunnen krijgen, wij dus geen nieuwe woning kunnen vinden en dus niet kunnen verhuizen. Hij lijkt daar weinig boodschap aan te hebben en verklaarde dat als wij langer in de woning blijven, wij hardhandig zullen verwijderd worden.
Daar heeft hij min of meer wel gelijk in. Als het contract afloopt, moeten jullie in principe uit de woning. Als jullie in praktijk niet weg zijn, zal hij echter eerst de nodige stappen moeten ondernemen om jullie "hardhandig te verwijderen". Een aangetekend schrijven om te beginnen, dan naar de vrederechter stappen, en de vrederechter zal dan waarschijnlijk opdragen wanneer jullie effectief weg moeten zijn (+ eventueel nog extra huur te betalen). Ondertussen kunnen er wel al wat weken verstreken zijn.
Wij hebben aan het begin een expert in de arm genomen (waar hij wat verbolgen over lijkt vanwege de kosten)
Welke kosten? Waarvoor diende die expert? Als jullie deze ingehuurd hebben, zijn die kosten toch voor jullie?
en wij hebben twee maanden huurwaarborg op de bank gezet, dus ik snap niet zo goed waarom hij het niet aan ons wil geven.
Als er een dispuut over het terugkrijgen van de waarborg is voor de vrederechter, zal het al héél erg moeten zijn voor de huurder zijn waarborg niet terug krijgt. De verhuurder weet dit ook en gebruikt dus die verklaring (in mijn ogen terecht) als extra stok achter de deur.
Is er iets wat ik hier aan kan doen via de juridische weg? Want zelf komen wij er niet uit.
Ik vrees van niet. Zoals hierboven gezegd: aan de verhuurfirma uitleggen dat zo'n verhuurdersverklaring zo goed als niet gekend is in België en je er bijgevolg geen kan voorleggen.

Beetje off topic: maar wat dien mensen die voor de eerste keer willen huren in zo'n geval in Nederland? Die kunnen toch ook geen verklaring voorleggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bloemetje1984
Topic Starter

#7 , 18 nov 2016 12:21

Zoals ik uit jullie reacties begrijp is er op juridisch gebied weinig wat ik kan doen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat hij het pand netjes opgeleverd wilt krijgen, maar wij waren dat ook van plan. De expert die wij in de arm hebben genomen maakt de plaatsbeschrijving op en dan is de ene helft voor de verhuurder en de andere helft voor de huurder. Wij hebben dit gedaan om tegen het einde misverstanden te voorkomen en van het oordeel van de expert uit te gaan wat vervangen moet worden en wat niet. Zo voorkom je onnodige discussies, dacht ik. En ik dacht ook dat het oordeel van zo een expert ook bindend is.

Wij hebben altijd gehuurd (zowel in Nederland als hier) en eigenlijk nooit problemen gehad, dus voor mij iets dit nogal nieuw.

Onder goede huurders wordt verstaan dat je je huur op tijd betaald hebt, dat je geen overlast in de buurt hebt veroorzaakt en bijv. geen hennepkwekerij hebt gehad - om maar een voorbeeld te noemen. In Nederland werkt elke wooncooperatie met dit soort verklaringen en als je er een nodig hebt en je hebt niets van bovenstaande problemen, heb je die de volgende dag binnen.

Misschien kijk ik te eenzijdig naar de zaak en zie ik alleen mijn belangen en moet ik mij wat meer inleven in de eigenaar. Hij heeft het gevoel blijkbaar dat wij het plafond niet opnieuw zullen schilderen - wat gewoonweg niet zo is. Ik vraag me af hoe ik dit gevoel van wantrouwen kan wegnemen.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal!

bloemetje1984
Topic Starter

#8 , 18 nov 2016 12:23

Beetje off topic: maar wat dien mensen die voor de eerste keer willen huren in zo'n geval in Nederland? Die kunnen toch ook geen verklaring voorleggen?
Ik denk dat als je een goede relatie hebt met je huurbaas, deze wel bereid zal zijn deze te geven. Ik zou dat althans wel doen. Het is gewoon een formulier waar je verklaart dat de huurder zijn huur heeft betaald en nooit voor overlast heeft bezorgd. Niets moeilijks aan. :D

Gebruiker21

#9 , 18 nov 2016 13:23

Ja, OK, maar iemand die het ouderlijk huis verlaat en voor de eerste keer gaat huren, kan toch zo geen getuigschrift voorleggen? Of iemand die een eigen woning had en door omstandigheden het huis verkoopt en iets gaat huren, kan zoiets ook niet voorleggen. Betekent dit dan dat deze mensen moeilijk aan een huurwoning raken in Nederland?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#10 , 18 nov 2016 13:49

om de druk even van de ketel te halen: vertel in Nederland dat In Belgie zo'n verhuurdersverklaring géén gewoonte is en dat niemand zoiets wil verklaren omdat het niet verplicht is en omdat een buitenlandse verhuurder geen officiële instantie is. Vraag gewoon bij je bank een overzichtsuittreksel van alle maandelijkse stortingen van de huur (dat kost wel iets, maar het is mogelijk). Steek daar dan een copie van je contract bij: dan kan een volgende verhuurder perfect zien dat je maandelijks tijdig en correct je huur betaald hebt. Als je je waarborg terugkrijgt: kan je ook aantonen dat je het pand goed verzorgd hebt. Dat er eventueel iets van de waarborg afgaat is ook volkomen normaal (kleine beschadigingen)

Gebruiker21

#11 , 18 nov 2016 14:00

Als je je waarborg terugkrijgt: kan je ook aantonen dat je het pand goed verzorgd hebt. Dat er eventueel iets van de waarborg afgaat is ook volkomen normaal (kleine beschadigingen)
Ik denk dat dat net iets te laat is voor de TS. De verhuurder was immers ook bereid om WEL zo'n attest af te leveren, maar als bij uittreden het plaffond geschilderd was (dus ongeveer op hetzelfde moment dan dat de waarborg teruggestort zou worden).

JPV

#12 , 18 nov 2016 14:21

Misschien kijk ik te eenzijdig naar de zaak en zie ik alleen mijn belangen en moet ik mij wat meer inleven in de eigenaar. Hij heeft het gevoel blijkbaar dat wij het plafond niet opnieuw zullen schilderen - wat gewoonweg niet zo is. Ik vraag me af hoe ik dit gevoel van wantrouwen kan wegnemen.
Door nu al te schilderen?

Gebruiker21

#13 , 18 nov 2016 14:33

Door nu al te schilderen?
LOL.. Good point. Als dit het enige bezwaar van de verhuurder is om deze verklaring af te leveren, is dit inderdaad een goeie oplossing. Schilder dit weekend het plafond, nodig maandag de verhuurder uit om te komen kijken, en dinsdag heb je de verklaring.

Terug naar “Huren”