Nu zijn we in zo een impasse geraakt dat hij heeft gezegd dat hij de verklaring pas wenst af te geven bij de oplevering van de woning (einde van het huurcontract), omdat hij bang is (?) dat wij het huis niet in oorspronkelijk staat terugbrengen (een plafond moet nog geverfd worden).
Tja, da's zijn goed recht. Zoals hierboven gezegd: in België is dit gebruik niet gekend en is de verhuurder tot niets verplicht wat dit betreft. Dus ik kan hem wel volgen als hij zegt: "Ik verklaar pas dat jullie goede huurders waren, als ik het huis netjes teruggekregen heb." Toch niet meer dan normaal, zou ik denken?
Dit is echter veel te laat voor ons en hierdoor lopen wij het risico dat wij niet op tijd iets vinden om naar toe te verhuizen.
Misschien wat grof om het zo te stellen, maar dat is jullie probleem, niet dat van de verhuurder. (Klinkt wat cru, ik weet het, maar het is in praktijk wel zo).
Ik heb uitgelegd dat als wij geen verhuurdersverklaring kunnen krijgen, wij dus geen nieuwe woning kunnen vinden en dus niet kunnen verhuizen. Hij lijkt daar weinig boodschap aan te hebben en verklaarde dat als wij langer in de woning blijven, wij hardhandig zullen verwijderd worden.
Daar heeft hij min of meer wel gelijk in. Als het contract afloopt, moeten jullie in principe uit de woning. Als jullie in praktijk niet weg zijn, zal hij echter eerst de nodige stappen moeten ondernemen om jullie "hardhandig te verwijderen". Een aangetekend schrijven om te beginnen, dan naar de vrederechter stappen, en de vrederechter zal dan waarschijnlijk opdragen wanneer jullie effectief weg moeten zijn (+ eventueel nog extra huur te betalen). Ondertussen kunnen er wel al wat weken verstreken zijn.
Wij hebben aan het begin een expert in de arm genomen (waar hij wat verbolgen over lijkt vanwege de kosten)
Welke kosten? Waarvoor diende die expert? Als jullie deze ingehuurd hebben, zijn die kosten toch voor jullie?
en wij hebben twee maanden huurwaarborg op de bank gezet, dus ik snap niet zo goed waarom hij het niet aan ons wil geven.
Als er een dispuut over het terugkrijgen van de waarborg is voor de vrederechter, zal het al héél erg moeten zijn voor de huurder zijn waarborg niet terug krijgt. De verhuurder weet dit ook en gebruikt dus die verklaring (in mijn ogen terecht) als extra stok achter de deur.
Is er iets wat ik hier aan kan doen via de juridische weg? Want zelf komen wij er niet uit.
Ik vrees van niet. Zoals hierboven gezegd: aan de verhuurfirma uitleggen dat zo'n verhuurdersverklaring zo goed als niet gekend is in België en je er bijgevolg geen kan voorleggen.
Beetje off topic: maar wat dien mensen die voor de eerste keer willen huren in zo'n geval in Nederland? Die kunnen toch ook geen verklaring voorleggen?