Mag huisbaas dubbele huur incasseren?

josephv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag huisbaas dubbele huur incasseren?

#1 , 22 okt 2016 11:50

Ik vertrok vroegtijdig uit mijn huurhuis tijdens het eerste jaar. Nogal naïef betaalde ik nog de drie maanden huur opzegtermijn en de de opzegvergoeding van 3 maanden in één keer, omdat de verhuurder het zo voorstelde.
Ik vertrok er al eind april uit, dus ik huurde eigenlijk nog voor mei, juni tot eind juli. De sleutels had ik al teruggegeven. De verhuurder stelde voor als er een nieuwe huurder vroegtijdig inzat ik die maanden huur niet moest betalen. Ik veronderstelde dat ik dan het geld zou terugkrijgen. Eind april, begin mei vernam ik van de huisbazin dat ze nieuwe huurders had maar dat die er nog niet direkt in zouden gaan daar ze voor hun ander huis ook een opzeg van drie maad hadden. Dus ik beruste erin dat ik mijn geld dus niet zou tergzien.
Toen ik eens kijkje ging nemen in de buurt van het huurhuis zag ik dat in de maand juni er al nieuwe huurders inzaten. Ik vroeg dus de huisbazin om mijn reeds betaalde huur van juni en juli terug te krijgen. Maar daar vang ik bot. De reden dat ze voor geeft is dat ze die maanden huur ziet als vergoeding om nieuwe huurders te zoeken en andere kosten. Maar daar dient die opzegvergoeding van 3 maand toch voor? Mag de huisbazin voor het zelfde huis dubbel huur incasseren? Dus in juni en juli betaalde ik nog huur en de nieuwe huurders dus ook. Dus haar gegeven woord is van niet veel waarde. Kan ik daarmee naar het vredegerecht, een verzoening, of wat is het beste dat ik doe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 22 okt 2016 12:34

Een huurovereenkomst van 1 jaar (korte duur) kan normaal niet worden opgezegd. Indien verhuurder akkoord is, heeft hij wel recht op een opzegperiode van 3 maanden, een periode dat je er nog woont en je nog normaal huur betaald. Daarnaast heeft hij recht op een verbrekingsvergoeding van 3 maanden, omdat je al tijdens de eerste jaar van de huur bent vertrokken. Een shet pand leeg, mag verhuurder het pand terug verhuren, zelfs al zijn die 3 maanden nog niet verstreken.

Franciscus

#3 , 22 okt 2016 18:32

Misschien de regelgeving eens lezen.
U verbreekt tenslotte uw contract.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Reclame

sloeberken

#4 , 22 okt 2016 18:53

Kan ik daarmee naar het vredegerecht
Antwoord is Ja, maar of je veel kans maakt is Nee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#5 , 22 okt 2016 19:33

Gezien en de opzegperiode en de schadevergoeding overeenkomen met deze in een 9-jarig contract ( eerste 3-jarige) periode zal er vermoedelijk voor de vrederechter geen probleem zijn.
Beide partijen waren tenslotte akkoord.(Ook al is het niet voorzien in de wet bij contracten korte duur).
U was vragende partij voor een opzeg en ook akkoord met de voorwaarden.
Wat gaat u vertellen bij de vrederechter?
Voorde rest zie antwoorden hierboven.

Terug naar “Huren”