Uithuiszetting

SaraMakroost
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uithuiszetting

#1 , 21 okt 2016 15:43

Hey iedereen,

Ik zit met een probleem en misschien dat jullie mij kunnen helpen.. Ik heb eind Augustus een appartement gevonden, ik heb contracten in 3-voud getekend en meteen de eerste maand huishuur in contanten betaald aan mijn huisbaas, voor de huurwaarborg zouden we nog een afspraak maken, maar ik mocht het appartement al in van hem om te verhuizen... De contracten moest hij bijhouden omdat hij deze moest registreren naar eigen zeggen. Ik heb meermaals contact proberen te maken om een afspraaak te maken voor de huurwaarborg, maar telkens kwam er iets tussen van zijn kant of kreeg ik gewoon geen reactie, tot ik op een gegeven moment een mailtje kreeg met de melding dat ik het appartement moest verlaten VOOR 1 Oktober ( dit werd mij meegedeeld op 29 September). Netjes hier op geantwoord dat ik dit absoluut niet vind kunnen dat ik op 2dagen toch helemaal niet kon verhuizen en dat ik ook niet begrijp WAAROM?? Zijn argument was dat ik de huurwaarborg niet heb betaald, water en elektriciteit zouden niet op mijn naam staan (wat niet waar is!!) , ik zou officieel niet gedomicilieerd zijn (dit heeft wel eventjes geduurd voor ik afspraak had bij gemeente en de wijkagent is nog niet langs geweest). Ik heb hierna meerdere malen getracht hem telefonisch te bereiken, maar zoals verwacht nooit gehoor gekregen... Ik heb hem dan een mail gestuurd dat ik eerst wil dat hij concreet zegt wanneer/hoe we nu de huurwaarborg gaan vastleggen en of ik mijn contract krijg en zolang ik dit niet krijg ik de huur ook niet zal betalen! Nu krijg ik plots in mijn brievenbus een brief van het OCMW dat er bij het vredegerecht een verzoekschrift is ingediend om mij te dagvaarden tot uithuiszetting en dit al de eerstvolgende DINSDAG!!! Ik viel totaal uit de lucht omdat ik helemaal geen dagvaarding heb ontvangen .. Kan mijn huisbaas dit zomaar doen??? Wat is de kans dat de vrederechter hier op in gaat , na 1 maand achterstallige huur die ik meteen wil en kan betalen!! en omdat er geen huurwaarborg is vast gezet, terwijl dit helemaal mijn schuld niet is....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 okt 2016 15:52

In de eerste plaats geen huur betalen is een grote fout, daarvoor zou iedere verhuurder naar de vrederechter stappen.
De vrederechter zal niet anders kunnen dan een uithuiszetting te bevelen, tracht de vrederechter te overtuigen om u mits betaling van de huur toch te laten wonen onder voorwaarden. Haal er niet teveel verhalen bij die daar niet te spraken komen, en onderbreek niemand die aan het spreken is zonder dat u toelating krijgt.
Betaal onmiddellijk u achterstallige huur. Nooit iets betalen zonder kwitantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

SaraMakroost
Topic Starter

#3 , 21 okt 2016 16:01

Hey, bedankt voor uw antwoord. Ik heb maar 1maand achterstallige huur en dit niet omdat ik het niet kan betalen, maar gewoon omdat ik geen enkele zekerheid heb dat ik hier mag/kan wonen zonder contract! Kan de vrederechter mij hiervoor uit huis zetten?? Ik heb van iemand begrepen dat er pas na 3maand achterstallige huur een vordering tot uithuizetting kan gedaan worden..

Reclame

sloeberken

#4 , 21 okt 2016 16:06

U hoofdtaak is de huur betalen, vrederechters zijn allergisch aan huurders die hun huur niet betalen.
Voor u contract had je u verhuurder moeten aanmanen met een AS, doe zekers de copy's van u mails mee naar de rechtbank.
Hoe heb je de eerste maand huur betaald, heb je daar bewijs van.

SaraMakroost
Topic Starter

#5 , 21 okt 2016 16:09

is het dan misschien een idee dat ik de huur al betaal voor ik dinsdag zou moeten voorkomen? Liever te laat, dan helemaal niet betalen neem ik aan.. Wat is aanmanen met een AS? en nee ik heb daar geen bewijs van, maar dat betwist hij niet.. Hij heeft het enkel over de maand Oktober

mava105

#6 , 21 okt 2016 16:12

Verhuurders hebben ook plichten. Huurder heeft er blijkbaar genoeg achter gevraagd.

Heb jij een ontvangsbewijs van die ene maand huur die je contabnt betaald hebt?
Print alle mails af die betrekking hebben, op deze huur, zodat je kan bewijzen dat niet jij maar juist wel de verhuurdr in gebreke is gebleven, en toon die aan de VR.

Franciscus

#7 , 21 okt 2016 16:13

Welke bewijzen hebt u?
geen contract?
contante betaling ...een spoortje van bewijs als u per toeval daarvoor net die som hebt afgehaald bij de bank.
Lijst GSM telefoonjes dat u gebeld hebt
sms jes is al beter
mails veel beter en een AS uiteraard het bewijs.
Maak een tijdslijn van wat allemaal door u gedaan is en gebeurd is.
Hoe gaat de verhuurder bewijzen dat u er niet mocht wonen?
Vraag aan de gemeente een attest dat u uw inschrijving gevraagd hebt ... daar staat een datum op.
In principe maakt de wijkinspecteur geen afspraak om te komen kijken maar komt onverwacht.
U kan al bewijzen dat de nutsvoorzieningen op uw naam staan ...neem deze contracten zeker mee ter bewijs.(kan belangrijk zijn).
Voor de rest zie ook hierboven.
Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... ECHTER.pdf

De maand oktober is nog niet voorbij zodoende kan dat nu nog gebeuren zeker aks u een rekeningnummer hebt doet u dat best vandaag.
Mededeling betaling 2de maand - oktober indien september uw eerste maand was.

sloeberken

#8 , 21 okt 2016 16:20

is het dan misschien een idee dat ik de huur al betaal voor ik dinsdag zou moeten voorkomen? Liever te laat, dan helemaal niet betalen neem ik aan.. Wat is aanmanen met een AS? en nee ik heb daar geen bewijs van, maar dat betwist hij niet.. Hij heeft het enkel over de maand Oktober
Dan is er een bewijs van het bestaan van een huurcontract. Nogmaals nergens iets betalen zonder bewijs.

SaraMakroost
Topic Starter

#9 , 21 okt 2016 16:29

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal dan meteen de huur van Oktober storten op zijn rekening en al mijn bewijzen bijeen zoeken, hopen dat de rechter menselijk is en ook naar mijn verhaal zal luisteren...

Terug naar “Huren”