Schade aan parket door lekkende radiator... ten laste van huurder of eigenaar?

opzoeknaar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schade aan parket door lekkende radiator... ten laste van huurder of eigenaar?

#1 , 19 okt 2016 20:15

Hallo,

Ik zoek info over het volgende.

In een appartement is schade vastgesteld aan een paar planken van de parketvloer. Het betreft (opgedroogd) vocht dat afkomstig blijkt van een kleine lek aan een radiator. Het lek aan de radiator is opgedroogd en vanzelf gestopt, maar parket is dus niet meer in de oorspronkelijke staat.
Huurder heeft de schade nooit eerder gezien, maar nu vastgesteld en gemeld aan de eigenaar met het vooruitzicht op de beëindiging van het huurcontract en de daarmee gepaard gaande plaatsbeschrijving door een expert.

Bij het begin van de huur was het parket intact zoals bevestigd in de plaatsbeschrijving van de expert.

Huurder heeft contact opgenomen met z'n verzekering omdat het om waterschade gaat. De verzekering van de huurder verwijst door naar de verzekering van de eigenaar: "De mevrouw van de verzekeringsmaatschappij vertelde mij dat ik eerst contact moest opnemen met de eigenaar omdat dit een onzichtbare lek was geweest en wij geen schade hebben aan onze eigen spullen. De blokverzekering die via de eigenaar loopt zou de schade blijkbaar dekken. Alleen als duidelijk was dat die verzekering de schade niet dekt zou ik pas weer contact met de verzekeringsmaatschappij kunnen opnemen."

Wie is in dit geval verantwoordelijk? Huurder of eigenaar? Sowieso is er bij de verzekering sprake van een franchise.

Dank voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2016 20:36

Kan problematisch worden.
De schade aan het parket is voor de eigenaar gezien het een lek was in een radiator door meer dan waarschijnlijk ouderdom en/of sleet. Doordat hij dat waarschijnlijk niet gedaan heeft is er schade aan het parket ontstaan. Eigenaar kan dat natuurlijk niet rieken.
Dat de huurder dat niet tijdig gezien heeft is goed mogelijk. Buiten het stookseizoen staat de radiator koud en verdampt het water niet, maar drupt het op de vloer. Tijdens het stoken verdampt dat water natuurlijk en is er geen lek meer.. Maar het komt gegarandeerd terug.
Persoonlijk zou ik de schade laten herstellen door de huurder, gezien niet tijdig gemeld, en zonder probleem zo snel mogelijk een nieuwe radiator zetten. Met wat schuurpapier en boenwas is dat snel gefikst. De eventuele sporen en minwaarde, moet de verhuurder er maar bijnemen als normale sleet.

Reclame

Terug naar “Huren”