opzeggingsperiode huurcontract

sloeberken

Re: opzeggingsperiode huurcontract

#16 , 18 okt 2016 13:45

U schijft dat u het huurcontract korte duur 1 jaar met aanvang van 1 mei 2016 en eindigt op 30 april 2017 niet wenst te verlengen.

Opletten met u datums. Registratie doet hier niets terzake.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#17 , 18 okt 2016 14:19

Registratie huurcontract korte duur voorziet geen sancties,

De clausule is nietig en word als niet geschreven beschouwd.

Einde van de overeenkomst
Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen.
Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

In de volgende twee situaties wordt de bestaande huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden voortgezet:

Drie maanden voor de vervaldag heeft geen van de partijen het contract opgezegd.
De huurder is na de overeengekomen duur zonder verzet van de verhuurder in de woning blijven wonen.
Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar. Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.

Hier de huurwet klaar en duidelijk uitgelegd:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Dus: ik stuur half januari een AS naar de huurder dat het contract op 1 mei 2016 niet meer wordt verlengd.
Dit is dan meer als genoeg? Ik moet verder niets doen?
.wat met niet of foutief geregistreerde huurcontracten?
Jep, inderdaad.
En spreek absoluut niet over opzegging, maar spreek enkel over dat je het contract niet zult verlengen.

Verder zul je nog moeten afspreken met de huurders om de schade van de woonst te bepalen, en om de nutsvoorzieningen en sleutels te overdragen.

Niet of foutief geregistreerde contracten zijn niet het probleem van de huurder.
Als je hier nu nog voor zou kijken, ga jij, als verhuurder, de boete moeten betalen omdat het niet gebeurd is.
Maar bij een kortlopend contract heeft registratie geen enkel nut, dus trek je niets aan van die registratie.

Darliiien
Topic Starter

#18 , 18 okt 2016 14:53

U schijft dat u het huurcontract korte duur 1 jaar met aanvang van 1 mei 2016 en eindigt op 30 april 2017 niet wenst te verlengen.

Opletten met u datums. Registratie doet hier niets terzake.
Op de overeenkomst zelf staat van 1 mei 2016 tot 1 mei 2017, vandaar.
Waarom doet registratie hier niets ter zake?
En kan ik misschien iets beginnen met het feit dat het een huurcontract is voor een foutief adres? Zoals reeds aangegeven staat nl op het contract xxxstraat 48 terwijl het pand dat ze huurt xxxstaat 67 betreft...

Reclame

Darliiien
Topic Starter

#19 , 18 okt 2016 14:55

Registratie huurcontract korte duur voorziet geen sancties,

De clausule is nietig en word als niet geschreven beschouwd.

Einde van de overeenkomst
Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen.
Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

In de volgende twee situaties wordt de bestaande huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden voortgezet:

Drie maanden voor de vervaldag heeft geen van de partijen het contract opgezegd.
De huurder is na de overeengekomen duur zonder verzet van de verhuurder in de woning blijven wonen.
Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar. Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.

Hier de huurwet klaar en duidelijk uitgelegd:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Dus: ik stuur half januari een AS naar de huurder dat het contract op 1 mei 2016 niet meer wordt verlengd.
Dit is dan meer als genoeg? Ik moet verder niets doen?
.wat met niet of foutief geregistreerde huurcontracten?
Jep, inderdaad.
En spreek absoluut niet over opzegging, maar spreek enkel over dat je het contract niet zult verlengen.

Verder zul je nog moeten afspreken met de huurders om de schade van de woonst te bepalen, en om de nutsvoorzieningen en sleutels te overdragen.

Niet of foutief geregistreerde contracten zijn niet het probleem van de huurder.
Als je hier nu nog voor zou kijken, ga jij, als verhuurder, de boete moeten betalen omdat het niet gebeurd is.
Maar bij een kortlopend contract heeft registratie geen enkel nut, dus trek je niets aan van die registratie.
Dan zal toch niet ik, als overnemer van het contract, maar de verkoper en dus oorspronkelijk verhuurder ervoor opdraaien?

Kan ik wel iets met het feit dat het een contract is voor een foutief adres? Op de overeenskomst staat nl dat het een contract is voor xxxstraat 48, maar het betreft het adres xxxstraat 67?!

Blaatpraat

#20 , 18 okt 2016 15:00

Dan zal toch niet ik, als overnemer van het contract, maar de verkoper en dus oorspronkelijk verhuurder ervoor opdraaien?

Kan ik wel iets met het feit dat het een contract is voor een foutief adres? Op de overeenskomst staat nl dat het een contract is voor xxxstraat 48, maar het betreft het adres xxxstraat 67?!
Toch wel, de persoon die naar de registratie gaat, zal betalen.
Of dat nu jij, de verkoper, de huurder, of de paus is, die persoon zal betalen.
Hooguit kun je proberen, via de rechtbank, die kosten terug te winnen van de verkoper.
Maar zoals ik zei: registratie maakt geen zak uit in dit geval.

Daarnaast: wat zou je willen bereiken met het feit dat er een verkeerd huisnummer in het contract staat?

artemis

#21 , 18 okt 2016 15:30

Niet-registratie heeft nooit invloed op een contract van beperkte duur.
Het enige nut om het wel te laten registreren is dat het de eerste 2 maanden gratis is, en dat het geregistreerd is tegen dat het contract zou overgaan in een 9-jarig.
Maar in deze situatie speelt dat dus niet.

sloeberken

#22 , 18 okt 2016 16:31

Een huurcontract van 1 jaar vangt aan op de 1ste van de maand om 12 maand later te eindigen op 30 of 31ste van de maand.
Let daar mee op want op 1 mei 2017 start er een nieuw jaar waardoor het een negenjarig contract zou kunnen worden.
Is niet omdat de vorige verhuurder er een boeltje van gemaakt heeft, dat jij dat ook mag doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”