Recht op schadevergoeding???

Nazanin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recht op schadevergoeding???

#1 , 05 okt 2016 10:59

Hallo aan iederen,

Ik heb een vraag.
Wij wonen al 5 jaar in ons appartement. Heb heel lang met AS de verhuurder gevraagt om de gebreken te herstellen.
Dan heb ik endelijk een onderzoek bij de gemeente aangevragt. De verhuurder heben geen reactie getoont om de gebreken te herstellen. Dan kwam iemand van wonen vlanderen een hierdoor is ons appartement onbewoonbaar en ook ongeschiekt verklaart met 58 strafpunten. Het is ook von de buurgermester onbewoonbar verklaart. Intussen heeft de eigenaar het pand verkocht. De nieuwe eigenaar heeft nu 2 weken tijd om de gemente me te delen hoe ze de gebreken willen herstellen.darnaa krijgen ze denk ik 1 maand tijd.
Nu is mij vraag onafhangelijk op de nieuwe verhuurder de gebreken gaat herstellen of niet. Heb ik recht om schadevergoeding aan de eerste verhuurder te vragen via de vrederrechter omdat wij al 5 jaar met de gebreken wonen en de pand onbewoonbaar is verklaard. In plaatsbeschrijving op fotos zijn de gebreken ook te zien bv.oude stopcontacten ....

Aalvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 05 okt 2016 11:04

Je hebt altijd het recht om dit aan de vrederechter te gaan vragen.
De rechter beslist of hij er in mee gaat, of niet.

Als je effectief last had van die schade (en het niet juist stuurde omdat je meldplicht had, en om jezelf te vrijwaren van problemen), en dit was al redelijk in het begin van dat je er woonde, dan zou ik zeggen: ga ervoor.
In het andere geval zou ik het niet doen.

Nazanin
Topic Starter

#3 , 05 okt 2016 11:19

Wij wonen 5 jaar hier . ik stuur al zecker 2 jaar As met de vraag om vooral de electriciteit te herstellen (geen aarding , zeckeringkast is nieg veilig...) kans van co2 vergifting.....
Ik wil niet profiteren anders zou ik het veel erder gedaan hebben. In elk van mijn brieven staat dat ik hoop dat wij die probleme onder ons kunnen oplossen en ik niet via de wet moet gaan .
Maat spijtig werd niks gedaan zelf geen reactie

Reclame

sloeberken

#4 , 05 okt 2016 12:12

Je hebt 2 wettelijke mogelijkheden, verbreking met schadevergoeding (zie hieronder), of herstelling eisen.
.

Dir artikel is van dwingend recht.
Krachtens art. 2 van de Woninghuurwet heeft de huurder, indien het gehuurde goed niet beantwoordt aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid, de keuze ofwel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met die vereisten, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding. Uit de bewoordingen van deze bepaling volgt dat de huurder, onder voorbehoud van de beoordeling van de ernst van de tekortkoming door de rechter, de sanctie kiest.

Hof van Cassatie, 1e Kamer – 31 maart 2006 RW 2008-2009, 1427

Artikel 15 paragraaf 1 van de Vlaamse wooncode somt de kosten op die verhaald kunnen worden op de eigenaar.
Dit zijn met name, de kosten van ontruiming, de verhuiskosten, de kosten van stockage van meubilair, de installatiekosten in de nieuwe woning en de huur van de nieuwe woning waarbij de huurder evenwel instaat voor een gedeelte van de huur dat 20 procent van zijn of haar maandelijks beschikbaar inkomen bedraagt.
Deze verhaalbaarheid van de huurkosten wordt beperkt tot maximum een jaar
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nazanin
Topic Starter

#5 , 05 okt 2016 19:27

Bedankt voor de antwoord

Sirkii

#6 , 05 okt 2016 21:40

De onbewoonbaarheidsverklaring laat je toe het pand te verlaten zonder opzegvergoedingen. Evenwel - zie ook deels hoger - zal een vrederechter veelal een bezettingsvergoeding opleggen ter hoogte van de originele huur tenzij er grote genotsderving is volgens hem.

t Is natuurlijk strikt gesproken niet correct en in strijd met de huurwetgeving doch mogelijks is een (zeer) lage huur een motivator om de gebreken er bij te nemen en zelf wat minimale werken te doen. Als je verhuist zal dan de huur immers ws veel hoger zijn. Aan u om keuzes te maken. Voor alle duidelijkheid; dit is GEEN pleidooi om "onbewoonbare" woningen op de huurmarkt te houden.

Heb zelf de eerste jaren voor de goedkoopte na m n studentenjaren in een citehuisje gewoond dat mogelijks meer dan "100" onbewoonbaarheidspunten zou gekregen hebben maar t kostte maar 2/3e van de huur indertijd van m n kleine studentenkamer. Heb toen ondermeer enkele onveilige stopkontakten vervangen en wat foefeldakwerken gedaan met een eigen kost van enkele weken huur. Toen ik daarna naar een mooi 1slaapkamerappartement verhuisde was de huur wel 5 keer hoger ...

Terug naar “Huren”