Rechten als naakte eigenaar/volle eigenaar

simonjo
Topic Starter

Rechten als naakte eigenaar/volle eigenaar

#1 , 28 sep 2016 10:52

20j geleden kocht ik de naakte eigendom van het huis waar mijn ouders gingen wonen.

Goed 2,5j geleden overleed mijn vader en stopte zijn vruchtgebruik en werd ik naar ik aanneem voor zijn aandeel volle eigenaar, de fiscus wou daar zelfs erfbelasting op laten betalen. Dus in totaal ben ik voor 50% volle eigenaar en van de overige 50% heb ik de NE. Of zie ik dit mis?

Kort nadat de erfenis geregeld was heeft mijn moeder het contact verbroken en nu blijkt ze in een rusthuis te zitten, mijn zoon wil nu het huis leegmaken en verhuren.

Maar daar ben ik niet zo van gediend gezien mijn eerdere (negatieve) ervaringen met huurders... ik wil zelf wel beslissen wie er in dat huis komt.

Kan ik eisen dat ik de verhuring regel en wie er in komt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 30 sep 2016 08:59

U bent inderdaad voor 50% volle eigenaar doch uw moeder heeft zolang ze leeft het volledige vruchtgebruik (incluis verhuren) van de woning daar dit de gezinswoning is. Uw moeder (of de aangestelde bewindvoerder) beslist dus wie de huurder wordt. Wat overleg met zoon en/of moeder kan misschien in een overeenkomst resulteren ...

asperger
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2016 12:08

TS moet zijn aankoopakte nalezen.
Bij dergelijke gesplitste aankopen voorziet men meestal een vruchtgebruik op twee hoofden.
Dus eerst einde vruchtgebruik bij tweede overlijden.

Alleszins, indien de moeder vruchtgebruik heeft van de volledige woning kan TS per definitie enkel de naakte eigendom bezitten.
Anders wordt de identiteit "volle eigendom = vruchtgebruik + naakte eigendom" niet gerespecteerd omdat er dan een dubbeltelling zou zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Huren”