Einde huurcontract - uittredende plaatsbeschrijving?

NoahM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Einde huurcontract - uittredende plaatsbeschrijving?

#1 , 24 sep 2016 22:31

Indien wij ons huurcontract beëindigen, verwachten wij dat verhuurder er alles gaat aandoen om onze huurwaarborg in te houden. Onenigheid ivm doorrekening gemeenschappelijke kosten, schade vloer (verhuurder zegt dat wij moeten bewijzen dat dit niet door ons komt, maar is eigenlijk slijtage en slechte ondergrond). In verband met de gemeenschappelijke kosten en het probleem vloer zijn al verschillende brieven (aangetekend) verstuurd, maar verhuurder reageert niet meer. Omdat wij de discussies met onze verhuurder beu zijn, hebben wij besloten om een ander appartement te zoeken.

Hoe kunnen wij ons als huurder bij het beëindigen van het huurcontract het beste beschermen?
Kunnen wij op eigen intiatief een uitgaande plaatsbeschrijving laten opmaken? Wie moeten wij hiervoor contacteren? Hoe hoog kunnen de kosten van een uitgaande plaatsbeschrijving oplopen?
Moet er bij afgifte van sleutels al een papier ondertekend worden? En wat als verhuurder weigert om bij de uitgaande plaatsbeschrijving aanwezig te zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 25 sep 2016 10:14

De uitgaande PB moet tegensprekelijk gebeuren, dus zelf er een opmaken heeft totaal geen zin als de verhuurder (of zijn vertegenwoordiger) er niet bij aanwezig is. Je kan natuurlijk wel zelf een deskundige (architect of advocaat) aanstellen die u assisteert bij het opmaken van de PB. Teken vooral niets waar u niet mee akkoord bent.
Bij afgifte van de sleutel hebt u best al de uitgaande PB ondertekend.
Maar ook best foto's van de genoteerde schade, kwestie van later eventueel de schade duidelijk te kunnen aantonen voor de VR. Hou ook rekening met de vetusteit. Een verhuurder kan nooit de nieuwwaarde aanrekenen van iets.

sloeberken

#3 , 25 sep 2016 10:33

Een plaatsbeschrijving is geldig als ze:

in aanwezigheid van zowel de huurder als de verhuurder (of hun vertegenwoordigers) opgesteld is
door beide partijen persoonlijk gedateerd en ondertekend is
voldoende details vermeldt; een clausule zoals 'het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit' kan dus niet.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... schrijving
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

NoahM
Topic Starter

#4 , 25 sep 2016 16:30

Dus als ik zorg dat mijn advocaat aanwezig is (niet dat ik al één heb; maar ik overweeg het wel) dan is uittredende plaatsbeschrijving zowiezo geldig; ook als verhuurder of zijn vertegenwoordiger er niet bij aanwezig zijn.

En foto's die genomen worden in bijzijn van advocaat (met datum erop) zouden dan ook later kunnen dienen als bewijs voor VR?

NoahM
Topic Starter

#5 , 25 sep 2016 16:39

@sloeberken:
In jouw link staat:
in aanwezigheid van zowel de huurder als de verhuurder (of hun vertegenwoordigers) opgesteld is
voldoende details vermeldt; een clausule zoals 'het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit' kan dus niet

Is mijn intredende plaatsbeschrijving dan wel geldig?
Bij de intredende plaatsbeschrijving was de verhuurder niet aanwezig.
Bij staat vloer living staat 'in goed onderhouden staat' .
De foto's die toen genomen zijn, die zijn ook allemaal heel klein.
De intredende plaatsbeschrijving is destijds opgesteld door iemand die het immokantoor had aangesteld (immokantoor heeft dit appartement voor verhuurder verhuurd).
Ik zie dat plaatsbeschrijvng enkel ondertekend is door ons en door de expert (io van immo; wij hebben ook een 200 euro voor deze plaatsbeschrijving moeten betalen). Vakje verhuurder is blanco; niet ondertekend.

mava105

#6 , 25 sep 2016 16:45

Dus als ik zorg dat mijn advocaat aanwezig is (niet dat ik al één heb; maar ik overweeg het wel) dan is uittredende plaatsbeschrijving zowiezo geldig; ook als verhuurder of zijn vertegenwoordiger er niet bij aanwezig zijn.
Je moet lezen wat er staat. Het is niet omdat uw advocaat aanwezig is dat de PB tegensprekelijk zou zijn. Advocaat zal enkel aanwezig zijn om u te ondersteunen en te helpen. Verhuurder moete nog steeds aanwezig zijn

mava105

#7 , 25 sep 2016 17:07

@sloeberken:
In jouw link staat:
voldoende details vermeldt; een clausule zoals 'het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit' kan dus niet

Is mijn intredende plaatsbeschrijving dan wel geldig?
Bij de intredende plaatsbeschrijving was de verhuurder niet aanwezig.
Bij staat vloer living staat 'in goed onderhouden staat' .
De foto's die toen genomen zijn, die zijn ook allemaal heel klein.
De intredende plaatsbeschrijving is destijds opgesteld door iemand die het immokantoor had aangesteld (immokantoor heeft dit appartement voor verhuurder verhuurd).
Ik zie dat plaatsbeschrijvng enkel ondertekend is door ons en door de expert (io van immo; wij hebben ook een 200 euro voor deze plaatsbeschrijving moeten betalen). Vakje verhuurder is blanco; niet ondertekend.
Weer moet je lezen wat er staat. Zijn vertegenwoordiger. De Immo was de vertegenwoordiger van de verhuurder: zij mogen dus tekenen is zijn plaats.

sloeberken

#8 , 25 sep 2016 17:42

Een advocaat meenemen vind ik toch een brug te ver, de ingaande plaatbeschrijving moet vergeleken worden met de staat van het pand bij uittreden.
Maak het niet moeilijker dan het is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

NoahM
Topic Starter

#9 , 25 sep 2016 17:52

Immo was zelf ook niet aanwezig bij het opmaken van de ingaande plaatsbeschrijving; het was enkel wij en de expert (degene) die de plaatsbeschrijving heeft opgesteld...
Ik zal toch preventief al maar gaan informeren bij een advocaat. Zodat ik weet wat mijn rechten en plichten zijn. Verhuurder kennende gaat hij niet aanwezig zijn bij overhandiging van de sleutels; maar gaat hij vragen dat het immokantoor deze in ontvangst brengt. Wijzelf hebben op al die jaren de verhuurder nog nooit gezien. Sleutels moesten we bij aanvang van huurcontract ook op immokantoor gaan halen.
Herstellingen schuift hij al naar ons door; aangetekende brieven of niet...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Terug naar “Huren”