Ontbinding contract

Jath
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontbinding contract

#1 , 23 sep 2016 01:53

Ik had onlangs een ander topic maar de situatie zit ondertussen net iets anders.

Ik en mijn vriendin, feitelijk samenwonend en een contract van 9 jaar zijn sinds kort uiteen. Ik ben vertrokken en zij blijft er wonen sowieso. Ik wil dus van het contract af, dat afgesloten is op 19 december 2015. Mijn ex-vriendin weigert echter de medewerking als ik niet de volle wederverhuringsvergoeding betaal. Plus ze eist ook dat ik de helft betaal van de huur zolang mijn naam op het contract staat. En de huisbazin wil sowieso haar 3 maanden wederverhuringsvergoeding voor de opzeg in het 1ste jaar mits contractbreuk. Het contract is solidair en we zijn hoofdelijk gebonden tot het betalen van de huur. Ik zit dus in een lastig parket.
Ik kan eventueel mijn contract laten ontbinden bij de vrederechter, maar wat zijn daar de voorwaarden voor? En hoe zit het dan met een evt. opzeg/contractbreuk kost? Valt deze kost dan volledig op mij of op ons beide? Ga ik hier voordelig uitkomen of is gewoon de volledige wederverhuringsvergoeding betalen het beste?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 23 sep 2016 09:16

Je ex-vriendin heeft volkomen gelijk in deze.
Als jij weg wilt, is dat jouw keuze, en valt de wederverhuringsvergoeding ter uwen laste (wel maar 2 maanden, geen 3 maanden, aangezien er nog 3 maanden opzeg is; het contract wordt zogezegd gestopt en een nieuwe wordt opgesteld).
Zolang je nog op het contract staat, heeft je ex recht op de helft van de huur.
Meer zelfs: als zij plots stopt met te betalen, heeft de eigenaar het recht om de volledige huur bij jou te halen (en moet jij maar zorgen dat jij de andere helft bij je ex krijgt).

Ontbinding via vrederechter kun je proberen, maar vermoedelijk zal deze dit ook niet uitspreken zonder de wederverhuringsvergoeding.

Beste optie lijkt mij dus inderdaad de ontbinding te vragen, 2 maanden te betalen (*) en zo verlost te zijn van je plichten.

(*) Dit zal in praktijk maar 1 maand zijn, normaal gezien.
Je hebt immers nog de waarborg staan, die 2 maanden huur bedraagt, en die voor 50% van jou is.

Reclame

Terug naar “Huren”