Plaatsbeschrijving bij uittrede

ThomasDK
Topic Starter

Plaatsbeschrijving bij uittrede

#1 , 09 jun 2015 18:25

Hallo

Ik ben momenteel aan het verhuizen en het immo kantoor van de verhuurder eist dat wij de helft van de pb bij uittrede betalen. Het rare vind ik is dat de andere helft door de nieuwe huurder moet worden betaald...

Het gaat hier dus om een PB intrede/uittrede gecombineerd en enkel betaald door de huurders.

Is dit wettig? En kan een pb bij uittrede afgedwongen worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 09 jun 2015 18:34

Wat was er voorzien in uw huurcontract?

ThomasDK
Topic Starter

#3 , 09 jun 2015 21:01

Oke, in het contract staat inderdaad dat er een pb bij intrede en uittrede moet worden opgemaakt en de betaling wordt gedeeld onder de partijen... Maar dit slaagt dan toch ook op de verhuurder?

In principe wordt de pb bij ons ondertekend door 3 partijen. Oude huurder, nieuwe huurder en verhuurder maar enkel de huurders moeten betalen volgens de immomannen...

Reclame

sloeberken

#4 , 09 jun 2015 21:23

Ook de verhuurder moet zijn deel betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#5 , 11 jun 2015 11:40

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning...§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1731...§2.Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt,moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het...ontvangen heeft...”(Burgerlijk Wetboek)
‘Art.1731,§2 ontslaat de verhuurder niet van de verplichting het bestaan van de huurschade die hij inroept,te bewijzen‘,Cass. ARC950171N,18 oktober 1996(Carlens t. Raskin),onuitg.,TRD&I 1997-02,25;

‘Uit de artikelen 1730 en 1731 volgt dat,in het geval van een ononderbroken gebruik van het gehuurde goed,de huurschade met toepassing van die bepalingen in de regel moet worden vastgesteld door een vergelijking tussen de toestand bij de ingebruikneming ervan en bij het verlaten ervan‘,Cass. 3 juni 2004(V.M. t. B.H.),R.W.2004-05,1143-1145,Noot MERTENS,D.,Huurschade en de plaatsbeschrijving bij (her)nieuw(d)e huur.

Art.1730 B.W. voorziet enkel een plaatsbeschrijving op tegenspraak ‘tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning’,m.a.w. niet bij het uitgaan van de huurder.

De verhuurder kan dan ook niet eenzijdig een uitgaande plaatsbeschrijving op tegenspraak en op gemene kosten opleggen.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.),tenzij in strijd met de openbare orde of dwingend recht.

‘in het contract staat inderdaad dat er een pb bij intrede en uittrede moet worden opgemaakt en de betaling wordt gedeeld onder de partijen(=huurders en verhuurder).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

droeskop
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2016 14:32

Ik heb het zelfde probleem. In mijn huurcontract staat dat beide partijen, ieder voor de helft de pb moeten betalen. De verhuurder moet dit op eenvoudige vraag van de huurder het factuur kunnen voorleggen waarin staat dat beide partijen de helft hebben betaald. Bij het verlaten van de woning heb ik de verhuurder naar het bewuste factuur gevraagd. Deze weigert mij die te geven zeggende dat het verjaart is. Dus hiermee bevestigd verhuurder dat hij niet de helft betaald heeft. Waarom zou hij die mij anders weigeren te laten inzien. Trouwens, is het niet zo dat zulke zaken, mocht er al een verjaringstermijn opstaan, deze na 10 jaar verjaren?
Dan heb ik nog een ander probleem met de verhuurder.
Ik betaalde los van de huur een provisie voor water en verwarming.
Gezien ik het pand 2 maanden voor het verstrijken van de opzeg verlaten heb en ik de huur hiervoor betaald heb vindt de verhuurder dat ik ook de provisie moet betalen.
Hierbij moet ik zeggen dat ik in al die jaren dat ik het pand heb gehuurd nooit een afrekening heb gekregen, hoewel ik daar meermaals om gevraagd heb. Vermits er een eindafrekening door Electrabel is gemaakt, (die ik nooit gezien heb) eind mei 2016 en de verwarming elk jaar in die maand tot eind september werd afgezet was ik van mening dat ik de provisie vanaf juli (de maand dat ik vroegtijdig verhuist ben) niet meer moest betalen gezien er geen gebruik meer werd gemaakt van water en verwarming. Mijn vraag om mij een afrekening te bezorgen voor die periode wordt niet ingegaan. Vervolgens weigert de verhuurder mij het document te bezorgen voor het terug krijgen van mijn waarborg. Ik moet dus eerst de achterstallige provisie betalen.
Daarnaast is er na mijn vertrek nog een aanzienlijk verbruik op mijn persoonlijke meters gas en elektriciteit geweest hoewel alle apparaten afgesloten waren. Ik woonde samen met de verhuurder in het pand van 2 verdiepen. Ik heb hierover mijn beklag bij Eandis gedaan omdat ik vermoed dat er leidingen van de verhuurder op mijn meters staan. Ik kreeg hierop het antwoord dat zij zich daar niet mee bezig houden en ik een pv door de politie moet laten opmaken.
Ik ben met heel dit geval bij de huurdersbond geweest maar daar wordt ik ook niet echt geholpen.
Wie kan mij over deze kwestie een antwoord geven wat ik moet doen.
Alvast bedankt,
Droeskop

Blaatpraat

#7 , 20 sep 2016 14:54

Ik zie hier maar 1 oplossing voor: rechtbank.
Eis aan je ex-verhuurder alle documenten, en een eindafrekening van alles, zodat je het openstaand saldo kunt vereffenen (vermeld dit zo, ook al ben je zeker dat er geen openstaand saldo meer zal zijn), of kunt terugkrijgen.
Eis ook de waarborg op.
Doe dit via een aangetekend schrijven.

Geen antwoord of staat het antwoord je niet aan, ga je op 1 oktober naar de rechtbank en start je een procedure op (40 of 80 euro ter plaatse te betalen, dit kun je wel terugeisen).

Terug naar “Huren”